Újabban szokatlan mozgásokat látni a baleseti statisztikákban, évtizede ugyanis ahhoz vagyunk szokva, hogy folyamatos a csökkenés:
     – szerencsére évről évre kevesebben halnak meg az utakon (2007-ben 1232 halott, 2012-ben 605)
     – hosszú időn át mérséklődik a személyi sérüléses balesetek száma (2008-ben 20 635 db, 2012-ben 15 174)
hogy csak a két legfontosabb adatot említsük.

2013-ban azonban valami történt:
     – megállt a halálos balesetek számának látványos mérséklődése (2012 vs. 2013 – 541 vs. 536)
     – több súlyos sérüléses baleset történt (2012 vs. 2013 – 4355 vs. 4617)
     – és valamelyest növekedett a könnyű sérüléssel járó balesetek száma is (2012 vs. 2013 – 10 278 vs. 10 404)

Hogy ezek egyszeri számok-e, és idén újra javul az közlekedésbiztonság, azt ma még nem lehet megmondani, viszont van egy terület, ahol ma már egyértelműen kimondható: negatívba csapott egy trend.

A hosszú évekig tartó korábbi csökkenés megtört, 2012-ben, 2013-ban, és 2014 első 4 hónapjában is növekedett a gyalogos-balesetek, és az áldozatok száma.

Félmilliárdot varrtak a nyakukba

Ráadásul az ORFK szerint a gyalogosokat érintő balesetek jelentős részéért ők maguk a felelősek. Ha nem lőttük volna le a poént a cikk címében, autós olvasóink egy része rávágná, hogy tessék, nem csak minket kellene állandóan büntetgetni, hanem a gyalogosok között rendet vágni.

Nos, hogy rendvágás-e, az kérdés, mindenesetre a trendfordulónak számító 2012 után tavaly a rendőrök nagyon komolyan elkezdték bírságolni a szabálytalankodó gyalogosokat.

Ahogy a hivatalos nyelv fogalmaz: „a gyalogosok által elkövetett szabályszegés miatt a szabálysértési eljárásban vagy helyszínen megbírságoltak száma és a kiszabott bírság mértéke” így alakult az elmúlt két évben.

Azt hiszi, csak az autósokat bírságolják nyakra-főre a rendőrök? Ön téved! Az más kérdés, hogy van-e eredménye 48 ezer gyalogos megbüntetésének?
Lesújtott a rendőrség a gyalogosokra! 9 Megjegyzendő, hogy a tavalyi bő félmilliárdos bírság „kiszabott”, a ténylegesen befizetett pénzekről nincs információ, de így is egészen meghökkentő a szám. A magunk részéről nem gondoltuk volna, hogy ilyen brutális mértékben büntetik a veszélyes zebrák vagy útszakaszok (például Budapest legveszélyesebb útja) közelében nemigen látható egyenruhások a renitenseket.

Mit művelnek a gyalogosok?

Kérésünkre a rendőrség sorba rakta az 5 leggyakoribb hibát, amivel elsősorban magukat, de az autósokat is veszélybe sodorják a gyalogosok. Hogy felfrissítsük a szabályismeretet, a KRESZ-ből idézünk, vésse be mindenki mélyen ezeket:

   1. A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.

  2. A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud.

  3. A gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie.

Ő sérülésekkel megúszta

Ő sérülésekkel megúszta

  4. Ha a gyalogosok az úttesten közlekednek, az úttest szélén, egy sorban
        a) lakott területen lehetőleg a menetirány szerint a bal oldalon, lakott területen kívül mindig a bal oldalon, a járműforgalommal szemben,
        b) a segédmotoros kerékpárt vagy kerékpárt toló, továbbá a kerekes székkel közlekedő mozgáskorlátozott gyalogosok mindig a menetirány szerint a jobb oldalon haladhatnak.

  5. A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen, ha pedig a közelben kijelölt gyalogosátkelőhely nincs,
        a) lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél (a járda meghosszabbított vonalában), valamint a menetrend szerint közlekedő jármű megállóhelyén levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között (a járdasziget teljes hosszában),
        b) egyéb helyen bárhol,
a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át.

Több bírság = nem kevesebb áldozat

Mondanánk, reméljük, hogy a tavaly kiosztott töméntelen mennyiségű bírság idén jótékony hatással lesz, és csökken a

Mi hozna eredményt?
Még több bírság!
20% (1)
Még több rendőr az utcákon.
20% (1)
Még több felvilágosító kampány.
20% (1)
Még jobban figyeljenek egymásra a közlekedők.
40% (2)
gyalogosáldozatok száma, de 2014 is borzasztóan indult. Az ORFK legfrissebb adatai szerint január 1. és április 30. között 41 gyalogos halt meg az utakon, ami 11,5 százalékos emelkedés a már szintén kedvezőtlenbe fordult 2013-as adathoz képest is.

Vagyis nem hozott eredményt a tavalyi bírságtenger. Na de akkor mit kellene tennie a rendőrségnek az áldozatszám mihamarabbi mérséklése érdekében. Ön milyen parancsot adna a rendőröknek?

Lesújtott a rendőrség a gyalogosokra! 11