Nyilván mindenki tudja, hogy minél gyorsabban megy az autó a sztrádán, annál többet fogyaszt, ezzel önmagában nem mondok újat. Mégis megszületett ez az írás, mert a minap egy tesztautónk fedélzeti számítógépe szélsőségesen meggyőzően bizonyította az M3-ason: lassan járj, tovább érsz (egy tank üzemanyaggal, legalábbis).

Adatlap

Nagy test, nagy túlfogyasztás nagy tempónál

120-nál is derekasan szürcsöli a gázolajat a magas, nehéz busz
120-nál is derekasan szürcsöli a gázolajat a magas, nehéz busz
Motor 2198 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 155 LE
Nyomaték 385 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) N.A sec
Végsebesség 157 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,7 l / 100 km

Az új Tourneo Custom alaktényezője 0,37, ami a manapság szokásos 0,25-0,30-as új személyautó-modelles értékekhez képes elég brutális – persze egy busznál mások az alapfeltételek az aerodinamikai tervezésben.

De az alaktényező (cW-érték) csak egy változó abban a képletben, amely megmutatja, mekkora erő kell a légellenállás leküzdéséhez autózás közben – másképpen: mivel ez az erő üzemanyag elégetéséből származik, hogy mennyit fog fogyasztani az autónk. A képletben ott van még a közeg, vagyis a levegő sűrűsége és az autónk homlokfelülete. Előbbivel nem sokat tudunk kezdeni, utóbbival is csak annyit, hogy nem járunk télen-nyáron tetőboxszal (ami persze a gyári cW-értéket is lerontja).

A negyedik faktor a sebesség. Ennek megválasztása már teljes egészében a mi döntésünkön múlik, ráadásul ez a változó négyzetesen esik a latba. A közegellenállás leküzdéséhez szükséges erőt ezzel a képlettel számíthatja ki, aki akarja:

F=v2*cW*A*1/2?

(Az erő egyenlő a sebesség négyzete szorozva alaktényező szorozva frontfelület szorozva a közegsűrűség felével.)

A Tourneo Custom homlokfelülete és alaktényezője eleve óriási, a sebesség növelésével brutálisan mutatkozik meg a többletteljesítmény-igény, magyarul a többletfogyasztás. Íme, mindez a gyakorlatban:

Vagyis a kisbusz sík úton, szélcsendben próbálva körülbelül 1,2 literrel fogyaszt többet százon 130-nál, mint 120-szal, ami egy Debrecen-Budapest távon nyolc percet és mintegy ezer forintot jelent.

Azért van, aminek még a Customnál is nagyobb légellenállással kell számolnia. Óriási lett az új Transit, pláne a magasított tetős kivitel

Azért van, aminek még a Customnál is nagyobb légellenállással kell számolnia. Óriási lett az új Transit, pláne a magasított tetős kivitel

Ezzel a kis videóval csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy a sebességnek ára van. Persze az autózás eleve drága hobbi, mindenki maga dönti el, mennyit hajlandó rá költeni – de spórolni is sokat lehet egy kicsit kisebb tempóval. A döntés a mi lábunkban van.
130 helyett 120 - lassítanál a sztrádán a kisebb fogyasztásért?
Letojom, cégautó, vállalati benzinkártya, csak trafi ne legyen!
17% (598)
Eddig is lassabban mentem a kisebb fogyasztásért.
41% (1437)
Másodlagos, hogy egy-két literrel többet eszik, a lényeg az idő.
28% (977)
Eddig nem gondoltam ezt végig. de mostantól nem nyomom annyira
14% (466)