A Kamazról általában az öreg, hangos, füstöt okádó teherautók jutnak az eszünkbe, pedig az orosz gyártó háza táján már egészen új szelek fújnak a környezetvédelem tekintetében. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy éppen a napokban mutatták be a cég Nyizsnyij Novgorod-i telephelyén az újságíróknak, valamint a legnagyobb orosz, gázzal hajtott járműveket forgalmazó, a RariTEK képviselőinek a NEFAZ-zal közösen készített alacsonypadlós autóbuszát.

A NEFAZ 52994-40-51 minden tekintetben megfelel napjaink városi autóbuszokkal szemben támasztott elvárásainak. A szóló kivitelű jármű teljes mértékben alacsonypadlós, a középső ajtónál pedig a mozgássérültek számára kialakított kihajthatós rámpával is rendelkezik. A háromajtós autóbuszt egy 279 lóerős Mercedes-Benz CNG-motor hajtja, a sűrített földgáz tárolására szolgáló tartályok pedig a tetőre kerültek. A jármű alváza a Kamaztól származik, a hidro-mechanikus sebességváltó pedig a Voith terméke.

A 105-116 utas szállítására alkalmas jármű karosszériája oldalirányban dönthető a térdeplő rendszernek köszönhetően, így az utasok le- és felszállása kényelmesebbé tehető olyan megállókban, ahol alacsonyabban van a járdaszint. A NEFAZ és a Kamaz kifejezetten a Nyizsnyij Novgorod-i igények alapján fejlesztette ki a buszt, de a jármű opcionálisan kényelmesebb utasülésekkel, orosz-indiai fejlesztésű elektronikus helymeghatározó rendszerrel (GLONASZSZ), valamint videokamerákkal is rendelhető.

Gázos busz a Kamaztól 1
Gázos busz a Kamaztól 7
A Kamaz rendszeresen előáll valamilyen CNG-hajtású teherautóval. Legutóbb épp egy gabonaszállítót mutatott be, tavaly pedig megállapodást kötött a Tatár Köztársasággal több tucat CNG-s kukásautó és alacsonypadlós autóbusz leszállítására. A sűrített földgázzal hajtott járművek üzembe helyezését az orosz vezetés is támogatja, az ennek érdekében kidolgozott program megvalósításába a Gazpromot is bevonták. Az orosz kormány tervei szerint 2030-ra a tömegközlekedési járművek felét, illetve az önkormányzati tulajdonban lévő haszonjárművek harmadát, valamint az építőiparban használt teherautók közel harmadát CNG-üzeműre kell cserélni.