Röviden – FIAT Doblo Cargo Maxi XL |
Mi ez? |
Dobozos kisteherautó, kategóriájának legnagyobb rakterű áruszállítója. |
Mit tud? |
Egy körben 5,0 (vagy akár 5,4) köbméternyi cuccot célba juttatni, mérsékelt fogyasztással. |
Mibe kerül? |
Nettó 4 260 000 forintba (ami áfával 5 410 200 Ft volna). |
Kinek jó? |
Annak, aki ki tudja használni a Doblo kompaktságát és magas rakterét.
|
Utálom a napot menetlevél-töltögetéssel kezdeni, mégis szeretem a könnyű áruszállítókat a legolcsóbb Dokkertől a sátoros VW Caddy-ig. A kis dobozosok mezőnyében a FIAT Doblo Cargo eleve érdekes, mert van belőle földgázüzemű és mert a platós WorkUp mellé most érkezett még egy izgalmas változat, a hosszított és nagyon magas Maxi XL.
Külső
Nagyméretű lámpáival játékosnak hat az autó orra, pedig a mackópofa mögött egy kőkeményen végigszámolt jármű következik.
Belső tér
A tesztautóba a közutas T5 Transporterből ültem át, de az első benyomásom az volt, hogy mennyivel olcsóbb itt minden. Az ülőlap mintha hordóformájú volna, a kárpit rémesen műanyag és nincs hely az ajtóban az 1,5 literes vizesüvegnek. Tetszett viszont az ötletes rakodóhely az utasülés lapja alatt.
Tesztünkön 6,4 l/100 km átlagfogyasztást mértünk, fele-fele arányban járva Budapesten és országúton
Tesztünkön 6,4 l/100 km átlagfogyasztást mértünk, fele-fele arányban járva Budapesten és országúton
Fotó megosztása:
Minden konkurensénél nagyobbra puffasztotta a FIAT a Doblo haszonjármű-változatát. A Maxi XL név teljesen reális
Minden konkurensénél nagyobbra puffasztotta a FIAT a Doblo haszonjármű-változatát. A Maxi XL név teljesen reális
Fotó megosztása:
4 260 000 Ft a tesztet modell nettó alapára. Majdnem minden extráért külön kell a kasszához járulni
4 260 000 Ft a tesztet modell nettó alapára. Majdnem minden extráért külön kell a kasszához járulni
Fotó megosztása:
35 centiméterrel hosszabb a Doblo Cargo Maxi az alapváltozatnál. A különbséget 310,5 centisre nyújtott tengelytáv adja
35 centiméterrel hosszabb a Doblo Cargo Maxi az alapváltozatnál. A különbséget 310,5 centisre nyújtott tengelytáv adja
Fotó megosztása:
Mindkét oldalra feláras tétel a tolóajtó
Mindkét oldalra feláras tétel a tolóajtó
Fotó megosztása:
4,1 köbméternyi cucc fér a Nissan Evaliába, a hosszított VW Caddy raktere 4,7 köbméteres. A Maxi XL puttonya öt
4,1 köbméternyi cucc fér a Nissan Evaliába, a hosszított VW Caddy raktere 4,7 köbméteres. A Maxi XL puttonya öt
Fotó megosztása:
Kapható üvegezett ajtókkal és felfelé nyíló csapóajtóval is. Azt meg kell gondolni, mert onnantól targoncával csak a tolóajtón át rakodhatunk
Kapható üvegezett ajtókkal és felfelé nyíló csapóajtóval is. Azt meg kell gondolni, mert onnantól targoncával csak a tolóajtón át rakodhatunk
Fotó megosztása:
Szép nagy a fényszóró
Szép nagy a fényszóró
Fotó megosztása:
Praktikusak a fényezetlen műanyagfelületek az orron
Praktikusak a fényezetlen műanyagfelületek az orron
Fotó megosztása:
Rakodóhely van a púp alatt
Rakodóhely van a púp alatt
Fotó megosztása:
Macerás a kulccsal babrálni minden tankoláskor
Macerás a kulccsal babrálni minden tankoláskor
Fotó megosztása:
Létezik kézi váltóval 90 lóerős 1,3-es és automatizált váltóval 90 lóerős 1,6 Mutijet is
Létezik kézi váltóval 90 lóerős 1,3-es és automatizált váltóval 90 lóerős 1,6 Mutijet is
Fotó megosztása:
Maxi XL: a név találó, valóban szép szál haszonjármű a nyújtott és magasított Doblo
Maxi XL: a név találó, valóban szép szál haszonjármű a nyújtott és magasított Doblo
Fotó megosztása:
Külön gomb nyitja a rakteret és az utasteret, ami hasznos megoldás
Külön gomb nyitja a rakteret és az utasteret, ami hasznos megoldás
Fotó megosztása:
35 000 kilométerenként igényel karbantartást az autó
35 000 kilométerenként igényel karbantartást az autó
Fotó megosztása:
Elég kínos, hogy egy szinte új autón így felfeslik a gumikéder a hátsó ajtónál
Elég kínos, hogy egy szinte új autón így felfeslik a gumikéder a hátsó ajtónál
Fotó megosztása:
A lemezfal és az üvegablak mögül kevés zaj terheli a vezetőt menet közben
A lemezfal és az üvegablak mögül kevés zaj terheli a vezetőt menet közben
Fotó megosztása:
Nem rendelhető középső pótülés, mint a Berlingóba. Az üléshelyzet jó, a kárpit rémes, az ülés formája sem az igazi
Nem rendelhető középső pótülés, mint a Berlingóba. Az üléshelyzet jó, a kárpit rémes, az ülés formája sem az igazi
Fotó megosztása:
Nagyon hasznos rejtekhely van az első utasülés alatt. Felárért az üléstámla előrehajtható, a nyitható raktérajtóval kombinálva így igen hosszú tárgyak is beférnek
Nagyon hasznos rejtekhely van az első utasülés alatt. Felárért az üléstámla előrehajtható, a nyitható raktérajtóval kombinálva így igen hosszú tárgyak is beférnek
Fotó megosztása:
Csúszós felület, alacsony perem: amit ide teszünk, az elrepülhet a kanyarokban
Csúszós felület, alacsony perem: amit ide teszünk, az elrepülhet a kanyarokban
Fotó megosztása:
Van elegendő rakodóhely a belső térben
Van elegendő rakodóhely a belső térben
Fotó megosztása:
Nem elég öblös a térképtartó az 1,5 literes üvegek befogadásához
Nem elég öblös a térképtartó az 1,5 literes üvegek befogadásához
Fotó megosztása:
Kényelmesen alacsonyan, 54,5 centiméter magasan húzódik a raktérküszöb. Érthetetlen, miért nem lehet belülről nyitni a háromból egyik ajtót sem
Kényelmesen alacsonyan, 54,5 centiméter magasan húzódik a raktérküszöb. Érthetetlen, miért nem lehet belülről nyitni a háromból egyik ajtót sem
Fotó megosztása:
Felárért választható elemlámpaként kivehető raktérvilágítás is
Felárért választható elemlámpaként kivehető raktérvilágítás is
Fotó megosztása:
12 voltos csatlakozó is van a raktérben
12 voltos csatlakozó is van a raktérben
Fotó megosztása:
180 fokig nyithatók az ajtószárnyak, ha kiakasztjuk a pántot
180 fokig nyithatók az ajtószárnyak, ha kiakasztjuk a pántot
Fotó megosztása:
Könnyen összekarcolódnak a fényezett felületek
Könnyen összekarcolódnak a fényezett felületek
Fotó megosztása:
Levett ajtóburkolattal meg lehet keresni a kilincs mechanikáját és így kijuthatunk a ránk zárult raktérből
Levett ajtóburkolattal meg lehet keresni a kilincs mechanikáját és így kijuthatunk a ránk zárult raktérből
Fotó megosztása:
Nagyon hasznos rejtekhely van az első utasülés alatt. Felárért az üléstámla előrehajtható, a nyitható raktérajtóval kombinálva így igen hosszú tárgyak is beférnek
Raktér
Bődületesen nagy barlangot tár fel a könnyen sikló tolóajtó vagy a két hátsó ajtó. A térfogat kereken öt köbméter fix lemezes elválasztóval. A mókás mintázatú padló vastag gumiszőnyege bevált és praktikus megoldás egy áruszállítóban. A fehérre fényezett oldalfalak és a feketére fújt csomagrögzítők sérülékenyek, pakolás közben a doboz gyorsan összeszed pár karcot, leverődést.
4,1 köbméternyi cucc fér a Nissan Evaliába, a hosszított VW Caddy raktere 4,7 köbméteres. A Maxi XL puttonya öt
Az ajtó kiakasztható, így 90 helyett 180 fokig nyitható. Még jobb volna a 270 fokig kitárható változat, mert nem kellene kerülgetni az ajtószárnyakat, ha a kasztnira simulnának. Ez kézzel és targoncával rakodva is jól jönne.
Igen keskenyek a kerékdobok, ami annál nagyobb szó, mert itt nem a létező legegyszerűbb és legkevesebb helyet foglaló futómű van az autó alatt, hanem igényes, független kerékfelfüggesztés csavarrugóval. Ez ebben a kategóriában gyakorlatilag a Doblo egyedülálló vonása.
A raktér kialakításának legnagyobb és teljességgel érthetetlen hibája, hogy belül nincs kilincs a tolóajtón és a két hátsó ajtószárnyon sem. Ahol valaki üzemszerűen tartózkodhat rakodás közben, oda kellene egy kilincset telepíteni a háromból egy ajtóra. Kijutni ki lehet, ha levesszük a lepattintható ajtóborítást, majd mögötte a kilincs mechanikáját kitapogatva meghúzzuk a megfelelő drótot. Édes a szabadulás.
Kényelmesen alacsonyan, 54,5 centiméter magasan húzódik a raktérküszöb. Érthetetlen, miért nem lehet belülről nyitni a háromból egyik ajtót sem
Belül a raktérvilágítás fényereje tisztességes, két lámpából is érkezik a fény. A padló tökéletesen sík és szépen egy síkba hozták a lökhárítóval. Szabványos, 80×120 centis raklapból kettőt is beemelhetünk, mert a kerékdobok között is 123 centiméter széles a raktér. A 155 cm magasságú térben alkattól függően kicsit vagy erősen görnyedve lehet rámolni. A vezetőfülke felett ajtóval nyitható üreget találunk, amely csak a raktér felől közelíthető meg.
Míg az alap Doblo Cargo 750 kilónyi terhet vihet, a Maxi verziók helyből egytonnás terhelhetőséggel készülnek. Ez az érték a raktér méretéhez hasonlóan összehasonlítható az eggyel nagyobb áruszállító-kategória alapváltozataival.
Vezetés városban
Kicsit vastag a tetőoszlop, ezt leszámítva előrefelé rendesen kilátni a Doblóból. Tükrei használhatók, szükség is van rájuk, hogy a lemezelt oldalfalú autó áttekinthetetlenségét kompenzálják.
35 centiméterrel hosszabb a Doblo Cargo Maxi az alapváltozatnál. A különbséget 310,5 centisre nyújtott tengelytáv adja
Elinduláskor vagy nagy gázt adunk, mint aki ma kezdte, vagy sokáig csúsztatjuk a kuplungot, vagy türelmesen megvárjuk, hogy a motor kikecmeregjen a turbólyukból. 1500-as fordulatszámtól a Garrett-feltöltő elegendő levegőt szállít és a 105 lóerős, 1,6-os dízelmotor jó erőben van.
Figyelni kell a magasságkorlátozásokra, mert 212,5 centijével az emelt tetős modell túlságosan hórihorgas a mélygarázsokhoz. 3,1 méteres tengelytávval nem érdemes csodát várni az autó fordulékonyságát illetően, a hosszított Doblo Cargónak 12,5 m átmérőjű kör a megforduláshoz. A rugózási kényelem remek.
Hosszabb úton
Igen jónak számító, már 1500-as fordulatszámon leadott 290 Nm nyomatékával a Doblo az 1,6 Multijet dízellel is elég fürge, könnyű kiugrani vele egy előzésre a sorból. Telerámolva, egy tonnás terheléssel nyilván nem ilyen vidám az élet, de a motornak ígéretes tartalékai vannak.
A lemezfal és az üvegablak mögül kevés zaj terheli a vezetőt menet közben
A konkurensek zöméhez nem rendelhető igazán erős dízelmotor, a Doblóhoz viszont van kétliteres 135 lóerős, 320 Nm nyomatékú dízel is. Kétliteres dízelmotort ebben a kategóriában egyedül a jóval drágább Volkswagen Caddy kínál a FIAT-on kívül, pedig a telerámolt vetélytársakba sem mindenkinek elég azt 1,5 dCi vagy az 1,6 HDi.
Oldalszélben nem tudtuk kipróbálni az autót, hatalmas felületén könnyen fogást találhatna a szél, de szélcsendben a Doblo megnyugtatóan stabil. Magassága ellenére nem imbolyog.
A zajszint egészen kellemes. A motor a leggyakrabban használt tartományban visszafogott hanggal működik és a rakteret elválasztó fallal nem hasít agyunkba minduntalan a csörömpölés hátulról. A rugózási komfort dicsérendő.
Fogyasztás
Tesztünkön fele-fele arányban országúton és városban autózva 6,4 literes átlagfogyasztást mértünk. Többnyire minimális terheléssel jártunk, de viszonylag lendületesen, így ez az érték elfogadható. Örültünk a 60 literes tanknak, nem sokszor kell megitatni az autót.
Tesztünkön 6,4 l/100 km átlagfogyasztást mértünk, fele-fele arányban járva Budapesten és országúton
Ár, felszereltség
Áfa nélkül bruttó 4 260 000 forintos árával az SX felszereltségű Maxi XL nettó 160 000 forinttal kerül többe az alacsonyabb tetős, 4,2 köbméteres Maxinál. Felára méltányos.
Nem véletlenül jobb biznisz a kis-haszonjármű, mint a személyautó. Nagyobb méretük miatt eleve többet lehet kérni értük, felszereltségük pedig messze elmarad a hasonló áru személyautókétól. A tesztelt verzió bruttó 5 410 200 forintos listaáráért furcsa volna egy rádió, oldallégzsák, ESP és klímaberendezés nélküli személyautó.
De ez haszonjármű, ebben a két első légzsákot, az elektromos ablakemelőt és a központi zárat leszámítva gyakorlatilag a légkonditól (180 000 Ft) az elektromos tükörállításon (25 000 Ft) és a jobb oldali tolóajtón át (15 000 Ft) a külső hőmérséklet kijelzéséig (10 000 Ft) mindenért felárat kell fizetni.
Nem rendelhető középső pótülés, mint a Berlingóba. Az üléshelyzet jó, a kárpit rémes, az ülés formája sem az igazi
Hogy tetszik a legöblösebb Doblo?
Hogy tetszik a legöblösebb Doblo?