A kommunista párt és a kormány által frissen kiadott rendelkezés szerint a központi kormányszerveknél még az idén be kell fejezni a takarékosság jegyében indított „reformot”, míg a helyi kormányzatok kapnak még egy évet. Az állami vállalatoknak és intézeteknek 2-3 év jut az átállásra. A még nem használt autókat árverésen kell értékesíteni, a bevétel a költségvetést illeti. A folyamatot már korábban elindították, az új dokumentum annak felgyorsítását szolgálja.

A végrehajtás irányelvei szerint az érintett alkalmazottak, vezetők beosztásuktól függően utazási költségtérítési keretet kapnak 500, 800, illetve 1300 jüan (18500-29600-48000 forint) értékben. Kitérnek arra is, hogy az eladások következtében munkájukat elveszítő sofőrökről „megfelelő módon” kell gondoskodni.

Kínában a hivatalos autók magáncélú használata, a fényűző fogadások és a külföldi utak, vagyis az úgynevezett „három közkiadás” az elmúlt években rendszeresen visszatérő elemei voltak a pazarló kormányzatok, illetve vezetőik bírálatának a közvélemény fórumain. Az állami számvevőszék a múlt hónapban nyilvánosságra hozott jelentése szerint a központi kormány 38 intézményében és a hozzájuk tartozó csaknem 390 hivatalban csak tavaly 4,2 milliárd jüant (155,3 milliárd forint) költöttek autókra.

A China Daily című angol nyelvű napilap azt közölte, hogy bár hivatalos adatot ezzel kapcsolatban nem adtak ki, de becslések szerint több mint kétmillió állami autó futhat az ország útjain. Egy a lapnak névtelenül nyilatkozó illetékes úgy vélte, az állami autók használata egyharmad részben szolgálati célú, míg egyharmad részben a vezetők, egyharmad részben pedig a sofőrök magáncéljait szolgálja.

Az újság egy másik cikkében külön foglalkozik azzal, hogy a „reformnak” köszönhetően némileg meg fog nőni a piacon nem igazán jól teljesítő kínai márkájú autók értékesítése. Az új beszerzések esetén ugyanis a központi ajánlás kizárólag kínai márkákat sorol fel. Az elmúlt három évtizedben az állami autók külföldi márkájúak voltak, így meghatározó módon eleinte Toyota Crown, majd Audi A6-osok.

Májusban a kínai hadsereg napilapja arról számolt be, hogy több mint ezer hazai gyártású Vörös Zászló (Hung Csi) H7 típusú autót rendelt meg és kapott a kínai Népi Felszabadító Hadsereg azt követően, hogy a külföldi márkákat kizárták a közbeszerzési pályázatokból. Ez volt a harmadik modell, amelyet a kínai gyártású autók közül rendszeresítettek. Kiválasztásába több tucat szakértőt vontak be.

(Forrás: MTI)