Diszkrét narancssárga csík jelzi a fehér Octavián: közutas autó. Ketten érkeztek vele az Osztyapenkóhoz az Agip-kút parkolójába. Pécsi Norbert Sándorral, a Magyar Közút szóvivőjével leveleztük le, hogy a cég forgalomszabályozási osztályvezetőjével, Nagy Zoltánnal kicsit elautózgatunk a főváros környékén és közben újra meg újra felteszem nekik a kérdést, amelyeket oly sok autós tesz fel nap mint nap a tetőkárpitnak az ég felé nézve: hát ezt a táblát meg mi a francért kellett iderakni?
Az Autópályakezelő beolvasztása óta az ország gyakorlatilag összes lakott területen kívüli útjának és számos belterületi főútnak a Közút a gondnoka. Zoltán pedig a legfőbb gondnok: a 19 megyei forgalomszabályozási osztályvezető koordinátoraként feladata, hogy a forgalomszervezés szakmai szempontjai minél hatékonyabban érvényesüljenek a fix és alkalmi táblázások, korlátozások, figyelmeztetések alkalmazása során.
Nekünk sem csak a szánk jár
Nem csak újságíróként szerveztük ám ezt a kirándulást. A Vezess.hu munkatársai három éve hozták létre az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesületet, amely a közlekedés-szabályozás hibái ellen lép fel az útkezelőkkel szemben. Pontosabban sokszor inkább velük együtt; a Közúttal és a BKK-val egész jó kapcsolatot sikerült kialakítanunk. (A kisebb önkormányzatokkal sajnos van gondunk elég.)
A blokkolasgatlo.hu weboldalon gyűjtjük sikereinket és kudarcainkat, itt naplózzuk folyó ügyeinket. Ha neked is van olyan 30-as táblád, veszélyes kereszteződésed, hibás felfestésed, ami már régóta idegesít, fotózd le és küldd el nekünk a hely pontos megjelölésével az info @ blokkolasgatlo.hu címre!
1, Felesleges 70-es tábla az M1-M7 kivezetőn
Igen, jogos, valóban hamarabb kint lehetne a 100, mondja Zoltán, ahogy elindulunk, és a benzinkút kihajtója után szinte azonnal el is hagyjuk a fővárost a Budapest táblánál. Szinte: itt ugyanis a Harley-Davidson importőr mellett még befért egy 70-es tábla az utolsó pár száz méterre, bár már semmi nem indokolja, azon kívül, hogy lakott területen belül elvileg nem lehet 80 km/h-nál magasabb sebességhatárt megállapítani. Még akkor sem, ha ez a lakott terület egy szalagkorlátok közötti autópálya-kivezető.
A teljesen felesleges 70-esnél mindenesetre az autósok már rutinszerűen gyorsítanak. Ha néha olyanom van, és próbálok szabályosan, de legalább a traffipax tűréshatárán belül autózni a 100-asig, sokszor letolnak itt már a külső sávban is. Tipikus eset arra, amikor a hazai közlekedési morált oly gyakran emlegető intézmények maguk rontják ezt a morált, rombolják a szabálytiszteletet az autósokban azzal, hogy életszerűtlen szabályok közé próbálják kényszeríteni őket.
Hát most kíváncsi vagyok, sikerül-e beljebb hozni a lakott terület vége táblát és hamarabb engedni gyorsítani a fővárost elhagyókat. Indokolt lenne, napi több ezer tiltott, de érthető gyorshajtást dekriminalizálna. De hogy milyen adminisztrációt igényel mindez, bele sem merek gondolni. Fogadnék egy közepes összegben bárkivel, hogy az a 70-es még jövő ilyenkor is ott lesz, ahol most – értelmetlenül, de a jogszabályoknak megfelelően.
2, Felesleges 60-as tábla az 1-esen
Az M1-M7-ről az M1-re térünk, az első lehajtónál lekanyarodunk, ráfordulunk az 1-es főútra. Itt rögtön meg is kérdezem: miért van kint egy 60-as tábla? Nyílt, jól belátható út, az OBI lehajtójáig, jó pár száz méteren át semmi nem indokolja a korlátozást. Nem is tartja be senki (mellesleg mi sem, 70 felett követjük az előttünk guruló autót).
Nincs indoka szerintem, mondja Zoltán, nem hiszem, hogy a Pest megyei kollégáim meg tudnák mondani, hogy erre miért van szükség. Ennyiben maradunk, a felesleges táblát a rend kedvéért mi is bejelentjük hivatalosan. Ha csak annyi haszna lesz ennek a kirándulásnak, hogy ez eltűnik, már megérte.
30-as zóna az Obi, Metro, Suzuki, Toyota telephelyei mentén húzódó úton – nincs felelős
A Budapark nevű ipari zóna külön kis lakott-terület-táblát is kapott, alá egy 30-ast, ami elvileg az egész, zsákutca-szerűen zárt területre érvényes. A parkolókban még rendben is volna ez, de a 2×2 sávos, osztottpályás szakaszon azért van egy kis bája.
30, itt?
Meg itt? Aztán csodálkozunk, ha nem tartják be a népek a korlátozásokat?
A terület sajnos nem a Közút kezelésében van, Budapark nevű város pedig ugye nincs. Egyelőre fogalmunk sincs, ki lenne az illetékes ennek a hülye 30-as zónának az átgondolásában.
3, Agyonbiztosított zebra, feloldatlan 50-es tábla az 1-esen
Régi szívügyem ez a nyomógombos lámpával, 50-es táblával óvott, de egész nap teljesen gyalogosmentes zebra az ALDI központ mellett. (2012. februárjában szóltunk miatta a Közútnak.) Most meg is állunk, hogy jobban megnézzük a helyszínt, ahol megint csak autósok ezrei követnek el naponta 30-60-90 ezer forinttal szankcionálható szabálysértést, ha nem nyálafolyató, bamba idióták, hanem döntésképes felnőtt emberek. Zoltán:
– Lakott területen kívüli gyalogosátkelőnél nem lehet magasabb a sebességhatár, mint 60 km/h. Itt szigorúbbat, 50-est terveztek be, mi pedig jóváhagytuk.
– Mi viszont kérdeztük, hogy nem lehetne-e 60-ra emelni, hiszen a nyomógombos lámpa miatt, ha gyalogos van, úgyis meg kell állni. Erre ti azt mondtátok tavalyelőtt, hogy a lámpa programozása nem teszi lehetővé a magasabb sebességhatárt. Ezt már akkor sem értettem: a lámpának mi köze van a sebességhez, ha úgyis piros, miközben megy át a gyalogos?
– Amennyiben 50-es sebességre szerelünk lámpát, akkor az átmeneti idő, a sárga, miután lassabban megy az autós, rövidebb időtartamú, mert kis sebességnél hamarabb meg tud állni az autó. Ha nagyobb sebességgel haladok, hosszabb sárga kell a biztonságos megálláshoz.
– 50 és 60 között számottevő lassítási idő van megállásig?
– Ez most a szabályozásban így van benne, hogy 50-nél két másodperc, 60-nál három másodperc a sárga, ha jól emlékszem fejből.
– És miért van itt egy ennyire biztosított zebra egyáltalán? Szinte nulla az átkelő forgalom egész nap.
– Hát, ha egyszer ránk kényszerítik, hogy lakott területen kívül gyalogos-átkelőhelyet kell csinálni, utána már az úgy marad.
– De legalább emeljétek fel a limitet 60-ra, utána pedig tegyetek ki feloldó táblát, mert az sincs, pedig illene kirakni.
– Ebben egyetértünk.
4, Hektikus körforgalom-szabályozás
Miközben Herceghalom felé átvágunk a Biatorbágy előtti körforgalmon, megkérdezem: az hogy van, hogy némelyik körforgalom előtt 60-as, máshol 40-es tábla van kint, itt meg mondjuk semmilyen? Ez a kusza, ötletszerűnek tűnő táblázás sem segíti a szabálytisztelet fejlődését a polgárokban, az tuti. Zoltán válasza a felvetésre:
– Aha, ugyanaz a forgalomszabályozás, meg minden; ennek trehánysági oka lehet. Ahogy a körforgalom az elmúlt húsz évben fejlődésen ment végig, úgy történtek a szabályozásban mindig változások, más követelményeket fogalmaztak meg. Régen elő volt írva szigorúan, hogy főirányban 60-as sebességkorlátozást kell kihelyezni. Már más a helyzet, ezért nem volt itt sem semmi: van egy előjelző tábla, kötelező haladási irány tábla, elsőbbségadás kötelező tábla, ez mind arra utal, hogy itt egy csomópont következik és persze azt is megmondja a tábla, hogy körforgalom következik. Nincs a 60-asra szükség.
5, Hibás szervizút-csatlakozás Zsámbékon
Egy pillanatra megállunk Zsámbékon, ahol a településen átvezető főút nem a város, hanem a Közút kezelésében áll. Egy eleve is bonyolult kereszteződésben egy kis szervizút is betorkollik a főútba – macisajt nélkül. Tehát jobbkezes, elvileg. Ha itt történne egy baleset, nehéz volna összerakni, ki volt a hunyó.
Zoltánnal nézzük a helyszínt jobbról, nézzük balról. Tesz egy tétova kísérletet, hogy ez a miniutca talán inkább csak parkoló, de aztán rájövünk, hogy nem, hanem egy bizony igen hosszú szervizút utolsó szakaszának becsatlakozása. Bonyolítja a helyzetet, hogy bár a főút a Közúté, a szervizút már nem biztos, a macisajtot pedig a becsatlakozó útra kellene kirakni. Azzal szállunk vissza a kocsiba, hogy ennek a helyzetnek még mindketten jobban utánanézünk.
6, Félig kiradírozott zebra az iskola és az óvoda között, sok kamionnal
Megérkezünk Tök település végébe, ahol egyik legutóbbi bejelentésünk helyszíne található. Egy Waldorf általános iskola és óvoda közötti, nemrégiben főúttá minősített, elvileg korlátozott forgalmú, de így is irdatlan mennyiségű kamiont átengedő úton van egy zebra, ahol sok-sok gyerek kel át nap mint nap. A zebra fele most épp el is tűnt – egy útjavításnál a közutasok nem festették vissza az aszfaltozás után.
A zebrára a szomszédos Perbál felől enyhe lejtőn, kanyarból érkezve alig lassít a forgalom, a kamionok 70 körül mennek el mellettünk. Percekig beszélgetünk a zebra mellett állva, mire lassít az első kocsi, és mi is ráébredünk, hogy eddig senki nem akart minket átengedni. A szülők (köztük én, az én lányaim is ide járnak) nyomógombos lámpát szeretnének ide, ennek lehetőségéről kérdezzük Zoltánt.
– Számtalan, sok ezer olyan, középsziget vagy lámpás biztosítás nélküli gyalogosátkelő van az országban, mint ez itt. Vannak olyan utak, ahol tízezer fölötti forgalom van (egységjármű per nap), ahol a gyalogosátkelő gyalogosforgalma nagyon nagy. Hogy egy adott évben mire jut fejlesztési forrás, abban döntő jelentősége van a forgalom mértékének. A 86-os úton például napi 20 ezres forgalom mellett, szinte összeérő kamionsorban lesz most olyan, egyetlen helyen, hogy fogunk tudni egy kis biztonsági fejlesztést végezni. Ezen a helyszínen itt a festést természetesen kijavítjuk – nagyon remélem, hogy ha nem szóltok, akkor is észrevette volna az útellenőr a hibát.
– Mi van, ha a szülők nem törődnek bele ebbe a helyzetbe, és találnak forrást a gyalogoslámpa kialakítására?
– Az önkormányzat segítségével, ha rendelkezésre áll valamennyi önerő, minisztériumi pályázatból gyakran van lehetőség javítani egy-egy gyalogosátkelő biztonságán. Ehhez természetesen az útkezelő örömmel hozzá is járul, ha a forgalmi helyzet valóban indokolja a változtatást.
Szegény Közút!
A Magyar Közút idei költségvetése hozzávetőleg 49 milliárd forint, ebből kellene karbantartani és fejleszteni 31 628 km. (Ehhez képest az összese háromszáz-valahány kilométer hosszú M5 és M6 koncessziós díja százmilliárdos tétel a költségvetésben.) A Közúttól az elmúlt évtizedekben kiszervezték egyebek mellett a felfestési munkákat is, így számos, elvileg sürgős esetben közbeszerzési kínlódásnak kell megelőznie minden gyakorlati beavatkozást.
7, Veszélyes, külön nem jelzett úthibák egy hibás úton
Bicske felé térünk vissza az Egyes útra, közben nagyokat döccennünk a siralmas minőségű Zsámbék-Bicske úton. Kint is van az Úthibák figyelmeztető tábla, de sebességkorlátozás nincs. Jobbára nem gond végigmenni itt 90-nel, de van egy-két olyan süllyedés, repedés, amin nedves úton, ESP nélküli kocsival, gyakorlatlan sofőrrel elég csúnya dolgok történhetnek, tehát megállunk nézelődni.
Abban maradunk, hogy ezt valószínűleg hamarosan tényleg sebességkorlátozó táblával is megtiszteli majd a Közút. Majd igyekszem odafigyelni, hogy feloldó tábla is kerüljön ki azért a bucka után.
8, Felesleges 50-es tábla Bicske előtt
A túrát egy pár újabb teljesen értelmetlen 50-es táblával zárjuk. Egy halastó mellett mindkét irányban lassítani kell valamiért, de a korlátozás túlzó is, az utolsó megismétlés után értelmetlennek is tűnik.
– Szabályozási oldalról teljesen egyetértek veled, ez így nem jó, nincs szükség a táblákra. Másrészt viszont, mivel csupán arra kényszeríti a járművezetőt, hogy ötven méteren át ötvennel menjen – olyan nagyon nagy sérelmet nem szenved. De igazad van, szerintem hamarosan le fogjuk szedni. Tökéletes munkát persze sosem tudunk végezni, de köszönjük a jelzéseiteket; az egészségügyben sem ártana, ha valaki ilyen lelkesen adná a visszajelzéseket a civil tapasztalatokról.
9, Félelem a bíróságoktól
Két konkrét helyszín között arról beszélgetünk,amire a rövid kiránduláson nem látunk példát: az útépítések során hetekig, hónapokig éjjel-nappal kint lévő sebességkorlátozó táblákról. A Herceghalom és Zsámbék közti úton egyesületünk korábban már kivetetett egy értelmetlen 50-es és 20-as táblát, a bukkanók és az autópálya-csatlakozás is mintaszerűen van itt kitáblázva, itt nem akasztottam meg Zoltánt, aki hosszasan beszélt arról, miért is olyan gyakori a magyar utakon a túlszabályozás:
– Nincs olyan évünk, hogy valamelyik megyében valamelyik kolléga ellen valamilyen bírósági eljárás ne folyjon. Elvileg akkor kell az útra valamiféle jelzést kirakni, ha a járművezető nem tudja önmagától felmérni a helyzetet, és valamilyen információt kell neki nyújtanom. Ehhez képest az útjaink legalább háromszoros mennyiségű jelzéssel vannak ellátva, ami egy kényszerű önvédelem. Volt például a Hatos úton egy halálos baleset, ahol egy anyuka meghalt két gyermekével. Valamitől megijedt, áttért a szembejövő oldalra, frontálisan ütközött egy teherautóval. Két éven át voltunk perbe fogva, olyan érveléssel, hogy a helyszínén lévő építési munkák miatti sebességkorlátozó táblák rosszul voltak kirakva, mert ha jön egy teherautó, nem biztos, hogy látszott volna tőle a tábla. Most tudtunk kimászni belőle, pedig mondhatni, hogy ha minden közlekedési szakértelem nélkül végiggondolja az ember, hogy az a baleset hogy következett be, mi történt, nem volt vitás a helyzet. Igazából felfoghatatlan, hogy miért vagyunk rettegésben tartva a bíróságok által.
Egy másik esetben útépítési munkák voltak, lakott területen kívül, 40-es táblákkal. Az egyik útcsatlakozást követően nem ismételték meg a kollégák a 40-es jelzést, de egyébként folyamatos volt a korlátozás meg a szakaszolás, láthatóan nem változott semmi. Történt egy baleset, felfüggesztettet kapott a terület műszaki vezetője, meg valami pénzbüntetést. Pedig nem igaz, hogy nem látta egy járművezető, hogy ő egy változatlan helyzetben van, ugyanúgy építési területen autózik, még ha épp ki is maradt egy 40-es tábla a sorból. Szintén elmarasztaltak egy kollégát egy úthibánál, ahol az úthiba veszélyét jelző táblák kint voltak, de elszállt egy autós. Fogadott egy ügyvédet, a bíróság pedig elmarasztalt minket azzal, hogy nem volt elegendő a veszélyt jelző tábla, sebességkorlátozás táblát is kellett volna kihelyezni.
Ilyen körülmények között nehéz a kollégák fejébe beleverni, hogy csak akkor tegyenek ki táblát, ha a járművezető magától nem észleli, nem láthatja, nem tudhatja, mi lesz, és szólni kell neki.