Az augusztus végén debütáló XC90 elsőként használja a rugalmas SPA platformot. Most kiderül, ez miért is jó.
Négy éven át fejlesztették, és hamarosan végre használatba kerül a cégen belül egyenesen a Volvo revitalizációjának sarokköveként emlegetett, átméretezhető termék-architektúra, azaz SPA padlólemez, amely a jövőben a cég teljes termékkínálatának (S60-tól felfelé) műszaki alapját adja majd – ez egyben azt is jelenti, hogy az összes rokon modell egyazon gyártósoron készülhet, ami jelentős költségcsökkentést és rugalmasabb gyártást eredményez.
Míg régen egy ilyen, közös használatú padlólemez leginkább megkötésekkel járt, a modern, variálható platformok (amelyek fogalmát a VW vezette be a köztudatba) pont fordítva: a lehetőségek közel végtelen tárházát, formai és technológiai szabadságot biztosít a tervezőknek, lehetővé téve a modern megoldások gyors átadását a különböző méretosztályok között.
Nem csak a látvány, de a mögöttes megoldások terén is előnyöket hordoz az SPA padlólemez, amely például az előre gondolkodó tervezésnek köszönhetően a méretektől függetlenül kedvező(bb) tömegelosztást tesz lehetővé – lásd az XC90 konnektoros hibrid hajtásláncát, amelynek helyigényét (villanymotor, vezérlés, akkumulátorok) eleve belekalkulálták a padlólemez tervezésébe.
Szintén az előrelátó tervezés tette lehetővé az XC90 eddig nem részletezett ülésrendszerét: nem csak a második, hanem a harmadik soron is tologathatók lesznek az ülések, ami a megszokottnál kevesebb kompromisszumot jelent a felhasználás terén.
A közös padlólemez biztonságtechnológiai hozadékait nem kell különösebben bizonygatni, a Volvo azonban az elektromos, elektronikus hálózatokat is a platform részének tekinti, ráadásul azt modulárisan bővíthetőre tervezték, így az évek során folyamatosan modernizálható lesz, lépést tartva a technológia gyors fejlődésével, legyen szó biztonsági, szórakoztató vagy vezetőtámogató rendszerekről.