Agyonkaristolt dísztárcsa, sarkokon meghúzott lökhárító, 9999 kilométernél kiakadt napi számláló, soha le nem nullázott fedélzeti számítógép. Csokipapírok és műanyagflakonok a hátsó lábtérben, hónapokkal az átállítás után is késő/siető óra, műkörömmel összekarmolt kilincsfészek: a női autók jellegzetességeit összegyűjtve csupa olyan vonás jutott eszünkbe elsőre, ami nem valami hízelgő a hölgyekre nézve.
Ám a nők autóhoz fűződő tulajdonosi viszonyát kár lenne ennyire elnagyolni. Némi gondolkodás után eszünkbe jutottak csajok pedánsan mosatott autóval és férfiak által használt kocsik járdaperemen lesikált felnivel, megnyomott lökhárítóval és tele szeméttel. Inkább megkérdeztünk néhány lányt, akik életvitelszerűen autóval járnak, miből próbálnák ők kiszúrni, hogy a tulaj a szebbik nemhez tartozik? Az derült ki, hogy nem érdemes hímsoviniszta alapállásból közelíteni és a klisékhez ragaszkodni.Rúzs és oktánszámnövelő
„Nincs lila üléshuzat, se rózsaszín kormányvédő a kocsimban, az ablakot sem lepik el plüss állatok. Ellenben van benne kézfertőtlenítő gél, törlőkendő és külön kézkrém. (Amit a lágy felületű, minőséginek ható műanyagok nehezen bírnak. Például a Volkswagennél külön részleg foglalkozik azzal, hogy a kapcsolók és burkolatok legalább a gyakori kézkrémeket tartósan elviseljék.) Használok portörlőt, illatosítót és ápoló sprayt a műszerfalhoz. A csomagtartóban egy óriás ikeás táska, egy kisebb bevásárlószatyor valamint tollasütőkészlet, pléd és frizbi utazik, mert sosem tudhatod, mikor tör rám a piknikezés. Egyébként a napi számlálót mindig lenullázom, sőt még oktánszámnövelő adalékanyagot is hordok magammal, mert jót tesz a motornak és így olcsóbb, mint táltosbenzint tankolni.” – mesélte egyikük.
Az autó színe viszont tényleg fontos, még ha sokaknak a fekete is a kedvencük – mondta kolléganőnk. „A nők – ha tehetik – kerülik az átlagos színeket. Barátnőim pezsgőmetál, kobaltkék, arany és kifakult rózsaszín bugyira emlékeztető gyöngyházfényezésű autót választottak, utóbbit virágmatricákkal. Mindegyikük rendelt üléshuzatot és kormányvédőt, a legextrémebb a leopárdmintás kormányvédő. Ez szerintem is őrület!”
Túl az emancipáción
De a „nő a volánnál” továbbra sem kopott ki a köznyelvből figyelmeztetésként (vagy fenyegetésképp?). Pedig az előítéleteknek nemigen van alapjuk. Az egészen biztosan nem igaz, hogy a nők en bloc rosszul vezetnek. A tévhit talán abból a korból ered, amikor apu beivott és anyu vezethetett haza a telekről a vasárnap délutáni csúcsban. A feleség minimális tapasztalattal kényszerült vezetni, súlyosbítva a kapatos férjjel, aki nem győzte osztani az asszonyt a jobb egyből.
Az én autóm az én váram
Szerkesztőségünkben azt tapasztaljuk, hogy a nap mint nap autóval járó hölgyek azt az egy kocsit, amiben naponta ülnek, sok esetben imponálóan vezetik. Társuk lehet dobozos furgon vagy übercuki Corsa, jól bánnak vele, ismerik a határait és bárki bármit mond, képesek elhelyezni egy parkolóhelyen. Néha persze érintőre veszik a tereptárgyakat és a nyolcadikig száll a kuplungszag, de ugyanezt férfiak is produkálják.
Az idill nem egyszer szertefoszlik, ha át kell ülni egy másik autóba, amiben másutt vannak kezelőszervek, a műszerfal helyett az indexkar végén kell lámpát kapcsolni vagy fordítva, és egyébként is: ez nem az ő kedvenc Yarisuk, amely a legeslegjobb autó a világon.
Tudományos alapon
A nők és az autók kapcsolatáról saját benyomásainknál tudományosabb információinkkal is szolgálhatunk. Kiadóvállalatunknál sokféle vizsgálatot végeznek közvélemény-kutatással foglalkozó kollégáink. A Sanoma egyik online kutatásban 2894 fő alapján szűrték le, milyen a válaszadók viszonya az autózáshoz.
A kimutatások szerint a háztartások 82 százalékában van autó és ahol adott a gépsárkány, ott a hölgyek 79 százaléka rendszeresen használja is. A szín kiválasztása 30 százalékuk szert kizárólagosan vagy többnyire rajtuk múlt . A nők olyannyira nem tűnnek színfüggőnek, hogy az autóvásárlások kapcsán kialakuló konfliktusok között a márka és a típus kiválasztása, illetve az ár is több vitát vált ki az érintettek között, mint az autó színe.
Nők is adnak tanácsot autóvásárláskor
Az autókhoz kapcsolódó hozzáértés esetében a többség inkább semleges álláspontra helyezkedik, és a nők tizede állítja, hogy ért az autókhoz. Azonban érdeklődés terén jobb a helyzet, a nők negyede állította, hogy érdeklik az autók.
Ettől függetlenül a hölgyek zöme, a felmérés szerint 66 százalékuk azt válaszolta, hogy elsősorban használati tárgyként tekint az autóra, 15 százalékuknak azonban a saját kocsi egy beteljesült álom. Ez a kutatás is megerősítette, hogy a nőknek a legfontosabb szempont a biztonság: a válaszoló hölgyek háromnegyedének a biztonság a legfontosabb vezetés közben.
Nem csupán a passzív biztonság, nem is csak az aktív fontos és önmagában nem is csak az, hogy az autó minden reggel beinduljon és ne robbanjon le, ami kiszolgáltatottá tenné gazdáját. Ezek mind számítanak, de talán nem véletlen, hogy az autói megbízhatóságáról ismert Toyota és az ütközésbiztonságban évtizedek óta kimagasló Volvo is igen kedvelt autómárka a szebbik nem körében.