Mit mond az érdekképviselet?
A társaság nem önhatalmúlag döntött a kérdésben a felmerült nézeteltéréseket követően, hanem megkereste a Mozgáskorlátozottak Baranya Megyei Egyesületének elnökhelyettesét, Kovács Kálmánt. Az egyesület képviselője felhívta a figyelmet arra, hogy a mopedek – tulajdonságaik és fizikai paramétereik miatt – nem teszik lehetővé a közösségi közlekedési eszközön történő szállítását.
Az elektromos mopedek több fontos és lényeges paraméter szerint – rögzíthetőség, manőverezés, fordulás (sokkal több fizikális teret igényel) és méret szempontjából – teljesen eltérnek a kézi hajtású és elektromos kerekesszékektől. A le- és felszállás is balesetveszélyes mind a moped használójára, mind pedig a többi utasra nézve.
Debreceni per
Az elektromos mopedekkel kapcsolatban nemrég a debreceni közlekedési vállalat is vizsgálódott, mivel az Egyenlő Bánásmód Hatóság beperelte a társaságot. A DKV Zrt. által felkért igazságügyi szakértő arra volt kíváncsi, megoldható-e a biztonságos utazás ezekkel az eszközökkel.
A szakhatósági vizsgálat azonban megállapította, hogy az elektromos mopedek szállítása nem lehetséges közösségi közlekedési járműveken, mivel azok nem minősülnek kerekesszéknek, valamint rögzíthetőség és méret szempontjából is teljesen eltérnek a mechanikus és elektromos kerekesszékektől. A bíróság mindkét perben a közlekedési vállalatnak adott igazat.
A három- és négykerekű elektromos mopedekkel utazóknak egyelőre tehát korlátozottak a lehetőségeik hazánkban a tömegközlekedésben való részvételre, azonban fontos hangsúlyozni, hogy ez csak a jelenlegi állapotot tükrözi. A közlekedési társaságok kompromisszumos megoldásként indíthatnak irányjáratokat az ilyen mopedekkel közlekedők számára, természetesen olyan járművekkel, melyek belső kialakítása lehetővé teszi ezen eszközök biztonságos szállítását.