Mint arról néhány napja mi is beszámoltunk, több mint 6200 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon júniusban. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete azonban egy kicsit más megvilágításba helyezte a számokat.

Piaci elemzésükben immár bemutatják a reexportot is, azaz felhívják a figyelmet az új gépjármű forgalomba helyezését követő két hónapon belül kivont gépkocsik darabszámára is. Azzal együtt és azt kivonva is láthatjuk az adatokat.

Több ezer autót vittek ki a külföldiek tőlünk 1
Látszik, hogy júniusban több mint hatszáz „elvileg itthonra eladott” autót vontak ki a forgalomból két hónapon belül, 2014 első félévét tekintve pedig több mint négyezer autóról van szó. Összességében így is pozitív a kép, sőt még egy kicsit nagyobb is a növekedés. Mint írják: „Örömünkre szolgál, hogy a céges vásárlás mellett, ha nagyon lassú ütemben, de a magánvásárlók is kezdenek az újautó-piacra visszaszivárogni. Fontos, hogy valamennyi adat a piac jelentősebb elmozdulását mutatja, így az év végére előrejelzett fejlődés reálisnak látszik.”

A reexportról

A  reexport során a magyarországi márkakereskedő az új, import járművet külföldi vevőnek értékesítik, a folyamat oka, hogy a saját országában drágábban jutna hozzá az adott gépkocsihoz. Ez kétféleképp is történhet: a kereskedő befizeti Magyarországon a regisztrációs adót, majd kivonja a forgalomból a járművet és úgy adja tovább külföldre, vagy pedig eleve külföldi rendszámot kap az autó.

A kereskedők általában nem állnak ellen a reexportnak, hiszen ezzel is nő a forgalmuk, azonban a jelenség torzítja a valós piaci képet, miközben az ilyen értékesítésnek nincs hatása a magyarországi járműállományra. Az autós szakmai szervezetek pedig arra figyelmeztetnek, hogy a manipulált adatok hatására a gyártók megemelhetik a más EU-országokhoz képest kedvező magyarországi áraikat, ami rontja a hazai vevők pozícióját.