A márciusban nagy elánnal beharangozott magyar elektromos mobilitási stratégiának, annak a bizonyos Jedlik Ányos tervnek egyelőre se híre, se hamva. Pár napja kérdeztünk rá a kidolgozásával állítólag megbízott Nemzetgazdasági Minisztériumnál, hogy van-e már valami, de választ nem kaptunk kérdésünkre.
Kaptunk ellenben egy sajtóközleményt a svájci ABB-től, mely szerint együttműködésre felkérte őket egy másik minisztérium, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a hazai e-mobilitás fejlesztésével kapcsolatos projektben:
„A magyar kormány döntött az alternatív energiák és hajtások elterjesztéséről és mielőbbi széleskörű alkalmazásáról, valamint a szükséges fejlesztések támogatásáról. Az NFM egy olyan, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) Zöld Autó Központja által vezetett kutatási-fejlesztési programban való részvételre kérte fel az ABB-t, amely alternatív hajtások alkalmazását, a hibrid és tisztán elektromos gépkocsik használatának elősegítését és az elektromos töltőállomások elterjedését célozza Magyarországon.
Hazánkban ma alig több mint 200 tisztán elektromos gépkocsi üzemel. Az NGM jelenleg formálódó Jedlik Ányos programja az e-járművek elterjedésének ösztönzését és az ehhez szükséges műszaki-technológiai és gazdasági felkészülést szolgálja. Az NFM felügyeletével kidolgozott Nemzeti Közlekedési Stratégia keretében a KTI elkészített egy közlekedési energetikai és klíma modellt. A modell szerint 2050-re Magyarországon közel 3,5 millió db elektromos (hibrid, plug-in-hibrid, és tisztán elektromos) gépkocsi, főként személy-, és kis-tehergépkocsi lesz:
Kidolgozás alatt áll az Európai Parlament és a Tanács irányelve az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről. Ennek értelmében Magyarországnak nemzeti szakpolitikai keretei révén 2020 végére biztosítania kell megfelelő számú nyilvános elektromos töltőállomás kiépítését annak érdekében, hogy legalább a városi és elővárosi agglomerációkban és más sűrűn lakott területeken, illetve fő közlekedési hálózatokon biztosított legyen az elektromos járművek közlekedése.
Ezen elektromos töltőállomások számát többek között az 2020-ban előreláthatólag nyilvántartott elektromos gépjárművek számának, valamint a Bizottság által kiadott legjobb gyakorlatoknak és ajánlásoknak a figyelembevételével kell megállapítani. Adott esetben figyelembe kell venni a nyilvános elektromos töltőállomások tömegközlekedési állomásokon való létesítésével kapcsolatos különleges igényeket is.”