Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szörényi András Úr!
Segítségét kérem. Van egy nagyon szeretett 17 éves Ford Fiesta Fun gépkocsim, csak én használom, egyre kevesebbet már. Sajnos szabadban áll, rozsdásodik a hátsó sárvédőnél. 167.000 km van benne, nem vagyok csaló, csak szakszervizbe járok, ahol annak idején vásároltam is. Szervizkönyves. Mit tanácsol? Javíttassam meg a karosszériát vagy keressek új , azaz újabb használt kocsi, és ha igen milyent. Ha eladnám, mennyit kaphatnék érte?
Válaszát előre is köszönöm,
üdvözlettel Pusztai Elvira
Szakértőnk válasza
Kedves Elvira!
Ha az autón csak a sárvédő rozsdásodik és az alváz, a rugótornyok, az oszlopok, küszöbök stb. nem, akkor mindenképp megtartanám a Fiestát és megjavíttatnám a korrodált részt. Az autóért aligha adnak többet 350 000 forintnál, ennyiből hasonlóan gondosan karbantartott kisautót nehezen talál, mert a piac sajnos nem fizeti meg a szervizkönyves, ilyen példásan szervizelt autók tényleges értéktöbbletét kevésbé gondos/tehetős gazdák autóival szemben.
Üdvözlettel, Szörényi András
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő!
Autó vásárlás dilemmában vagyunk,több választás is előttünk áll, az első az a chevrolet Lacetti 1.6 16V Elite Acc( 2004-es évjárat), a másik a Fiat Stilo Actual 1.4 (2005-ös évjárat), ez a kettő amihez húz a szívünk ,az összeg amit rá tudunk szánni az olyan 800-900 ezer!
Kérem írja le szakértői véleményét,válaszát köszönöm :)
Szakértőnk válasza
Kedves Henrietta!
Szerencsére már kiválasztotta azt a két autót, amelyek erős értékvesztésük miatt viszonylag olcsók, mégis jó és ajánlható típusok. A Stilóról írtunk külön használtautótesztet is, ebből az 1,4-es kifejezetten jó motorváltozat. Magas fogyasztása miatt a Lacettiből nem vennék 1,6 literest, csak 1,4-est. Így az 1,4 literes Stilo és az ugyanekkora motorú Lacetti közül a koreai autó felé húz a szívem, mert szerintem sokkal kényelmesebb az ülése. A Stilo mellett a hatfokozatú váltó szól, ami akkor döntő érv, ha főleg országúton és autópályán tervezik használni az autót. Megbízhatósági szempontból a Lacetti köztudottan jó autó, de a FIAT-tól sem tartanék.
Üdvözlettel, Szörényi András
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Székely úr!
2014,05.07-én Dánielnek adott válaszával kapcsolatban szeretném kérdezni,hogy amennyiben enyhe lejtésű úton motorfék üzemben halad a jármű, pici gáz adásával miért lesz nagyobb az olajnyomás, mint gáz adása nélkül (a motor fordulatszámához képest)?
Válaszát előre is köszönöm. Pataki Ferenc
Szakértőnk válasza
Tisztelt Pataki Úr!
Rövid válasz:
A válaszban arra próbáltam utalni, ha hosszabb távon ereszkedünk lefelé, és tartósan, akár több kilométeren keresztül motorfék használatával haladunk, időnként egy rövidebb – lehetőleg egyenes – szakaszon célszerű finom gázadással kicsit gyorsítani, ezzel kicsit időlegesen szándékosan megemelni a motorfordulatot, és ezzel együtt nyilván a motorolajnyomást is.
Hosszabb kiegészítés ráérő olvasóknak:
Ezt követheti egy kuplung nélküli fékezés, amivel újra beállíthatjuk azt a tempót, ahol a választott sebességfokozatban a motorfék üzemben továbbhaladás kezelhetővé teszi a tempót, és nem fogyasztunk üzemanyagot. A modernebb motorok olajozási rendszere a magasabb minőségi követelményeknek megfelelő motorolajok használata mellett is érzékenyebb, több helyen kell a megfelelő kenést, és hűtést biztosítani minden körülmények között.
A motor és hajtómű olajozási rendszere üzemszerű működésre, tehát gyorsításra, haladásra, és motorfék üzemre is tervezett, nagy gond nem lehet. A gyártó nyilván nem fog leírni ilyen az autó használatával kapcsolatos apróságokat a kezelési könyvben.
Aki a Mátrában, az Alpokban, vagy a Magas Tátrában született, az meg már gyerekkorában megfigyelte, hogy a buszvezetők, a teherautósofőrök ezt így csinálják, pedig ők még nem is jártak egyetemre, sőt még a turbót sem ismerték. Az autóvezetés-oktatási anyagában sem szerepelnek ezek a megoldási lehetőségek, aki a saját autóját használja, annak lehet ez egy kiegészítő információ, amire időnként érdemes figyelni.
Mielőtt valaki megkérdezné, ez dízelmotorral szerelt járművekre is vonatkozik. Nyilván megoldható lenne, hogy egy mérőműszerekkel felszerelt autóval konkrét méréseket végezzünk, több ponton mérve az olajnyomást, a pillanatnyi motorhőmérsékletet, és még 12 más adatot.
Majd azt egy táblázatba összefoglaljuk, és ez alapján megállapítsuk, hogy a motorfék üzemben 1800-as motorfordulat mellett mért 2,7 bar olajnyomás, a haladás közbeni 5 másodpercig tartott gázadást követően 1,2 másodperccel később , 2600-as motorfordulat/percnél 3,2 barra növekedett. Később a gázelvételt követő toló üzemmód hatására újra visszaállt az azt megelőző 2,7 bar üzemi nyomásra. Nem szeretnék tudományoskodni, bocsánat az ilyen hosszú válaszért.
Üdvözlettel, Székely Gyula
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Korábban már megírtam esetemet (német sárga rendszámos autómmal közlekedtem a rendőr megállított mivel szerinte érvénytelen hatósági jelzéssel közlekedtem) a szabálysértési eljárás során 30 ezer forintos büntetést szabtak ki. Természetesen nem fizettem be, a Bíróság 6 nap elzárásra változtatta a pénzbüntetést. Kérdésem, ebben az esetben van még lehetőségem jogi orvoslatra?
Tisztelettel Bernáth Gábor
Szakértőnk válasza
Tisztelt Bernáth Úr!
Jogorvoslatra nincs lehetősége az eljárás ezen kései szakaszában. Jogorvoslatra a szabálysértési hatóság pénzbírságot kiszabó határozata ellen lett volna lehetősége. A szabálysértési elzárásra átváltoztatás tárgyában hozott határozattal szemben sincs helye jogorvoslatnak.
Ha az elkövető vagy helyette más a pénzbírságot, illetve a szabálysértési elzárásra átváltoztatott pénzbírságnak a még le nem töltött napoknak megfelelő összegét igazoltan megfizeti, a szabálysértési elzárás a továbbiakban már nem foganatosítható, illetve a szabálysértési elzárás foganatosításának megkezdését követően az elkövetőt nyomban szabadon kell bocsátani. Fentiek értelmében javaslom, hogy a kiszabott pénzbírságot fizesse meg, így elkerülheti az elzárást.
Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!