A magyar vásárlók 40 százaléka 15 percet, 25 százalékuk több mint fél órát is hajlandó autózni azért, hogy elérjen egy bevásárlóközpontot, ennél hosszabb időt csak a skandináv országok lakosai vállalnak – derül ki a CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó cég elemzéséből.

Hajlandóak vagyunk sokat autózni a kajáért 1
A 21 országban, ezer fős mintákon elvégzett felmérés másik magyar jellemzője az volt, hogy a vásárlók ragaszkodnak a megszokott bevásárlóközpontjukhoz, így az első generációs létesítményeket megéri felújítani – mondta el Borbély Gábor, a CBRE régiós piackutatási vezetője.

A felmérés azért egyedülálló, mert eddig csak egy-egy bevásárlóközpont vonzását vizsgálták, most viszont mód nyílt az európai szokások összehasonlítására is. Így markánsan elkülönül Észak- és Dél-Európa, de külön kellett kezelni a kettő közötti országokat is.
   
Míg Dél-Európában – némi túlzással – az emberek a plázákban élnek, addig északabbra egyre céltudatosabban térnek be oda. Tudják, hogy milyen szolgáltatást találnak ott és milyenek az árak. A vásárlást követően pedig távoznak.

A közöttük elhelyezkedő országokban vannak elvárt szolgáltatások – például hogy legyen ingyen wifi és ingyen parkoló a plázában, illetve legyenek jók az éttermek és biztonságos legyen a hely – de a látogatás módja inkább az északi mintát követi.
   
A kutatás szerint a környező országok közül például Románia a déli pólushoz, míg Csehország a skandináv mintához tartozik. Magyarország viszont a köztes – egyébként legnépesebb – országcsoportot követi.

Borbély Gábor elmondta: miután Magyarországon az utóbbi években nem épültek új plázák és visszaesett a kiskereskedelem teljesítménye, ezek is hozzájárulhattak ahhoz, hogy a meglévő bevásárlóközpontok felújítása került előtérbe. Erre jó példa az első generációs Pólus bevásárlóközpont – tette hozzá.