A szocialista tábor autói természetesen sokak fantáziáját beindítják, és nem csak a tökéletes renoválás, restaurálás bukkan fel teremtő gondolatként. Az extrém átalakításokra is megannyi példát találunk, az eredeti teljesítmény duplája, akár triplája is rejtőzhet a motorháztető alatt, az egyénire szabott külsőről már nem is beszélve.

A legelvetemültebb lázálmok megvalósítására csak ritkán kerül sor, hiszen egy hatalmas V8-as blokk beépítése már mindenre kiterjedő, aprólékos munkát kíván, és a végén már csak a forma emlékeztet arra, mi volt a kiindulási pont. Mégis akad néhány szent őrült, akik belevágnak helyettünk is, és az esti sörözések nagy terveit sok verejtékkel, káromkodással teli munkaóra árán megvalósítják. Jöjjön tehát tíz szociautóból született őrületes szörny!

10. Porsche-hangulatú Škoda Rapid. Bemelegítésként egy jól átgondolt, csak mérsékelten perverz átépítéssel indítjuk a listát. A Škoda Rapid farmotoros kialakítása miatt sokak szerint a keleti blokk Porschéje. Ezt a gondolatot vitte tovább a videón szereplő vörös gép tulajdonosa, aki boxermotort épített a cseh típus hátsójába.

Az Alfa Romeo 33-asból származó motor 1,7 literes, négyhengeres, és gyári állapotában körülbelül 130-140 lóerőt teljesít. Esetünkben viszont akad némi módosítás, a két duplatorkú karburátoron keresztül lélegző szív elég erőt ad ahhoz, hogy valódi Porschék ellenfele legyen a külsőre visszafogott Škoda Rapid.


9. Sportmotorral keresztezve – Trabusa. Jelen példánk egy Trabant, de lehetne Polski Fiat 126p is akár, mivel ez az átépítési forma igen nagy népszerűségnek örvend. A recept egyszerű, a kivitelezés már bonyolultabb, az eredmény viszont mindenképp megéri. A KGST piac legnépszerűbb városi autóit keresztezik valamelyik kőkemény utcai sportmotorral. Pontosabban szólva annak motor-váltó párosával. Így lesz a 20-30 lóerőből 180-200, a pár ezres fordulatból tízezer feletti üvöltés, a pontatlan váltásból precíz, szekvenciális gangolás.  

A videón szereplő Trabusa nevéből sejthetően egy Suzuki Hayabusa blokkot kapott, mára talán 200 lóerős, 160 km/óra a vége, és 4-5 másodperc alatt lő ki százra, áttételtől függően. Részletes adatlapját itt olvashatjátok.


8. Trabant RS Kokonja. Végre egy bizonyíték arra, hogy létezik igényes, túlzásoktól, felesleges csicsától mentes átalakítás is. A bolgár Kokonja műhely által épített 601-es nem csak 220 lóerejével, öthengeres motorjával emelkedik ki a tuningtrabik közül, hanem megjelenésével is. A kék-fehér fényezés feltűnési faktorát 18 hüvelykes fehér alufelnik és a xenon fényszórók fokozzák.


7. Zuk pusztító V8-al megspékelve. Szívünknek kedves darab következik, mivel szerkesztőségünket hosszú időn keresztül szolgálta kabalajárműként egy tűzoltósági Zuk. A piros színben pompázó lengyel konstrukció nálunk csak egyedi festést kapott, majd végül szaunává alakítottuk a rakterét, hogy rituális csapatépítő közös füstölődés után köszönjünk el tőle.


A felvételt látva nem álmodtunk elég nagyot, kályha és lambéria helyett építhettünk volna V8-as motort is raktérbe, mint ahogy ennek a gépnek életet adó, megszállott mesteremberek tették.

6. Műszaki csemege! – Škoda Wankel-motorral. Sajnos videót nem találtunk róla, csak pár képet. Pedig érdekesen szólhat az 1986-os Škoda 105 egy Mazda RX-7-ből származó Wankel-motorral a farába építve. A 13B kódjelű forgódugattyús blokk ismeretlen számú lóerővel segíti a haladást, de a tulajdonos elmondása szerint legalább akkora kihívás vezetni, mint egy Porsche 911 (930) Turbót. A 150 km/óránál emelkedni kezdő orr, és a magas fordulaton pörgő Wankel-motor garantálja a libabőrt.

Top 10: Szociautókból tenyésztett szörnyek 1

4. Wartburg V8 –
Eddig is akadt a listában V8-as motorral felpezsdített gép, de az igazi nyolchengeres cunami csak ezzel a Wartburggal indul el. Tény, ennél vadabbat nehéz álmodni, sikerült a négyliteres BMW motort beszuszakolni az autó orrába, pontosabban félig az utastérbe.

3. Trabant-monszta Tatra V8-as szívvel. Talán a cseh sörök kreativitásfokozó hatása érvényesül ebben az eszement Trabantban. Ami tényleg csak nyomokban emlékeztet eredeti önmagára, hiszen maga a karosszéria is komoly átalakításokon esett át.
 


2. Egy igazi álom! – Lada 2101 V8-as motorral.
Alighanem ez a legőrültebb átépítés, amin „ezerkettes” áteshet. A motorháztető alatt egy Mercedes 126-asból származó, 3,8 literes V8-as motor dolgozik. A Szeged mellől származó építő így írta le a különleges gép talpra állítását: „A Mercedes motort egy BMW váltóval házasítottam, hogy össze ne vesszenek,  kaptak egy szinter kuplungot közéjük.

A motor a Lada gyári bakhelyekre került, így a tűzfal komoly átalakításon ment keresztül. Továbbhaladva így a kormányszár is megnyúlt, a pedálok is új helyre kerültek és a kagylóülések egészen a hátsó ülésig tolódtak. Hogy meg is álljon az autó,  hátul is tárcsafékeket kapott és hidro kézifék gondoskodik a gyors fordulókról.”


1. Az őrület határán. Škoda 120L, nyolc hengerrel, 700 lóerővel. Nehéz első helyezettet hirdetni, tulajdonképpen ezek a motorcserén átesett, sufnimérnökök által épített négykerekű szörnyek bármelyike félelemmel vegyes tiszteletet ébreszt.

Azonban ha hajszállal is, de kiemelkedik ez a Škoda 120L, aminek farában egy 7,8 literes nyolchengeres dolgozik, kompresszorral izmosítva. Így körülbelül 700 lóerőt teljesít, és tíz másodperc alatt futja az 1/4 mérföldes távot. Az elkövető, Petri Plosilan elmeállapota felől nincs kétségünk, emberünk tutira őrült, de a tiszteletre méltó fajtából.