Az emberek homokot és a tengert gyakran nem tekintik potenciális veszélyforrásnak, nemcsak az Északi-tenger mellett fekvő Dániában, hanem világszerte. Mégis minden hónapban 10-20 segélyhívás érkezik be a 21 dán kutató és mentő állomás (SAR) valamelyikére. A segélykérések többsége olyan úszóktól származik, akik túl messzire merészkedtek a tengerben, illetve olyan tengerészektől, akiknek a hajója mozgásképtelenné vált sérülés, vagy valamilyen motorhiba miatt. Minden esetben a lehető leggyorsabb segítségre van szükség.
A mentési feladatok ellátásához Dánia legdélibb partvidékén négy található SAR-állomás (Agger, Bornholm, Hanstholm, Romo) speciális Mercedes-Benz járműveket állított forgalomba. Az Unimog U4000-esek mindegyike rendelkezik elsősegély-felszereléssel, valamint egy utánfutóra szerelt SAR-mentőhajóval. A dán hatóságok ezeket a speciális járműveket mobil ellenőrző központként, valamint parti mentőszolgálatként is használják. Az első U4000-es már korábban forgalomba állt, míg a következő hármat ez év januárjában adták át hivatalosan.
Az összkerék-hajtású, nagy teherbírású járműveknek a tengerparti süppedős homokban, valamint sziklás partvidéken kell helytállniuk nap mint nap. A nagyfokú torziós rugalmassággal, továbbá ideális hasmagassággal rendelkező mentőjárművekre egyelőre nincs panasz a dán hatóságok részéről. A portáltengelyekkel gyártott Unimogok gumiabroncs-nyomás ellenőröző rendszerrel is fel vannak szerelve, mely nélkül egyszerűen lehetetlen lenne a jármű homokos talajon történő közlekedése. A rendszer lehetővé teszi, hogy a teherautóból való kiszállás nélkül 4,2 barról 1,2 barra csökkenjen a gumiabroncsokban lévő nyomás. Ennek köszönhetően abroncsonként akár 50 százalékkal is nőhet a tapadás.
Az új U4000-eseket dupla kabinnal rendelték, lökhárítójukon elől csörlő, hátul 13 fokozatú utánfutó-csatlakozó, a fülke oldalán pedig az égnek meredező kipufogócső található. A járművekben nagy teljesítményű, 218 lóerős, négyhengeres dízelmotor dolgozik. A dán mentő Unimogok nemcsak a mély homokkal birkóznak meg, ugyanis kétéltűként akár a vízben is bevethetők. Ennek köszönhetően a járművek árapálysíkságon, vagy akár a tengerben is képesek közlekedni 1,20 méteres vízmélységig. Az Unimogok életmentő munkáját segíti a tengerparttól kilométerre járőröző mentőcsónak is, mely szükség esetén több mint 30 kilométer/órás sebességgel is képes közlekedni, míg az Unimog maximum 110 kilométer/órás sebességre képes Dánia partjain.
A dán mentőjárműveket a legújabb radarrendszerrel és infravörös hőkamerákkal szerelték fel, lehetővé téve a bajba jutottak feltérképezését a sötétben. Az Unimogok vezetőfülkéje ugyancsak fel van szerelve a csúcsteljesítményt képviselő elektronikával. A mentőcsapat kutatómunkáját két hatalmas monitor segíti, melyeken a Google Earth is elérhető.
A U4000-esek kasztnija pedig számos mentést segítő eszközt rejt, mint például a nagy teljesítményű reflektort,vagy a nagynyomású szigonyt, mely segítséget nyújthat a bajba jutott hajótöröttek számára. Az elsősegély-felszerelés hordágyakat, takarókat és komplett egészségügyi eszközöket tartalmaz. A felszerelés része egy defibrillátor is, szükség esetén újraélesztés is végrehajtható.