A KRESZ látni és látszani alapvetése fokozottan érvényes, ha kerékpárra pattanunk, megfelelő világítás nélkül csak út szélén kódorgó kockázati tényező a két keréken közlekedő. Hogy ne büntessen a rendőr elég a legolcsóbb halványan villogó LED, de ha azt is akarjuk látni, melyik kátyú ér nyolcast a következő tíz méteren, akkor már komolyabb felszerelésre van szükségünk.
Ezért az őszi szezon közeledtével, a rövidülő nappalok rémítő jövőképére készülve kipróbáltunk három kormányra szerelhető lámpát, a legolcsóbb bóvlitól a legdurvább fényvetőig.
Vásárlási tanácsok
–Ne szavazz a legolcsóbb termékekre. Átmeneti megoldásnak jók, de ha tényleg tekerünk sötétben, megéri a párezer forintos többletkiadás a megfelelő fényért cserébe.
–Nézd meg a feltüntetett a fényerőt, de ne bízz meg az értékben. Cseles dolog ez, minden gyártó más mértékegységgel jellemzi az adott terméket a Lux/Lumen/Candela hármasból bármelyik előfordulhat (és a fényerősség (cd) nem azonos a megvilágítással (Lux). A vakító fényerő pedig nem egyenlő az egyenletes jó megvilágítással, így a legjobb, ha vásárlás előtt kipróbáljuk a kiszemelt árut!
–Tudd, mire akarod használni a bringát. Városban inkább a láthatóság a lényeges, felesleges a külső akkuval felszerelt reflektor. Viszont, hosszú erdei túrákra már érdemes befektetni egy olyan modellbe, ami bír 8-9 órát.
A legolcsóbb
Tesztünk első darabja a súlytalan, szinte láthatatlan, bárhol 1000-1500 forintért beszerezhető szilikonpántos fényszóró. Felhelyezni pofonegyszerű, egy mozdulat, szinte bárhol elfér, városi használatra villogó üzemmódban elégséges a teljesítménye, és az igazoltató járőrök sem tudnak belekötni.
Mivel Cr2032-es gombelemmel működik, nem tölthető, viszont a csekély áramfelvételű LED fényforrásnak köszönhetően pokoli hosszú az üzemideje. Már ha nem hagyjuk bekapcsolva, miután leszálltunk a bringáról.
Viszont a közvilágítással felszerelt övezetet elhagyva előtérbe kerülnek az apró lámpa hátrányai. Csak halvány, elmosott fényt ad, egy szűk kört világít meg, ami rendkívül kevés, ha haladni akarunk. Viszont sokat segít abban, hogy az autósok észrevegyenek minket, filléres befektetés, aggódni nem kell miatta, csekély eséllyel lopják el, tehát ez a kötelező alap, ha még ennyit sem teszünk meg a láthatóságért, arra nincs mentség.
A népszerű
A középszintet képviselő hatezer forintos Cateye HL-EL135 az egyik legkedveltebb típus a kerékpározók körében, nem véletlenül. Elérhető áron, kompakt méretben, egyszerű kialakítással kínál használható teljesítményt. Az OptiCube lencsében három LED található, melyek 150 cd fényerővel világítanak.
Folyamatos fénnyel 80 órán át működik, villogó üzemben (ez a városban feltűnőbb is) azonban 320 órát tud, fekete és fehér színben is kapható, súlya mindössze 94 g, ebben az elemek és a tartó is benne van.
Felszerelni szintén gyerekjáték, és akárcsak a legtöbb ilyen lámpát egy mozdulattal lepattinthatjuk a tartójáról. Fényereje városban tökéletesen elég, túrázásra viszont már kevés a két AA ceruzaelem energiájából születő fény. Rengeteg felhasználói véleményt olvashatunk róla a testbike.hu oldalon, a bringások java része elégedet a Cateye-al, csak a törékeny műanyagházra, és a szintén meghibásodó műanyag rögzítőbilincsre panaszkodtak többen.
A legerősebb
Végül jöjjön a nehéztüzérség, az OSRAM új kerékpárokra tervezett FX lámpacsaládjának csúcsmodellje, az FX70. Ez a termetes fényvető a kompromisszumokat hírből sem ismerő kerékpárosoknak készült, akiket nem zavar, ha erdei ösvényeken köszönt rájuk az éjszaka, vagy bármikor megbirkóznak egy 24 órás verseny jelentette kihívással.
Kicsomagolva kerékpárlámpáktól szokatlan látványt nyújt a robusztus felépítésű és ultra-széles, 180 fokos megvilágítással rendelkező lámpatest. A komoly méretből látszik, hogy itt nem csak a 70 Lux értékű megvilágítás (ez a piacon kapható legerősebb, tanúsítvánnyal rendelkező lámpa) jelent nagy segítséget sötétben, hanem a fénykéve formáját, terítését nagyban befolyásoló fényvisszaverő felület kialakítása.
Többféle üzemmódban használható lámpatest, ideális partner lehet hosszú túrákon, ezzel tényleg időben észre lehet venni az akadályokat, úthibákat, nagy magabiztosságot ad közvilágítás nélküli területeken is.
Az autókhoz hasonlóan, a kerékpárlámpa nappali menetjelző fényként jobb láthatóságot biztosít a nap folyamán, és sötétedéskor egy érzékelő automatikusan kapcsolja be a teljes fényt. Az USB-vel tölthető beépített lítium-ion akkumulátor ennek köszönhetően akár 7 órán át működik, a töltöttségi szintről az akku állapotát jelző lámpa tájékoztat.Első használatkor meglepő élmény, hogy kerékpáron ülve is ennyire fényes út lehet előttünk, a köhögve mellettem elfüstölő pizzafutár robogóját is simán lekörözte. Legnagyobb előnye az egyenletes fényeloszlás, egy jól megvilágított pont helyett az egész sáv kitűnően látható.
Hátránya a 3,3 Wattos teljesítményből és a hosszú üzemidőből fakad, a külső akkumulátor nem könnyű darab, a lámpatesttel együtt 230 grammot nyom, ami rémisztő érték, ha egy több százezer forintos felárért 6-7 kilogrammos országúti kerékpárra akarjuk felszerelni. A túrázók, hegyi bringások számára igaz ez nem túl vészes hátrány, de a körülményes felszereléssel a külön vázra rögzíthető akkuval, vezetékkel nekik is vesződni kell.
Ez a brutális fény ára, többet kell vele szöszölni mint a kisebb, könnyebb, egyszerűbb lámpákkal, mégis, ha a szokásos magyar útminőséget hozó szakaszon próbáljuk koromsötétben, minden macera megbocsájtható. Jelenleg 19 900 forintért mérik az FX70-est, ami nem túl borsos összeg, ha a hasonló magasabb kategóriát képviselő konkurenciával hasonlítjuk össze, a 70 lux körül teljesítő lámpákért könnyedén fizethetünk 30-40 ezer forintot.