Röviden – VW Golf Sportsvan | |
---|---|
Mi ez? |
Felfújt, egyterűsített Golf hosszabb tengelytávval, a ferdehátú és a kombi közé pozicionálva |
Mit tud? | Kényelemesebb utasteret, magasabb üléspozíciót és tágasabb csomagteret a sima Golfnál, a legmodernebb vezetői asszisztensekkel párosítva |
Mibe kerül? | Hasonló áron van, mint a ferdehátú Golf, belépő, 1.2 TSI motor 85 lóerővel akciósan 4,75 millió Ft |
Kinek jó? | Aki gyakran szállít felnőtteket, vagy nagyobb tárgyakat a csomagtartóban |
Gyorsan tegyük helyére a Sportsvant, mert ezzel a névvel bizony erős magyarázatra szorul. Szó sincs egy szélsebesen száguldó egyterűről, a Sportsvan egyszerűen a kissé unalmas, de jól használható, gömbölyded és tágas Golf Plus aktualizált, modern elektronikákkal felszerelt utóda. A 85 és 150 lóerő közötti benzin- és dízelmotorokkal szerelt, egyterűsített kompakt VW hiába öltött valamivel dinamikusabb formát elődjénél, a sportoláshoz maximum akkor van köze, ha focizni indulunk vele.
A névváltással a fiatalabb vásárlóközönséget szeretné előcsalogatni a gyártó, amire az elődnél ugyan nagyobb esélye van, de egy ilyen jó sikerült hetes Golf mellett mégsem lesz feltétlenül egyszerű helyzetben az autóválasztás előtt álló páciens. A kassza viszont mindkét esetben házon belül csörög, így az azonos platformra és a nagyrészt megegyező alkatrészeket használó Sportsvan feltehetően bőven megéri majd a Volkswagennek.
Tudja, hol a helye
A Sportsvan elhelyezése a modellkínálatban tökéletesen átgondolt és tervezett. A Touran egyterű egyszer sem hangzott el a menetpróba alatt – és a sajtóanyag is éppen csak megemlíti azt -, a Sportsvan tényleg sokkal közelebb áll egy kompakt autóhoz, mintsem egy igazi egyterűhöz.
Az új modell a hetes Golf és annak kombi változata közé lett bepasszírozva. Azokkal egyező platformra (MQB) épül, de közel 5 centiméterrel (48 mm) hosszabb tengelytávval, miközben 4338 milliméteres hosszával 83 mm-rel hosszabb a sima Golfnál, és a 224 mm-rel rövidebb a kombinál. Magasságban bő 10 centivel több mindkettőnél, és szélességben is 8 mm-rel meghaladja testvéreit. A dizájn a szép és alaposan kidolgozott részletek ellenére is egy tipikus Golf marad a Sportsvan, azaz messziről is igényes, ámbár nem kifejezetten izgalmas darab. Az elődnél persze valóban sportosabb és dinamikusabb vonalak mentén rajzolták meg.
Tényleg tágas
A számok ismeretében is meglepően tágasnak hat az utastér, egymás mögött 190 centiméter magas felnőttek is kényelmesen elférnek az autóban, lábnak, fejnek egyaránt jut hely bőségesen. A 40/60 arányban osztott hátsó ülések egy 18 centiméter hosszú sínen csúsztathatók előre-hátra, mellette síkba dönthetők és állítható háttámlájuk dőlésszöge is – ezzel kiemelkedő variálhatóságot biztosítanak. Kis csalás, hogy az alaphelyzetben 500 literes csomagtér, nem teljesen hátratolt második üléssorral értendő, hanem 5 centivel az első sor felé tolva. Ettől eltekintve jelentősen tágasabb az elődnél (+76 liter) és az üléseket teljesen előrehúzva 590 litert nyerhetünk ki, azokat lehajtva pedig 1520 litert (+70 liter).
Praktikus részletekből sincs hiány, elöl akár 1,5 literes palackokkal is elbír a térképzseb, de egyéb pakolóalkalmatosságot is találni bőven. A műszerfal anyagai tapintásra kellemesek, a minőségérzet a kompakt kategóriából kiemelkedik, az üléshelyzet pedig magasabb az átlagosnál, így könnyebben kilátni belőle, és nem is kell olyan mélyre ülni, mint egy hagyományos hetes Golfban.
Modernebb, biztonságosabb
A Sportsvan a méretnövekedés ellenére 90 kilogrammal kevesebbet nyom a mérlegen, mint a Golf Plus, átlagosan 20 százalékkal kevesebbet fogyaszt annál, és még a hetedik generációs Golfhoz képest is tartogat innovatív és életmentő technikai újításokat. A Sportvan a Golfok közül először kínál például holttérfigyelő funkciót, amelyet menet közben és indulásnál egyaránt használhatunk. Az amúgy közepesen átlátható Sporstvan a tükrökbe integrált kis LED-fényekkel jelzi, ha nem biztonságos a sávváltás, de ennél is hasznosabb a parkolást megkönnyítő funkciója.
A hátsó radar képes érzékelni a keresztirányú forgalmat is, és vészfékez helyettünk, ha a jelzést figyelmen kívül hagyva mégiscsak megpróbálnánk kioltani életünk a sebesen közeledő forgalom elé kitolatva. A Golf Sportsvan számtalan egyéb módon óvja még testi épségünket, például szemmel tartja a vezetőt is, és lankadó figyelem esetén hangjelzéssel és egy piktogram megjelenítésével javasol pihenőt neki.
Az adaptív tempomat 30 és 160 km/órás sebesség mellett lassít és gyorsít a forgalomnak megfelelően; 30 km/óra alatt pedig vészfékezésre is képes, ha ráfutásos baleset gyanúját észleli. Nagyobb tempóról való erős fékezéskor sem tétlenkedik, megfeszíti az öveket és felhúzza az ablakokat, valamint a tetőablakot is zárni kezdi, hogy az oldal- és függönylégzsákok a leghatékonyabban védhessék a bent ülőket. Ha mégis bekövetkezett a baj, a baleset után a guruló autót magától állóra fékezi az egyterű Golf.
A Sportsvan extralistájáról elérhető még aktív sávtartó és parkolóasszisztens is, de létezik táblafelismerő rendszer és a szembejövő forgalomnak megfelelően világító bi-xenon kanyarfényszóró is. Az új Golf egyértelműen a kompakt kategória legmodernebb és legbiztonságosabb autóinak egyike.
Megszokott, takarékos motorok
Csak a Golf Plus modellhez képest számít újdonságnak az elérhető motorpaletta, amely a 85 lóerős 1.2 TSI benzinestől indul, valamint egy 90 lóerős 1.6 TDI dízelmotorral – ez utóbbi a fejlettebb piacokon nem elérhető. A belépő benzines választható még 110 lóerővel, a nagyobb 1.4 TSI pedig 125 és 150 lóerővel, dízelből pedig két másik van még: a 110 lóerős 1,6-os és a 150 lóerős kétliteres. A start-stop rendszer széria, a leggyengébb motorokat leszámítva pedig duplakuplongos DSG-váltó is rendelhető.
A próbaút alkalmával a 125 lóerős és a 150 lóerős 1.4 TSI motort volt alkalmunk kipróbálni. Utóbbi érezhetően dinamikusabb volt a hétfokozatú DSG-váltóval, ugyanakkor a 125 lóerős motor annyira harmonikus – kellően erős is-, hogy nyugodtan spórolhatunk vele félmillió forintot, nem fognak kifejezetten hiányozni a plusz lóerők. A duplakuplungos váltó szépen és gyorsan kapcsol menet közben, dugóban araszolva viszont feltűnt, hogy csak apró rántással képes indulni – ez picit zavaró.
Mindkét autónk DCC adaptív futóművel volt szerelve, amely 4 előre beprogramozott mód, és egy programozható mód közül enged választani, aszerint, hogy mennyire szeretnénk gyorsan, kényelmesen vagy takarékosan haladni. Az alapfutóműről így nem tudunk nyilatkozni, de az biztos, hogy DCC-vel a Golf tökéletesen kényelmes, és enyhén sportos is, ha úgy kívánjuk. A száguldásra egyébként a nevén kívül semmi sem késztet a Sportsvanben, érezhetően magasabb és nyugodtabb autó, mint a normál ferdehátú kivitel.
VW Golf Sportsvan és versenytársai – akciós listaárak | |
---|---|
VW Golf Sportsvan 1.4 TSI (125LE) | 5 557 840 Ft |
Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 LE) | 5 330 000 Ft |
Mercedes Benz B180 (122 LE) | 7 066 288 Ft |
SEAT Altea XL 1.4 TSI Reference (125 LE) | 6 321 020 Ft |
Renault Scénic 1,6 Expression (110 LE). |
4 690 000 Ft |
Árak
A Volkswagen Golf Sportvan már rendelhető a márkakereskedésekben – viszonylag kedvező bevezető áron. A klasszikus ferdehátú Golfhoz képest 400 ezerrel drágább a belépő benzines ára (4,75 M Ft), míg a dízel most félmillióval olcsóbb (5,7 M), a remek 125 lóerős 1.4 TSI pedig azonos árban 5,5 millióért kapható. Kényelemesebb, tágasabb, és a vezetési élményt leszámítva jobb választás is lehet a sima Golfnál.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|