Nemrég egy prototípusban mi is kipróbálhattuk az elektromos feltöltőt. Az Audi pár napja elektromos légsűrítős dízel RS5 és A6 modellek kormánya mögé ültette e sorok szerzőjét, hogy próbáljon meg lépést tartani egy 560 lóerős, 4,2 literes, V8-as RS6-tal. Nyilván nem ment a dolog a háromezres dízellel, de az első métereken meglepően jól együtt mentek a kísérleti autók a duplaturbós szörnyeteggel. Hiszen az elektromos feltöltővel pont a hagyományos technikájának hátrányait próbálják kiküszöbölni: a turbólyukat, a várakozást, amíg felpörgeti a turbinákat a kipufogógáz.
A Valeo elektromos feltöltője ugyanis kevesebb, mint egy másodperc alatt felpörög 70 ezres percenkénti fordulatra, és bőszen tolja a levegőt a hengerekbe, addig a pár pillanatig, amíg az igazi turbó is magára talál. Az új technika az Audinál már a Pikes Peak versenyen is bizonyított, a márka 2016-ra ígéri az új technika felbukkanását szériamodelljeiben. A Mercedes és a General Motors motorfejlesztő részlege is jelezte, hogy érdeklődik az elektromos feltöltő iránt. A BMW is tanulmányozza a technika bevethetőséget, de ők kevésbé lelkesek – egyelőre bíznak saját kettős megfúvású turbójukban.
Az új segédberendezés elterjedését késleltetheti, hogy legalább 48 voltos feszültséget kell előállítani a nagy teljesítményű légsűrítő számára, de mivel az autóiparban az egyre több elektromos kényelmi és biztonsági fogyasztó valamint a hibridizáció miatt amúgy is elkerülhetetlen az elektromos hálózat fejlesztése, alighanem egy ütemben megy majd végbe ez a konstrukciós forradalom.
Az elektromos feltöltő komplikált, drága alkatrész, de nem feltétlenül teszi majd drágábbá azokat az autókat, ahol használata felmerülhet. Hiszen az alapjáratról való gyors felpörgetés támogatásával a kétlépcsős feltöltés kiváltására alkalmas, vagyis a kettős megfúvású vagy két különböző méretű turbót alkalmazó gyártók erős motorjaiból el lehet hagyni elemeket, ha beépítik az új cuccot. A Valeo szerint ráadásul az új elektromos feltöltővel akár 20 %-os fogyasztáscsökkenés is elérhető a dupla turbós megoldásokhoz képest.
(Az új feltöltőt tulajdonképpen elektromos kompresszornak, elektromos légsűrítőnek vagy elektromos feltöltőnek kellene hívni, hiszen a turbó kifejezés a hagyományos, két lapátsoros, kipufogógázzal hajtott feltöltő neve, de ide a bökőt a torkomra, hogy az elektromos turbó, sőt, villanyturbó fog elterjedni – hiszen az sokkal menőbben hangzik.)