Röviden – Használt Kia Cee’d ED (2007-2013) | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt autó, a Cerato utóda. 2006-2013 között készült, a kombi az SW, a háromajtós a pro_cee’d. Modellfrissítés 2009 őszén. |
Mennyibe kerül? | 1,5 millió forint alatt nehéz egyet is találni belőle. A kínálat zöme kétmillió Ft körüli áron kapható. |
Melyik motor jó bele? | Dízelként és benzinesként is az 1,6-os. De városi forgalomba és átlagos igényekhez elég az 1,4 literes benzines is. |
Mi van helyette? | Legközelebb a testvérmodell, a Hyundai i30 áll hozzá. Vehetünk H Astrát, Focus II-t vagy E12-es Corollát is. |
2006-2007 fordulóján jelent meg a Kia Cee’d. Az autó neve nem a mag (vagy ondó) jelentésű angol seed szóból ered, hanem rövidítés: Communauté Européenne, European Design – Európai Közösség, európai design). Eleddig ez a Kia messze legnagyobb dobása Európában, több, mint 600 ezer készült belőle Zsolnán a modellváltásig.
Mi ebben a típusban láttunk először USB-nyílást. Igényes futóműve, remek benzines és dízelmotorjai, bő térkínálata, kulturált utastere miatt a Cerato utóda kiválóan beválik. Megbízhatósága is igen jó, bár a Kia Cee’dnek használt autóként akad pár gyenge pontja.
Garancia: öt után hét év
A csinos design mellé adott hét év/150 000 kilométeres garancia meggyőzte az alig ismert márkától idegenkedő vásárlókat. A hosszú jótállás a használtautó-kínálatra is hat, a Cee’d értéktartása kiugróan jó a korábbi koreai modellekhez képest.
A garancia kezdetben nem hét, hanem öt év volt. Az importőr a hétéves garancia bevezetése után a régebbi Cee’deken az addigi jótállást kiterjesztette plusz két évvel a hajtásláncra (motor, váltó, erőátvitel). A védelem persze itt is csak annyit ér, amennyit érvényesíteni lehet a jótállásból, de a Kia importőre elég nagyvonalúan ítéli meg, mi javítható garanciában és mit utasít el normál elhasználódásként.
Értékbecslő: ilyen egy kombi Cee’d 1,4, 11 évesen
Karosszéria
Elsősorban rozsdagondok adódhatnak a karosszérián. A csomagtérajtó a pótféklámpánál és a csomagtérnyitó mentén korrodálhat, mert a túl vékony tömítés miatt kidörzsölik a fényezést. A gyár vastagabb tömítés beépítésével kúrálta ki a bajt.
Szintén korrózió miatt kell szervizakcióban ellenőrizni és szükség esetén cserélni az üzemanyagtank tartópántjait. Elszórtan fordult elő kábeltörés a csomagtérajtóba átvezető kábelkötegen, a kontakthibás ajtó időnként nem nyitható. Még ritkább probléma volt az első évjáratokban a szélvédő tömítésével. Beázásról nincs szó, csak a szélzaj nőtt meg miatta autópályán. Rozsádosodhat továbbá az ajtókeret a gumitömítés alatt.
Belső tér
Az utastér tartós, még ebben a használt céges kombiban is kiváló állapotú. Egyedül a kopott kormánykerékről süt a 181 000 megtett kilométer. Ezen kívül a vezető alkarja megkoptatta az ajtóborítás felső részét és a ki-beszállások enyhén bolyhossá tették az ülés bal oldaltámaszának szövetborítását. A kényelmes ülés és a jó üléshelyzet a Cee’d nagy erénye.
Szerviztapasztalatok
Mit mond a mester? – Puppán István szervizvezető, Kia Érd M6
Nyomatékszegény, de pörgetve nem gyenge az 1,4-es benzines. Az első években a láncos vezérléssel akadtak gondok
Nem véletlenül adnak rá hét év garanciát, a Kia Cee’d első generációja megbízható autó. A modellfrissítés előtti benzinesek olajcsere-periódusa 15 000 km/egy év, a dízeleké 20 000 km/egy év. Az átdolgozást követően a szervizintervallum 20 000 km/egy évre, a CRDi dízeleké 30 000 km/két évre nőtt, de a dízelek tartósságát éves olajcsere biztosítja. Ennek költsége nagyjából 25 ezer Ft. Az autók éves szervize 35-40 000 forintba kerül, a dízelmotorokban 60 000 kilométerenként kell gázolajszűrőt cserélni, ennek ára mintegy 15 ezer forint.
A Cee’d leggyakoribb motorjai láncos vezérlésűek, kevés kivétellel a lánc a motor teljes élettartamát kiszolgálja. Az első évjáratokban a láncfeszítőkkel adódott probléma, amit a gyár orvosolt. 5W30 teljesen szintetikus olaj használatával nincs gond vele, a 10W40-es kenőanyag nem felel meg a motoroknak. Csak a benzines 2,0 CVVT és a kétliteres dízel szelepeit mozgatja szíj. A nagy benzines motorokban a vezérműszett csereperiódusa 135 000 km/hat év, a dízel esetében 160 000 km/nyolc év. A dízelek egytömegű lendkereke nem hibaforrás, szemben a kettős tömegűekkel.
Tapasztalataink alapján a Kia Cee’d könnyen szervizelhető, nagyon megbízható és takarékos autó. Ügyfeleink kimondottan elégedettek vele, mind a fogyasztás, mind pedig a vezethetőség szempontjából. Szervizünk kapcsolatban áll egy flottakezelő céggel, amely mintegy 30 Kia Cee’det üzemeltet. Autói évente 40-50 ezer kilométert tesznek meg, különösebb meghibásodás nélkül.
Motorok, fogyasztás
A főbb motorok szelepeit lánc mozgatja (ld. a keretest). Magával a lánccal ritkán van baj, megnyúlásánál gyakoribb volt a láncfeszítő gondja. De a láncot mindenképp érdemes ellenőriztetni a típushoz értő autószerelővel, mert akadnak lánchibás motorral behozott és itthon talpra állított Cee’dek és i30-asok a használtautó-kínálatban. Az erőátvitelben a kuplung kinyomócsapágyára figyeljünk minden modellnél! Elég lehet utólag bezsírozni, de nem egyszer csak a csere hozott megoldást. A kétliteres dízel nyomatéka erősen igénybe veszi a kuplungot, finom működésére, fogópontjára figyeljünk a próbaúton! A dízelekben nincs kettős tömegű lendkerék, ez szinte kivételes előnye a CRDi Cee’deknek. Az 1,4-es motor a hazai autókban 109, a nyugatról behozottakban 90 vagy 105 lóerős is lehet. Egész lelkesen viszi a kombit is, de autópályán viszonylag zajos.
Benzines | Dízel | ||
Motor: | Fogyasztás: | Motor: | Fogyasztás: |
1,4 CVVT 109 LE | 7,74 | 1,6 CRDi LP 90 LE | 5,70 |
1,6 CVVT 126 LE | 7,82 | 1,6 CRDi HP 116 LE | 5,90 |
2,0 CVVT 143 LE | 8,84 | 2,0 CRDi 140 LE | 6,52 |
*l/100 km. Kövéren szedve a leginkább ajánlott motorok. Forrás: Spritmonitor.de.
Futómű, fékrendszer
Elöl és hátul is független a kerékfelfüggesztés, látszik, hogy az újonnan fejlesztett autóhoz ezt sem olcsóból kellett kihozni. A futóműben a kormánnyal adódtak zűrök, mert a kerekeket érő ütések képesek voltak szétverni a kormányművet. Cseréje jó sokba kerülne, de a garancia erre is kiterjed. Viszont a garancia az első, 2007-es autókra épp idén jár le.
Furcsa sajátossága a Cee’dnek, hogy a hátsó fékbetéteket és tárcsákat képes ugyanolyan ütemben vagy még gyorsabban elkoptatni, mint az elsőket. Ismert, könnyen orvosolható hiba a toronycsapágy rögzítő csavarjainak meglazulása, amit a kopogó hangról kiszúrhatunk.
Elektronika
Viszonylag sok zűr adódott a rádiókkal a gyártás első két évében, például a hangerő-szabályozással. Próbáljuk ki a rádiót egy használt Kia Cee’d megtekintésekor, hogy minden funkciója működik-e. Ha a kocsi nem indul, az indításgátlóra gyanakodhatunk, amely nem ismeri fel a slusszkulcsot. Jó eséllyel az immobilizer antennája a ludas, amely a gyújtáskapcsoló mögött található. Volt példa az akkumulátor testkábelének törésére, ami szintén használhatatlanná teszi az autót.
Árak: minimum 1,5 millió Ft
Szűk a használtautó-kínálat, kevés használt Kia Cee’d keres új gazdát. A magántulajok megtartják, mert jó, többnyire a leadott cégautók csordogálnak a piacra, amilyen a cikkez fotózott kombi is. Feltűnő az SW-k magas aránya, míg a háromajtós alig játszik szerepet.
Választék híján megoldás lehetne ugyanezt a technikát Hyundai i30-ként megvenni. Ám az i30 nem jött be itthon ennyire, ezért abból sincs sok használt autó, és mivel a testvérmodell majdnem egy évvel a Cee’d után jelent meg itthon, árai nem alacsonyabbak.