Röviden – Toyota Verso 1,6 D-4D

Mi ez?

Japán egyterű német motorral, szürke külsővel-belsővel

Mit tud? Hát azt, hogy mostantól neki is van pici dízel motorja
Mennyibe kerül? Nagyjából annyiba, mint a piacon kaszáló francia barátai
Kinek jó?  Szekérnyi kisgyereket fuvarozó családok helyett inkább cégeknek

Mint hős cowboy csípején a töltött Colt, annyira kellett a Toyota Versóba egy takarékos kis dízelmotor, ugyanis a japcsik szerint az egyterűek kategóriájában e nélkül nem tudnak még több vevőt lőni. A Verso összes fő riválisában (Scénic, C4 Picasso, Touran stb.) karattyol ilyen, meg azokban is, amelyeket kérdésünkre az importőr nem tartott fő konkurensnek a piac meghódításáért folytatott versenyben. (Zafira, Carens)

Nadehátkérem a Toyotának ott a szupertakarékos hibridtechnikával elpusztíthatatlanul működő Prius+ a 784 literes csomagtartóval, meg a 7 üléssel. Mit ér akkor a hibrid, ha mástól vesznek dízelt?

Mit kért a BMW a dízelmotorért?

Meg fognak lepődni! A hibrid technológia bizonyos elemeit, például a japánok besegítenek a tapasztalatlan bajoroknak akkumulátor-fejlesztésben. Habár a különféle német autógyártók is fejlesztik, és dobálják piacra a maguk megoldásait a benzinmotor/elektromotor párosra, a Toyota 1997 óta csiszolt hibridje etalon a piacon. Fogyasztása fantasztikus, a megbízhatósága pedig minden mást ver – a saját termékeiket rendszerint tesztgyőztesnek hozó német sajtótermékek is a listák elejére teszik. A Toyota, és a nála jóval kisebb BMW 2011 végén kötött szerződést, először motorpartnerségről, amit közös sportkocsi-platform kifejlesztéséig bővítettek. Elsőként a Versóba került a biznisz részeként német dízelmotor.

Ráadásul BMW-motorral. Ugyan vagy mégis?! Kevesebbet fogyaszt a bajorok mini-gázolajosa a japánok úttörő hibridjénél is?
D-4D-nek hívja a Toyota a BMW-től vásárolt motort is, ami alig gyengébb saját, a Versóban 124 lóerősre állított kétezresénél. 4,5 liter/100 km a gyári átlag - a valóságban kábé egy literrel fogyaszt többet

D-4D-nek hívja a Toyota a BMW-től vásárolt motort is, ami alig gyengébb saját, a Versóban 124 lóerősre állított kétezresénél. 4,5 liter/100 km a gyári átlag – a valóságban kábé egy literrel fogyaszt többet

Forma

A C4 Picasso megmosolyogtatóan játékos, a Grand Scénic könnyedén praktikus, a Touran volkswagenesen összeszedett, a Verso viszont…?

Az elődhöz képest karakteresebb formán persze látszik, hogy próbál kitörni a márka az öregember autója – csak részben megalapozott – skatulyából, de a végeredmény se ilyen, se olyan. Se nem eredeti (mint a Citroën), se nem harmonikus annyira, mint a VW. Annak ellenére, hogy kritizálom a dizájnját, úgy vélem, a családi egyterűek piacán mégsem múlik sok ezen. Itt nagyobb érték a praktikum, a térkínálat és a megbízhatóság.

5,29 millióról indul az alap benzines Verso, az 1,6-os dízel 7 üléssel már 6,7 millióról

5,29 millióról indul az alap benzines Verso, az 1,6-os dízel 7 üléssel már 6,7 millióról

Nálam a térkínálat és praktikum terén a Grand Scénic a mérce, annak 27 kisebb-nagyobb tárolórekeszét sem űrtartalomban, sem darabszámban nem közelíti a Verso.

Adatlap

Toyota Verso 1,6 D-4D

Ráadásul BMW-motorral. Ugyan vagy mégis?! Kevesebbet fogyaszt a bajorok mini-gázolajosa a japánok úttörő hibridjénél is?
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 112 LE
Nyomaték 270 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,7 sec
Végsebesség 180 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,5 l / 100 km

Az pedig már-már a bűn kategóriája, hogy egy 1,5 literes palackot nem tudtam sehová tenni. A tesztautót előttem használó kolléga a sofőrülés alatt tárolta a saját vizét (egyszer csak kidugta onnan a flakon az orrát), míg én a már csak harmadig lévő palackot a sofőrölés bal hátulja és az autó oldalfala közé állítottam. Kedves Toyota! Aki hétüléses kocsit vesz, az általában 5-6-7 személyes család tagjaként utazik, márpedig az 5-6-7 fős családoknál nyáron mindenképpen van 2-3 másfeles palack egy kocsiban. Meleg van, szomjasak a gyerekek, és mindenki más is.

Parányi dicséretet azért érdemel az anyósülés előtti dupla tároló, de a hátsó lábrésznél a szőnyeg alá rejtett üregek megint csak átgondolatlanok.

Egyszerűen és gyorsan kinyitható ellenben a harmadik üléssor, ahogy az lenni szokott, olyan 7-8 éves korig el is férnek itt a gyerkőcök. A csomagtartó padlójába süllyesztve aztán brutális, egy magát komoly családtagnak tartó egyterűhöz méltó a tér (699 liter a tetőig mérve). A hátsó ajtó nem nyílik elérhetetlenül magasra, kisbabát egyik kezében tartó anyukák is könnyen becsukhatják.

Tartalom

Fogyasztásban és menetdinamikában már egál a verseny a konkurensekkel, közelítünk afelé, amiben a Verso előttük jár. Először is a motor: a MINI-ből és az 1-esből ismert, Steyrben fejlesztett és gyártott  1,6-os blokk papíron nem tud kiemelkedőt, 112 lóerejénél és 270 Nm-es maximális nyomatékánál is van több. De ezek csak számok, érzetre és fogyasztásra is minimálisak a különbségek a többiekkel való összevetésben. A forgalom sűrűségétől függően városban 5,8-7 liter között evett, 90-es tempomatnál pedig 4,2-t, átlaga e kettő között mozog használattól függően.

Nem éppen harmonikus, az anyagok is vegyesek, de könnyen kezelhető

Nem éppen harmonikus, az anyagok is vegyesek, de könnyen kezelhető

Két-három emberrel meglehetős magabiztossággal mozgatja a kis dízel az utasok nélkül sem könnyű, 1470 kilós testet már 1500-as fordulatszámtól, a hatfokozatú váltó szerethetősége pedig átlagon felüli. A feszes, de a budapesti trágya utakon sem kényelmetlen futómű is rendben van, a jó fogású kormány azonban lehetne egy picit közvetlenebb, de alapvetően jól vezethető a normálisan átlátható kocka.

Szerintem hosszú távon is hű társ lehet, ismerve, hogy a japán mérnökök micsoda alapossággal választották ki a piacon elérhető 1,6-os dízelek közül éppen ezt. Minden más körülötte meg ugye Toyota, mérget vehetnek rá, hogy tovább szolgál, mint bármelyik francia, tartósságban biztosan veri őket. A műszerfal és az ajtó egynémely anyagát leszámítva az általános minőségérzet is jobb a Versóban, egyszerűen más hangon csukódnak az ajtók, akármennyire is karakter nélküli, ez egy Toyota.

Ár

Felemás a kép, és sok a versenytárs. Családi autónak a tárolók szerény száma miatt nem ezt ajánlanám, de kollégák szállítására használt céges autónak, vagy taxinak sokkal inkább ezt, mint egy franciát. Elegánsabb, tartósabb, hivatalnokosabb. Cseppet olcsóbb is, Live Comfort felszereltséggel 7 millióról indul, a 130 lovas Grand Scénic 7,3-ról, és bár nem tartják konkurensnek, nálam az a 136 lovas Zafira is 7,8 milliótól.

Hogy miért nem látni Versóból mégsem taxit, még Nyugat-Európában sem? Hát mert ott Priust, és főleg Prius+-t használnak. Budapestnek ugyanazon útjain, ahol a Versót hajtottam, soha nem ment fel 5 literig a hibrid fogyasztása. Meg automata, plusz még a tetőig mért 784 literjével a csomagtartója is nagyobb a Prius+-nak.

Könnyen, hosszú úton, külön mozgatható a második sor 3 ülése

Könnyen, hosszú úton, külön mozgatható a második sor 3 ülése

Aki lelkében márkafüggetlenként áll neki egyterű vásárlásának, az mérlegelje a felsorolt előnyöket és hátrányokat, mindkettőből van bőven a Verso mellett és ellen is. Aki viszont eddig Toyotát hajtott, ismerve a legendás márkahűséget, az először úgyis házon belül néz szét. Ha csak 6-7 milliója van, akkor nincs alternatíva, ha viszont több is nyomja a zsebét, és főként városban szaladgálna, akkor a BMW kiváló kis dízelénél is takarékosabb és tartósabb Prius+ az ő autója.

Lilában sárga csíkokkal nagyobbat szólna? És így hogy tetszik?
átlag
6.97
szavazat
35
Lilában sárga csíkokkal nagyobbat szólna? És így hogy tetszik?