Röviden – Használt Kia Cee’d ED (2007-2013)
Mi ez? Kompakt autó, a Cerato utóda. 2006-2013 között készült, a kombi az SW, a háromajtós a pro_cee’d. Modellfrissítés 2009 őszén.
Mennyibe kerül? 1,5 millió forint alatt nehéz egyet is találni belőle. A kínálat zöme kétmillió Ft körüli áron kapható.
Melyik motor jó bele? Dízelként és benzinesként is az 1,6-os. De városi forgalomba és átlagos igényekhez elég az 1,4 literes benzines is.
Mi van helyette? Legközelebb a testvérmodell, a Hyundai i30 áll hozzá. Vehetünk H Astrát, Focus II-t vagy E12-es Corollát is.

2006-2007 fordulóján jelent meg a Kia Cee’d. Az autó neve nem a mag (vagy ondó) jelentésű angol seed szóból ered, hanem rövidítés: Communauté Européenne, European Design – Európai Közösség, európai design). Eleddig ez a Kia messze legnagyobb dobása Európában, több, mint 600 ezer készült belőle Zsolnán a modellváltásig.

Mi ebben a típusban láttunk először USB-nyílást. Igényes futóműve, remek benzines és dízelmotorjai, bő térkínálata, kulturált utastere miatt a Cerato utóda kiválóan beválik. Megbízhatósága is igen jó, bár a Kia Cee’dnek használt autóként akad pár gyenge pontja.

Garancia: öt után hét év

A csinos design mellé adott hét év/150 000 kilométeres garancia meggyőzte az alig ismert márkától idegenkedő vásárlókat. A hosszú jótállás a használtautó-kínálatra is hat, a Cee’d értéktartása kiugróan jó a korábbi koreai modellekhez képest.

Tényleg olyan jó használt autó a Kia Cee'd, amilyen sokra tartják? A hétéves garancia megalapozott, de a Cee'd közel sem hibátlan autó
A cikkhez egy 181 449 kilométert futott autót fotóztunk, amely cégautó volt. Állapota feltűnően jó, irányára 1 690 000 Ft

A cikkhez egy 181 449 kilométert futott autót fotóztunk, amely cégautó volt. Állapota feltűnően jó, irányára 1 690 000 Ft

A garancia kezdetben nem hét, hanem öt év volt. Az importőr a hétéves garancia bevezetése után a régebbi Cee’deken az addigi jótállást kiterjesztette plusz két évvel a hajtásláncra (motor, váltó, erőátvitel). A védelem persze itt is csak annyit ér, amennyit érvényesíteni lehet a jótállásból, de a Kia importőre elég nagyvonalúan ítéli meg, mi javítható garanciában és mit utasít el normál elhasználódásként.

Értékbecslő: ilyen egy kombi Cee’d 1,4, 11 évesen

 

Karosszéria

Elsősorban rozsdagondok adódhatnak a karosszérián. A csomagtérajtó a pótféklámpánál és a csomagtérnyitó mentén korrodálhat, mert a túl vékony tömítés miatt kidörzsölik a fényezést. A gyár vastagabb tömítés beépítésével kúrálta ki a bajt.

Mélyen a tetőbe harapnak a zsanérok, így magasra nyílik az ajtó és igen nagy a rakodónyílás. Az ajtóba átvezető kábelben adódhat dróttörés

Mélyen a tetőbe harapnak a zsanérok, így magasra nyílik az ajtó és igen nagy a rakodónyílás. Az ajtóba átvezető kábelben adódhat dróttörés

Szintén korrózió miatt kell szervizakcióban ellenőrizni és szükség esetén cserélni az üzemanyagtank tartópántjait. Elszórtan fordult elő kábeltörés a csomagtérajtóba átvezető kábelkötegen, a kontakthibás ajtó időnként nem nyitható. Még ritkább probléma volt az első évjáratokban a szélvédő tömítésével. Beázásról nincs szó, csak a szélzaj nőtt meg miatta autópályán. Rozsádosodhat továbbá az ajtókeret a gumitömítés alatt.

Belső tér

Az utastér tartós, még ebben a használt céges kombiban is kiváló állapotú. Egyedül a kopott kormánykerékről süt a 181 000 megtett kilométer. Ezen kívül a vezető alkarja megkoptatta az ajtóborítás felső részét és a ki-beszállások enyhén bolyhossá tették az ülés bal oldaltámaszának szövetborítását. A kényelmes ülés és a jó üléshelyzet a Cee’d nagy erénye.

Szerviztapasztalatok

Mit mond a mester? – Puppán István szervizvezető, Kia Érd M6

Nyomatékszegény, de pörgetve nem gyenge az 1,4-es benzines. Az első években a láncos vezérléssel akadtak gondok

Nyomatékszegény, de pörgetve nem gyenge az 1,4-es benzines. Az első években a láncos vezérléssel akadtak gondok

Nyomatékszegény, de pörgetve nem gyenge az 1,4-es benzines. Az első években a láncos vezérléssel akadtak gondok

 

 

Nem véletlenül adnak rá hét év garanciát, a Kia Cee’d első generációja megbízható autó. A modellfrissítés előtti benzinesek olajcsere-periódusa 15 000 km/egy év, a dízeleké 20 000 km/egy év. Az átdolgozást követően a szervizintervallum 20 000 km/egy évre, a CRDi dízeleké 30 000 km/két évre nőtt, de a dízelek tartósságát éves olajcsere biztosítja. Ennek költsége nagyjából 25 ezer Ft. Az autók éves szervize 35-40 000 forintba kerül, a dízelmotorokban 60 000 kilométerenként kell gázolajszűrőt cserélni, ennek ára mintegy 15 ezer forint.

A Cee’d leggyakoribb motorjai láncos vezérlésűek, kevés kivétellel a lánc a motor teljes élettartamát kiszolgálja. Az első évjáratokban a láncfeszítőkkel adódott probléma, amit a gyár orvosolt. 5W30 teljesen szintetikus olaj használatával nincs gond vele, a 10W40-es kenőanyag nem felel meg a motoroknak. Csak a benzines 2,0 CVVT és a kétliteres dízel szelepeit mozgatja szíj. A nagy benzines motorokban a vezérműszett csereperiódusa 135 000 km/hat év, a dízel esetében 160 000 km/nyolc év. A dízelek egytömegű lendkereke nem hibaforrás, szemben a kettős tömegűekkel.

Tapasztalataink alapján a Kia Cee’d könnyen szervizelhető, nagyon megbízható és takarékos autó. Ügyfeleink kimondottan elégedettek vele, mind a fogyasztás, mind pedig a vezethetőség szempontjából. Szervizünk kapcsolatban áll egy flottakezelő céggel, amely mintegy 30 Kia Cee’det üzemeltet. Autói évente 40-50 ezer kilométert tesznek meg, különösebb meghibásodás nélkül.

Motorok, fogyasztás

A főbb motorok szelepeit lánc mozgatja (ld. a keretest). Magával a lánccal ritkán van baj, megnyúlásánál gyakoribb volt a láncfeszítő gondja. De a láncot mindenképp érdemes ellenőriztetni a típushoz értő autószerelővel, mert akadnak lánchibás motorral behozott és itthon talpra állított Cee’dek és i30-asok a használtautó-kínálatban. Az erőátvitelben a kuplung kinyomócsapágyára figyeljünk minden modellnél! Elég lehet utólag bezsírozni, de nem egyszer csak a csere hozott megoldást. A kétliteres dízel nyomatéka erősen igénybe veszi a kuplungot, finom működésére, fogópontjára figyeljünk a próbaúton! A dízelekben nincs kettős tömegű lendkerék, ez szinte kivételes előnye a CRDi Cee’deknek. Az 1,4-es motor a hazai autókban 109, a nyugatról behozottakban 90 vagy 105 lóerős is lehet. Egész lelkesen viszi a kombit is, de autópályán viszonylag zajos.

 Benzines    Dízel  
 Motor:  Fogyasztás:  Motor:  Fogyasztás:
 1,4 CVVT 109 LE  7,74  1,6 CRDi LP 90 LE  5,70
 1,6 CVVT 126 LE  7,82  1,6 CRDi HP 116 LE  5,90
 2,0 CVVT 143 LE  8,84  2,0 CRDi 140 LE  6,52

*l/100 km. Kövéren szedve a leginkább ajánlott motorok. Forrás: Spritmonitor.de

Futómű, fékrendszer

Elöl és hátul is független a kerékfelfüggesztés, látszik, hogy az újonnan fejlesztett autóhoz ezt sem olcsóból kellett kihozni. A futóműben a kormánnyal adódtak zűrök, mert a kerekeket érő ütések képesek voltak szétverni a kormányművet. Cseréje jó sokba kerülne, de a garancia erre is kiterjed. Viszont a garancia az első, 2007-es autókra épp idén jár le.

Gyorsan korrigálható a toronycsapágy meglazult rögzítése

Gyorsan korrigálható a toronycsapágy meglazult rögzítése. Tekerjétek ki mindkét végállásba a kormányt, előfordul, hogy a kormányszervo holtjátéka kiugróan nagy és kopogó hangot ad

Furcsa sajátossága a Cee’dnek, hogy a hátsó fékbetéteket és tárcsákat képes ugyanolyan ütemben vagy még gyorsabban elkoptatni, mint az elsőket. Ismert, könnyen orvosolható hiba a toronycsapágy rögzítő csavarjainak meglazulása, amit a kopogó hangról kiszúrhatunk.

Elektronika

Viszonylag sok zűr adódott a rádiókkal a gyártás első két évében, például a hangerő-szabályozással. Próbáljuk ki a rádiót egy használt Kia Cee’d megtekintésekor, hogy minden funkciója működik-e. Ha a kocsi nem indul, az indításgátlóra gyanakodhatunk, amely nem ismeri fel a slusszkulcsot. Jó eséllyel az immobilizer antennája a ludas, amely a gyújtáskapcsoló mögött található. Volt példa az akkumulátor testkábelének törésére, ami szintén használhatatlanná teszi az autót.

Csak a kormányon látszik az intenzív használat. Az utastér jó minőségű

Csak a kormányon látszik az intenzív használat. Az utastér jó minőségű

Árak: minimum 1,5 millió Ft

Szűk a használtautó-kínálat, kevés használt Kia Cee’d keres új gazdát. A magántulajok megtartják, mert jó, többnyire a leadott cégautók csordogálnak a piacra, amilyen a cikkez fotózott kombi is. Feltűnő az SW-k magas aránya, míg a háromajtós alig játszik szerepet.

Használtan erősen tarják értéküket a Cee'dek. A hosszú garancia és a termék nívója megtette a hatását

Használtan erősen tarják értéküket a Cee’dek. A hosszú garancia és a termék nívója megtette a hatását

Választék híján megoldás lehetne ugyanezt a technikát Hyundai i30-ként megvenni. Ám az i30 nem jött be itthon ennyire, ezért abból sincs sok használt autó, és mivel a testvérmodell majdnem egy évvel a Cee’d után jelent meg itthon, árai nem alacsonyabbak.

Lehetségese ekkora véletlen? A Ceed Sporty Wagon hátsó ablakmegoldása szolgaian követi a Peugeot 407 SW-ét

Lehetséges ekkora véletlen? A Ceed Sporty Wagon hátsó ablakmegoldása szolgaian követi a Peugeot 407 SW-ét