Az egyre emelkedő platina- és palládiumárak miatt drágulhatnak az autók a jövőben, mivel szűkül az autókatalizátorok gyártásához használt platina és palládium kínálata a világpiacon, viszont a nemesfémek kereslete folyamatosan nő.
Bajban lehetnek az autóvásárlók 1
A platina hosszú éveken át a levegőszennyeződést csökkenteni képes autókatalizátorok elsődleges fém alapanyaga volt. Ám az utóbbi két évben kevesebbet bányásztak belőle, mint amennyit ipari célokra felhasználtak, és a szakértők idén is a kereslettől elmaradó kínálatra számítanak. Mindenekelőtt azért, mert Dél-Afrikában – amely 2013-ban a világ  5,7 millió unciás platinatermelésének 72 százalékát adta – hónapok óta áll a bányászat a fizetésükkel elégedetlen munkások sztrájkjai miatt. (1 uncia=31,1035 gramm)
    
Az autógyártók a platinát csak palládiummal helyettesíthetik, ám ez a fém a dízelmotorokban magasabb hőmérsékletnél kevésbé hatékony, mint a platina. A palládium ráadásul még a platinánál is jobban drágul. A tavalyi 6,4 millió unciás globális termelés 42 százalékát adó Oroszország bányáiból származó palládium minősége évek óta romlik. Így a felhasználó ipari cégeknek többet kell ebből beépíteniük termékeikbe, hogy ugyanazt a hatást érjék el.     
    
Az elemzés szerint ugyanakkor az oroszországi felszíni tárolókban lévő palládiumkészletek közel vannak a kimerüléshez, és a szakértők a katalizátorgyártók platina- és palládium- keresletének további emelkedésére számítanak. Ennek egyik fő oka lehet, hogy az autógyártásban már világelső Kínában a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások miatt nőhet az autó-katalizátorok fő alapanyagának számító platina és palládium iránti kereslet – olvasható a Conclude elemzésében.
MTI
(a cikkben szereplő kép csupán illusztráció)