Röviden – Ford EcoSport | |
---|---|
Mi ez? |
A Ford kis szabadidő-autója, Fiesta-alapokra építve. A Fusion utódja. |
Mit tud? | Haladni, fordulni. Kulturált működéssel szolgálni a családot. |
Mibe kerül? | Egyelőre nem tervezik Magyarországi forgalmazását. A konkurensek nagyjából négymillió forintos ártól vehetők meg. |
Kinek jó? | Aki az átlagnál picit izgalmasabb vezethetőséget keres SUV-formában, amellyel alkalmanként földútra is lekanyarodna. |
Nagyon kell a terepes gép
Ragyogó napsütés, kanyargó szerpentin és egy szabadidő-autó. Persze jobb lenne egy lapos roadsterrel, de a Ford EcoSportot minden formai hátránya ellenére jó vezetni. Ez pedig sikert hozhat Európában.
A következő hat évben egymillió szabadidő-autót akar eladni mifelénk a Ford. Az új Kuga mellé érkezik majd az Amerikában már ismert Edge, de a darabszámok nagyját nem a prémiummodellnek szánt gép, hanem az új EcoSport hozhatja.
A vállalat várakozásai szerint tavalyhoz képest 2018-ra 22 százalékkal nő majd a SUV-k iránti kereslet Európában, az EcoSporthoz hasonló kis szabadidő-autók eladásai pedig akár 90 százalékkal is növekedhetnek.
Az EcoSport név csak számunkra újdonság, Dél-Amerikában 2003 óta létezik a szabadidő-autó. Nálunk is volt hasonló, csak Fusion néven. A módszer nem új, azaz most is a Fiesta padlólemezére épül az új kocsi. Igazi világmodell: Brazíliában fejlesztették, Indiában készül és 125 országban árulják.
Kívül
Ahogy az új Mustang és az új Mondeo, az EcoSport is átvesz néhány elemet, formát a 2011-ben bemutatott Evos tanulmányautótól. Míg a Fusion visszafogottan utalt a terepjárókra, az EcoSport egyértelműen annak akar látszani. A masszív ívek, a fényezetlen védőelemek és az emelt hasmagasság mellett a leglátványosabb különlegessége a csomagtérajtóra szerelt pótkerék. A pótkeréknek állítólag nem maradt hely az autóban, de a fejlődő országok rossz útjain mindenképp szükség volt rá.
A 25 centis „toldattal” két legyet üt egycsapásra a Ford, hiszen így nem kell hely a csomagtartóból a pótkeréknek, másfelől viszont az egyébként négyméteres kocsi az általában 15-20 centivel hosszabb konkurensek (Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur) mellé nyúlik. A pótkerék miatt oldalra nyíló ajtó mögött 335 literes csomagtartó várja a csomagokat. Az állítható dőlésszögű hátsó üléseket lehajtva 1,2 köbméteres hely válik szabaddá. A kabinban az ajtózsebekben elfér egy másfél literes palack is, az első utasülés alatt kihúzható fiók található.
Belül
Jó helyet találunk magunknak az EcoSport vezetőülésében, a kormány tág határok között állítható, míg az ülés elég alacsonyra engedhető ahhoz, hogy személyautósnak érezzük. Bár kis szabadidő-autóról van szó, nem csak gyerekek utazhatnak hátul. 178 centis testem mögött még ülhetett volna egy másik felnőtt is.
Az autó leggyengébb pontja az anyagminőség. Sokfelé használnak ma már szokatlanul rideg műanyagokat az utastérben és az ülések kárpitja is inkább tartósnak készült, mint finomnak. Szerencsére a kormánykerék bőrborítása és a sebességváltó anyaga a jobbak közül való, így amivel a legtöbbet találkozunk, az rendben van. A műszerfal ismerős lehet, a Fiestából emelték át a tervezők, ahogy a középen látható, ma már aprónak számító képernyőt is.
Okos autóAz AppLink technológiával kiegészített Ford SYNC révén az EcoSport tulajdonosai lesznek az első Ford-vezetők, akik hangvezérléssel kezelhetnek okostelefon-alkalmazásokat.
Nyugat-Európában napilapokat, hangoskönyveket olvas fel a rendszer, városi idegenvezetést tart, valósidejű információt nyújt parkolóhelyekről. A felhasználó ízlése és érdeklődése alapján a rendszer arra is képes, hogy személyre szabottan ajánljon rendezvényeket, de válogathat a Hotels.com 145 ezer ajánlata közül is. Természetesen a navigációs rendszer is hallgat az utasításokra.
Milyen vezetni?
Az EcoSport vezethetősége követi a Fordtól megszokottakat: a kormányzás kellően direkt, a futómű feszes, a váltó pontosan kapcsolható. Így a kis aszfaltterepjáró élvezetes autózást tartogat, amit Portugália szerpentinjein bizonyított is. Nehézséget csak a vastag A-oszlop okoz, amely miatt a vezetőnek gyakran kell hajolgatni, hogy belássa a holtteret.
Az autó 10,6 méteres fordulóköre biztosítja, hogy városban is elemében legyen, de az első és hátsó alsó védőlemezzel felszerelt EcoSport a földúton sincs gondban. Hasmagassága 200 mm, első terepszöge 22,1, hátsó terepszöge 35 fokos, a telekre biztosan eljutunk vele. Ha komolyra fordulna a helyzet, jó tudni, hogy a gázlómélysége 550 mm. Az igazi terepezést gátolja, hogy csak elsőkerék-hajtással készül.
Háromféle motorral gyártják az európai EcoSport, 1,0 literes turbós (125 LE) és 1,5 literes szívó (112 LE) benzinessel, illetve 1,5 literes dízellel. Utóbbit próbáltuk ki. A 90 lóerős gázolajos blokk könnyedén mozgatja a kocsit miután átlendültünk az alacsony fordulaton jelentkező, nem túl nagy, de érezhető turbólyukon. A kissé zajos négyhengeres motor 205 Nm-es nyomatéka támogatja a rugalmas vezetést, de ha mindig lendületben akarunk lenni, jobb, ha a sebességváltót kézben tartjuk. Normál haladás mellett hat liter alatt tartható a fogyasztása.
Tetszik a kocsi? Egyelőre ne rohanjon a kereskedésbe, az EcoSport hazai bevezetését a cég egyelőre nem tervezi, mondta Varga Zsombor, a Ford kommunikációs és PR-igazgatója, ugyanis a szükséges homologizációs költség túl magas az eladható darabszámhoz képest – azaz túl drága lenne itthon -, 2015-ig így biztos nem, a következő facelift idején talán hozzánk is eljut a modell. Szerencsére az új Mustangról nem maradunk le, az megérkezik Magyarországra is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|