Röviden – Audi A3 Cabriolet 1.4 TSI S tronic

Mi ez?

Győrben készülő, alsó-középkategóriás kabrió, prémium kivitelben
Mit tud? Feltűnést kelteni, elkápráztatni
Mibe kerül? Már az alapára is 8 millió feletti, de extrákkal könnyedén feltornászható 11-12 millióra
Kinek jó?  Az autózás közben is szabadságra és napfényre vágyóknak, akár négy személynek is

Külső

Kollégám kérdésére az Audi A3 szedán bemutatóján Wolfgang Egger, az Audi formatervezési vezetője azt válaszolta, hogy azért piros színben állították ki az autót: „Mert még pirosban is ragyogóan mutat. Ez ugyanis egy problémás szín: ha egy autó arányai picit is elcsúsznak, azt a piros fényezés kihozza.”

Akkor tessék megnézni a nálunk járt A3 Cabriolet-t, hiszen ez is piros. Valamit tudnak a tervezők, mert a kocsi nagyon mutatós pirosban is. Rövid túlnyúlások, aránylag hosszú tengelytáv, finoman emelkedő övvonal.  Utóbbit persze könnyű volt megvalósítani, hiszen az Audi maradt a klasszikus vászontetős megoldásnál.

Zárt tetővel nehézkes a kilátás hátrafelé. Vastag a C oszlop és kicsi a hátsó szélvédő
Az orrész hasonló a többi A3-aséhoz, a többi egyedi

Az orrész hasonló a többi A3-aséhoz, a többi egyedi

Az nem kunszt, hogy nyitott tetővel jól néz ki, de az A3-as csukottan is elegáns: kétajtós szedánnak tűnik. Elődjéhez képest sokkal nyúlánkabbnak hat, ami nem is meglepő, hiszen 180 milliméterrel hosszabb (4421 mm), és egyúttal 15 milliméterrel alacsonyabb az új variáns. A szélessége 28 millimétert gyarapodott. Nagyautósabb az új A3 Cabriolet, miközben átlagosan 60 kilóval könnyebb elődjénél.

A fekete, szürke és barna színben is elérhető vásznat magnéziumból és acélból készült tetőszerkezet tartja, amelyet elektrohidraulikus mechanika 18 másodperc alatt nyit vagy zár, 50 kilométer/órás tempóig akár menet közben is.  Városban tehát bármikor átalakíthatjuk az autót, anélkül, hogy meg kellene állnunk.

Bár látszólag ugyanolyan, mint az alapmodellé, tesztautónkat az extraként megrendelhető, háromrétegű habszigeteléssel ellátott akusztikai vászontetővel szerelték fel. Ezzel az utastér még az autópályákon szokásos tempóval is kellően halk. Meglepő, hogy milyen csend uralkodik bent.

Kiautózhatunk a világból ezekben az ülésekben, a kihúzható combtámasszal és a méretes oldaltámaszokkal jól tartanak az A3 sportülései

Kiautózhatunk a világból ezekben az ülésekben, a kihúzható combtámasszal és a méretes oldaltámaszokkal jól tartanak az A3 sportülései

Adatlap

Audi A3 Cabriolet

Méretek (mm) 4420/1795/141
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 103 (140)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 250 Nm/1500-3500
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,1
Végsebesség (km/h) 218
 
Fogyasztás
Városban (l/100 km) 6,1
Országúton (l/100 km) 4,3
Vegyes(l/100 km) 5,0
Önsúly/terhelhetőség (kg) 1365/ 500

Belső

Amúgy semmi meglepő nincs az A3 utasterében. Visszafogott, de modern belsővel találkozunk, ahogy a többi Audiban. Az anyagminőség és az összeszerelés szinte tökéletes. De csak szinte. Ha én fizetném, rossz néven venném, ha a gumikéder és szövet úgy elválna egymástól, mint tesztautónk csomagtartójában.

Az autó fedélzeti rendszereit nem a középkonzolról vezérelhetjük, hanem a sebességváltó mögötti részről vagy a kormányról, ettől a műszerfal még letisztultabb. Csak a klímát találjuk a megszokott helyen.  A menü nem a legegyszerűbb, a BMW-é jobb. Ezt ugyanis tanulni kell, de néhány nap alatt bele lehet jönni a kezelésébe.

Ahogy az a kabriók és kupék esetében lenni szokott, az A3 Cabriolet-nél is inkább a hátsó sor a kulcskérdés. Elöl pont olyan kényelmesen el lehet férni, mint bármelyik ingostadti (vagy győri modellben), a tesztautóba extraként szerelt sportülésekben pedig különösen jól érezzük magunkat. Hátul azonban csak 175 centis magasságig kényelmes utazni. Ennél magasabbaknak sem lehetetlen, de kis kompromisszumkészségre szükség van, amiben azonban többnyire nincs is hiány – hiszen ez mégiscsak egy kabrió! Legfeljebb a szél zavarhat be egy kicsit, 70 km/óra felett a hátsó ülésen már huzatossá válik a légkör.

Elöl 100 km/óráig kizárólag élmény a kabriózás, ennél gyorsabban hajtva elkezd felőrösödni a szélzaj, bár a huzat ekkor sem zavaró. Ha a szélfogó hálót is bevetjük – és kétszemélyesre szabjuk a kocsit -, akkor az autópályás tempó is vállalható nyitott tetővel.  A hűvösebb idő sem akadály, hiszen elérhető az anno a Mercedes által bevezetett légsál, amely az első ülések háttámláiba rejtett szellőzőből fúj meleg levegőt az elöl ülők nyakába.

Elődjéhez képest 18 centivel hosszabb a karosszéria, így 442 centiméteres

Elődjéhez képest 18 centivel hosszabb a karosszéria, így 442 centiméteres

Milyen vezetni?

Bár külsejével lendületet sugároz az Audi A3 Cabriolet, ennek ellenére sem sportkocsi. Ha azt várjuk tőle, csalódni fogunk – ez a kocsi suhanásra született. A futómű kisimítja az úthibákat, és ha nem 18 colos kerekek lennének az autón, talán egyáltalán nem is rázna.  A kormány szervója túl lágy – hangolásánál talán a nőkre gondolhattak elsősorban, de ez az apróság csak gyors kanyarokban tűnik fel. Rázós úton pedig azt is észlelni, hogy nyitott tetővel picit csavarodik a karosszéria. 

Ám ezeket csak az veszi észre, aki gyakran ül másik autóban és koncentrál a különbségekre. A többiek elégedetten csettintenek. Szuper autó!

A tesztautóban 140 lóerős, turbós benzinmotor (már nem rendelhető, 150 LE van helyette) szerepel, amely tökéletes választásnak tűnik. A hengerlekapcsolással (lásd keretes írásunkat) is felvértezett 1,4 literes motorra nem lehet egy rossz szavunk se. Erősnek hat, könnyedén viszi az autót, 250 Nm-es nyomatékának hála nagyon rugalmas és mindemellé elképesztően csendes. Van erősebb motor, de nincs rá szükség.

Az extraként rendelhető hétfokozatú duplakuplungos automata váltó a legtöbbször észrevétlenül teszi a dolgát, nem rondítva bele a suhanásba. Működése akkor tűnik fel, ha hirtelen akarunk kilőni, mert ilyenkor a maximális teljesítmény érdekében durván visszakapcsol – felébresztve a relaxáló sofőrt és utasait. Teljesen feleslegesek a kormányon lévő váltófülek, az automata jól választ helyettünk.

Hibátlan az ergonómia az Audi A3-asban

Hibátlan az ergonómia az Audi A3-asban

4 henger -> 2 henger

Kis terhelésnél, 1400 és 4000/perc fordulat között egy ügyes mechanika kikapcsolja a két középső hengert, méghozzá úgy, hogy a szelepek zárva maradnak. A kikapcsolt hengerekben az üzemanyag-befecskendezését is megszüntetik erre az időszakra.

Nem egyik bütyökről másikra tér át a vezérlés (mint pl. a Honda VTEC-ben), hanem a bütyök helyett egy olyan tárcsát csúsztat a mechanika a himba alá, amely semekkora kiemelést nem idéz elő, vagyis a szelep zárva marad. Az átkapcsoláshoz, vagy a visszakapcsoláshoz szempillantásnyi idő, azaz 11 ezredmásodperc is elég.

A hengerlekapcsolás nagyjából 0,4 liter üzemanyagot spórol meg száz kilométerenként, miközben 8 grammal csökkenti a CO2 kibocsátást kilométerenként. További részletek a technológiáról a Vezess.hu korábbi cikkében, kattints erre a linkre!

Az Audi A3 Cabriolet és más nyitható tetős modellek
Opel Cascada 1.4 Turbo  (140 LE) 7 940 000 Ft
Peugeot 308 CC 1.6 THP (156 LE) 8 080 000 Ft
Mazda MX-5 2.0 16V (160 LE) 8 311 900 Ft
MINI Cabrio (122 LE) 6 172 000 Ft
Audi A3 Cabriolet 1.4 TSI (150 LE (már az új)) 8 718 780 Ft
Kitolható a kabriós időszak az ülésekbe épített szellőzőkkel, amelyeken át meleg levegő fújható az elől ülők nyakára

Kitolható a kabriós időszak az ülésekbe épített szellőzőkkel, amelyeken át meleg levegő fújható az elől ülők nyakára

Fogyasztás, költségek

Bár egy átlagos magyar autónál sokkal jobban megy a 140 lóerős A3, a fogyasztása mégis remek. Húsz százalékban városban, nyolcvan százalékban lakott területen kívül, 80-120 km/h között használva 6,8 literes átlagot mértünk.  Ez igazán meggyőző, tekintve, hogy nagyrészt teltház volt a kocsiban és a nyitott tető miatt a légellenállás sem volt optimális.

Az A3 Cabriolet 8,4 millió forinttól vehető meg 125 lóerős motorral, az erősebb 1,4-essel és sok extrával felvértezett tesztautó közel 13 millióba kerül. Ebben az árban hangszigetelt tető, sportülés, bőrborítás, 18-as kerék és navigációs rendszer is szerepel. Sok pénz, de nincs olcsó kabrió, és aki kifizeti az A3-asért, az nem fog csalódni, csak az élmény marad minden napra. Ráadásul ez egy magyar termék, teljes egészében Győrben készül.

Mellette – Ellene
  • Kiváló motor
  • Remek sebességváltó
  • Takarékos üzem
  • Elegáns külső
  • Jó minőségű utastér
  • Csendes
  • Drága
  • Nehezen pakolható csomagtartó
  • Tolatáskor, rosszul átlátható zárt tetővel

Hány pontot ér az Audi A3 kabrió változata takarékos benzinmotorral és automatával?
átlag
6.43
szavazat
37
Hány pontot ér az Audi A3 kabrió változata takarékos benzinmotorral és automatával?