Alig huzatos nyitható sportautó, hathengeres boxer farmotorral és némi túlsúllyal.
Mit tud?
Elegánsan suhanni, kőkeményen tépni.
Mibe kerül?
Már rendelhető, gyakorlatilag a valódi kabrió árában van.
Kinek jó?
Annak, akinek a tolótető kevés, de a kabrió túl sok vagy túl kivagyi.
Düsseldorf, 9 óra 11 perc: reggeli után megkapom a 911 Targa 4S kulcsait és lemegyek megkeresni az autót. Kísérőnktől közben megkérdem, hogy a szállodában melegkongresszus zajlik-e vagy csak véletlenül látok ilyen sok férfit egymást átkarolva és kézen fogva mozogni.
Üveg helyett vászontető
Amíg a kocsit megtaláljuk, kiderül, hogy nincs konferencia és Düsseldorf, a divatcégek és médiavállalatok által preferált székhely nem olyan kedvező élettér a homoszexuális férfiaknak, mint a szomszédos Köln. Kísérőnk szerint Köln infrastruktúrája, melegbár-ellátottsága eleve jobb, persze nem éri el az oly sok mindenre nyitott Berlin szintjét.
Vezettük a legfurcsább 911-est
1/30 3,4 literes és 350 lóerős a Targa 4 motorja, 390 Nm nyomatékkal. A 4S számai: 3,8 liter, 400 LE, 440 Nm
3,4 literes és 350 lóerős a Targa 4 motorja, 390 Nm nyomatékkal. A 4S számai: 3,8 liter, 400 LE, 440 Nm
Fotó megosztása:
2/30 Álló helyzetben működik csak tetőnyitás és zárás, mert elég nehéz az üvegkupola. Nagyjából 14 kilós. Azonos hajtáslánccal a Targa 110 kilóval nehezebb a fémtetős Carreránál
Álló helyzetben működik csak tetőnyitás és zárás, mert elég nehéz az üvegkupola. Nagyjából 14 kilós. Azonos hajtáslánccal a Targa 110 kilóval nehezebb a fémtetős Carreránál
Fotó megosztása:
3/30 Hangsúlyozott tetőkeretével az első generációt idézi
Hangsúlyozott tetőkeretével az első generációt idézi
Fotó megosztása:
5/30 Nem kabrió, bár a kabrióra épül a 911 legújabb változata, a Targa. 400 lóerős motorral vezettük az üvegről vászontetőre váltó sportautót
Nem kabrió, bár a kabrióra épül a 911 legújabb változata, a Targa. 400 lóerős motorral vezettük az üvegről vászontetőre váltó sportautót
Fotó megosztása:
6/30 Nem kabrió, bár a kabrióra épül a 911 legújabb változata, a Targa. 400 lóerős motorral vezettük az üvegről vászontetőre váltó sportautót
Nem kabrió, bár a kabrióra épül a 911 legújabb változata, a Targa. 400 lóerős motorral vezettük az üvegről vászontetőre váltó sportautót
Fotó megosztása:
7/30 Nincs teherviselő szerepe az ezüst keretnek, szemben az első generációval. Az új a kabrióra épül
Nincs teherviselő szerepe az ezüst keretnek, szemben az első generációval. Az új a kabrióra épül
Fotó megosztása:
9/30 1969-ben lett fix a hátsó szélvédőüveg, addig műanyag kivehető ablaka volt a Targának. A név a Targa Florio autóversenyből ered, maga a karosszériaváltozat 1965 óta létezik
1969-ben lett fix a hátsó szélvédőüveg, addig műanyag kivehető ablaka volt a Targának. A név a Targa Florio autóversenyből ered, maga a karosszériaváltozat 1965 óta létezik
Fotó megosztása:
10/30 Nem tűnik óriásinak a felni, pedig 20 hüvelyk átmérőjű
Nem tűnik óriásinak a felni, pedig 20 hüvelyk átmérőjű
Fotó megosztása:
11/30 Nemcsak vadulni lehet a 911-gyel. Univerzális, bármire használható autó két főnek. A hátsó üléseken alig van hely
Nemcsak vadulni lehet a 911-gyel. Univerzális, bármire használható autó két főnek. A hátsó üléseken alig van hely
Fotó megosztása:
13/30 185,2 centi a szélesség, csak néggyel több, mint a 3-as BMW-é. Mégis brutálisan szélesnek hat a 911 fara
185,2 centi a szélesség, csak néggyel több, mint a 3-as BMW-é. Mégis brutálisan szélesnek hat a 911 fara
Fotó megosztása:
14/30 Targa-jellegzetesség a három nyílás a tetőkereten
Targa-jellegzetesség a három nyílás a tetőkereten
Fotó megosztása:
15/30 Nincs hátsókerekes Targa. A sima Targa 4 350 lóerős, ez 400
Nincs hátsókerekes Targa. A sima Targa 4 350 lóerős, ez 400
Fotó megosztása:
17/30 Két főnek hosszú utakra is nagyon kényelmes, ha nem gond a mély üléshelyzet. A szinte függőlegesen álló kormány és a bal kéznél lévő gyújtáskapcsoló a 911 jellegzetessége
Két főnek hosszú utakra is nagyon kényelmes, ha nem gond a mély üléshelyzet. A szinte függőlegesen álló kormány és a bal kéznél lévő gyújtáskapcsoló a 911 jellegzetessége
Fotó megosztása:
18/30 Magyarországról a Vezess.hu és az Autó Magazin képviseletében egyedül voltam ott az eseményen. Egy cseh kollégával osztottuk meg az autót, akinek törésmentes Opel Speedster Turbója van. Ez ritkább a Kék Mauritiusnál
Magyarországról a Vezess.hu és az Autó Magazin képviseletében egyedül voltam ott az eseményen. Egy cseh kollégával osztottuk meg az autót, akinek törésmentes Opel Speedster Turbója van. Ez ritkább a Kék Mauritiusnál
Fotó megosztása:
19/30 9 óra 11 perc
9 óra 11 perc
Fotó megosztása:
21/30 Nem kiugróan jó a Porsche navigációsrendszerének grafikája
Nem kiugróan jó a Porsche navigációsrendszerének grafikája
Fotó megosztása:
22/30 Tetszett a Targa sziluettje a kijelzőn
Tetszett a Targa sziluettje a kijelzőn
Fotó megosztása:
23/30 Zárt pályán szlalomozva az instruktor kikapcsoltatta velünk a PSM-et, hogy lássuk a különbséget. A 911 is gyorsabb bekapcsolt ESP-vel, menetstabilizáló nélkül a farnehéz autót a határtartományban ésszel kell vezetni, hiába szelídült sokat elődeihez képest
Zárt pályán szlalomozva az instruktor kikapcsoltatta velünk a PSM-et, hogy lássuk a különbséget. A 911 is gyorsabb bekapcsolt ESP-vel, menetstabilizáló nélkül a farnehéz autót a határtartományban ésszel kell vezetni, hiába szelídült sokat elődeihez képest
Fotó megosztása:
25/30 Düsseldorfba repülve egy utastárs szorult helyzete hívta fel rá a figyelmet: a mi sorunkban háromból két széknél hiányzott a tacsizacsi. Csekkoljuk le indulás előtt!
Düsseldorfba repülve egy utastárs szorult helyzete hívta fel rá a figyelmet: a mi sorunkban háromból két széknél hiányzott a tacsizacsi. Csekkoljuk le indulás előtt!
Fotó megosztása:
26/30 A kereszttartó mögé, a napsütötte felületre érkezik meg a középső tetőelem
A kereszttartó mögé, a napsütötte felületre érkezik meg a középső tetőelem
Fotó megosztása:
27/30 Düsseldorfból indult a bemutató, ahol meseszép 124-es Mercik mellett a szálloda tövében egy Z8-as BMW parkolt. A retroroadsterben az E39-es M5 400 lóerős motorja van benne, a háttérben a Rajna partján a tévétorony. Ma média- és divatcégek népesítik be az egykori teherkikötőt
Düsseldorfból indult a bemutató, ahol meseszép 124-es Mercik mellett a szálloda tövében egy Z8-as BMW parkolt. A retroroadsterben az E39-es M5 400 lóerős motorja van benne, a háttérben a Rajna partján a tévétorony. Ma média- és divatcégek népesítik be az egykori teherkikötőt
Fotó megosztása:
29/30 Nem jött be a retrodesign a vevőknek, hiába idézte a forma a nevezetes 507-est
Nem jött be a retrodesign a vevőknek, hiába idézte a forma a nevezetes 507-est
Fotó megosztása:
30/30 Egy füst alatt a 911 GT3-ast is sikerült kipróbálni. Ez a csoda külön cikket ér a közeljövőben
Egy füst alatt a 911 GT3-ast is sikerült kipróbálni. Ez a csoda külön cikket ér a közeljövőben
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Düsseldorfból indult a bemutató, ahol meseszép 124-es Mercik mellett a szálloda tövében egy Z8-as BMW parkolt. A retroroadsterben az E39-es M5 400 lóerős motorja van benne, a háttérben a Rajna partján a tévétorony. Ma média- és divatcégek népesítik be az egykori teherkikötőt
Beszélgetés közben én még mindig nem lelem a kocsit, Targánk helyett egy üvegtetős autót stírölök. Három generáció (993-996-997) óta nyílik az óriásméretű üveg tolótető, ami eléggé megragadt bennem. Pedig a vászontetős autót kellett volna kiszúrnom, mert az új Targában a tető középső szövetrésze tűnik el a fedél alatt.
Tetőakrobatika, előjátékkal:
Díszelőadás 19 másodpercben
Abba a 19 másodpercbe, amíg a tető kinyílik, a Porsche lebilincselő balettelőadást sűrített bele. A szereplők a különféle tetőelemek, amelyeket a germán perfekcionizmussal kifejlesztett tetőmozgatás fűz össze artisztikus egésszé. Nem lennénk meglepve, ha az elején a tulajok gyönyörködési célból nyitnák-zárnák a tetőt.
Álló helyzetben működik csak tetőnyitás és zárás, mert elég nehéz az üvegkupola. Nagyjából 14 kilós. Azonos hajtáslánccal a Targa 110 kilóval nehezebb a fémtetős Carreránál
Nyitáskor először a hátsó üveg emelkedik meg és hajol hátra. A parkolórendszer érzékelői jelzik ugyan, ha nincs meg az a plusz egy arasz, amennyivel a megdöntött kupola túllóg a faron, de akadályt érzékelve a rendszer nem állítja meg magától a nyitást, a vezetőnek kell reagálnia. Érdekes, hogy az igen esztétikus hátsó szélvédőt a tulaj ablaktörlővel is megrendelheti, bármilyen otrombának is tűnhet egy odabiggyesztett lapát.
Nehezebb a kabriónál
Egy nyitott autó a fix tető híján szükséges merevítések miatt törvényszerűen nehezebb a behegesztettnél. Az 1515 kilós 911 4S Cabriolet is többet nyom 70 kilóval a kupénál. Az azonban érdekes, hogy a Targa 4S 1555 kilós. A kabrióhoz képest felszedett 40 kilóból 26 jut a tetőmozgatásra, mintegy 14 kilót nyom a hátsó üveg.
Két főnek hosszú utakra is nagyon kényelmes, ha nem gond a mély üléshelyzet. A szinte függőlegesen álló kormány és a bal kéznél lévő gyújtáskapcsoló a 911 jellegzetessége
Bár a Porsche kabriókban nem kell megállni a tető nyitásához-zárásához, itt hiába nyomjuk a gombot, a tető 30-cal, majd lépésben haladva is mozdulatlan. Ennek az az oka, hogy a hátsó szélvédő kétrétegű üvege nehéz, a filigrán karok nem bírnák el a tetőelemeket és az üvegkupolát kanyarban.
Vagy gyorsításkor. A 4S felirat itt is a 3,8 literes, 400 lóerős szívó boxermotort takarja, amellyel az autó 4,8 másodperc alatt gyorsul százra és 296 kilométer/órás végsebességével nagyon közel van a bűvös 300-hoz, amibe még ma is illik beleborzongani.
400 lóerő, 440 Nm
A 400 lóerőt csodálatos ívre fűzték fel a Porsche mérnökei. 5000 és 7400 közötti fordulatszámon mindig egyre többet és többet ad magából az érzéki szívómotor.
3,4 literes és 350 lóerős a Targa 4 motorja, 390 Nm nyomatékkal. A 4S számai: 3,8 liter, 400 LE, 440 Nm
A hathengeres parádésan veszi a gázt és szinte ellenállás nélkül kihúzatható majdnem 8000-ig. A hétfokozatú duplakuplungos váltó egyeduralkodó, alig adnak el 911-est a hétgangos kézi váltóval. Kár érte, de a PDK tényleg hibátlan. Gyors, sportos, kényelmes.
Egy cseh kollégával osztjuk meg az autót, aki civilben egy Opel Speedster Turbón edződik, tehát nem kell visszafognunk magunkat. A kipufogóhang gombját sportosra veszem és aktiválom a Sport Plus üzemmódot.
1969-ben lett fix a hátsó szélvédőüveg, addig műanyag kivehető ablaka volt a Targának. A név a Targa Florio autóversenyből ered, maga a karosszériaváltozat 1965 óta létezik
Közúton ilyenkor nagyon nagyfokú felelőtlenség kell ahhoz, hogy megközelítsük az autó határait. A keményre váltó lengéscsillapítással magától értetődőnek tűnik, hogy arcátlan sebességgel elforduljunk.
Csak 4×4-es létezik
Kigyorsításkor nincs min gondolkodni. A Targából csak négykerék-hajtásos létezik, bátran vadulhatunk vele, nem büntet gázadásra, mint a PSM menetstabilizálót kinyírva a hátsókerekes.
Nincs teherviselő szerepe az ezüst keretnek, szemben az első generációval. Az új a kabrióra épül
A 911 Targa 4S menetbiztonsága frenetikus, nehezen értelmezhető sebességgel képes kanyarodni, főleg a hosszú, nyújtott íveken. Közben persze füstölnek a processzorok és dolgozik a Porsche Torque Vectoring Plus, a kerekenkénti erőelosztás és a PASM (Porsche Active Suspension Management), ami az adaptív futómű fedőneve.
PDK-val 41 milliótól felfelé
Melyik 911-es kéne a legjobban?
Csak a Carrera kupé
12% (9)
Biztosan a Cabriolet
8% (6)
Naná, hogy a Targa
77% (56)
Megvárnám a Speedstert
3% (2)
Farolgatni így csak havon vagy murván lehet, ha valaki nem félti a duplakuplungos váltóval 41,4 millió forintról induló sportautót.
De a Targa 4S inkább azoknak való, akik a sportosság mellett a 911 többi erényét is értékelik, így a rezzenéstelen kényelmet autópályán, ahol a 200 relaxálós sétatempónak tűnik. Nyitott tetővel alig van szélzúgás, a szélvédőkeret mögötti szélterelőknek köszönhetően huzatmentesen suhanhatunk.
Megejtően közel van a tökéletes autóhoz a mai, 991 kódú 911-es. Ha hiszitek, ha nem, még a tetőnyílás mérete is gondos tervezésről tanúskodik. Szerintetek mekkora ez a felület? 0,911 négyzetméter.