Röviden – Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi

Mi ez?

Visszafogottan elegáns kombi egyedi beltérrel, komoly csomagtérrel
Mit tud? Kitűnő fogyasztást, minden modern kütyüt, és tágasabb hátsó sort az ötajtósnál
Mibe kerül? Felszereltségtől függően ötmillióról indul, hétmillióért már minden igényt kielégítő konfigurációt lehet összeállítani
Kinek jó?  Aki eped a rendhagyó apróságokért, valamint a pénztárcakímélő, szerény étvágyú visszafogott teljesítményű dízelekért.


A Peugeot-Citroën párosnak úgy kell a siker, mint a palack nélkül merülő gyöngyhalásznak egy nagy levegő. Legalábbis egy évvel ezelőtt még így tűnt, de az óta gyökeres változások történtek, a PSA konszern kikecmergett a vízből.

A kínai Dongfeng Motor Group autóipari óriásvállalat és a francia állam egyaránt a válla alá nyúlt az 1810 óta létező patinás cégnek. A megállapodás értelmében a 3 milliárd eurós (930 milliárd forintos) tőkeemeléshez 800-800 millió euróval (248 milliárd forinttal) járultak hozzá, amiért 14-14 százalékos részesedéshez jutnak az autókonszernnél.

Idén az első negyedévben már szép csendben nőttek az eladások (45 ezerrel, 5,7 százalékkal több Peugeot kelt el, mint egy évvel korábban), a 2014-es Év Autója címet elnyerő Peugeot 308 pedig óriási felhajtással tört be a piacra.

A szakma elismeri, a vásárlók viszik, mint a cukrot, így ha csak a számokat, eredményeket tesszük mérlegre, itt véget is érhetne a puttonyos Peugeot 308 SW tesztje. Mégis, akad annyi egyedi tulajdonság, francia hangulatú jellemző, hogy megéri átrágni a következő pár ezer karaktert.

Külső, forma

Mint átlagban minden kombi, a Peugeot 308 SW is hosszabb az ötajtós típustársnál, viszont esetében a 33 centiméteres hossztöbbletből 11 a tengelytávra esik. Hohó! Így nem csak a csomagok érezhetik jobban magukat, hanem a második sorban ülőknek is több lábtér jut.

A Golf-ellenesek tökéletes választása 1
1,5 centiméterrel magasabb, 33 centiméterrel hosszabb ötajtós típustársánál a kombi kivitel. A méretnövekedés jót tett a megjelenésnek, így elegánsan tiszteletet parancsoló jelenség a 308 SW

1,5 centiméterrel magasabb, 33 centiméterrel hosszabb ötajtós típustársánál a kombi kivitel. A méretnövekedés jót tett a megjelenésnek, így elegánsan tiszteletet parancsoló jelenség a 308 SW

Ezt tudva érthető, miért rajzolták teljesen újra a hátsó lámpatesteket. A D oszlop alá benyúló elmaszatolt féklámpa több dinamizmust ad a farrésznek, csökkenti a kerékjárati ívtől csomagtartóig tartó lemezfelület egyhangúságát.

További különbség nincs a formatervben, mégis a hosszabb, és 1,5 centiméterrel magasabb kialakításnak köszönhetően a kombi kivitel tiszteletet parancsoló jelenség, amit csak fokoz a tesztautó feketébe hajló sötétkék fényezése, valamint az Allure felszereltség szériafelszereltségébe tartozó full-LED fényszórók, és a 17 colos könnyűfém kerékek.

Belső tér

Végre valami szokatlan, végre valami egyedi! Ez a megállapítás igaz a Peugeot 308 belterének minden porcikájára. A 208-assal megkezdett radikális kialakítást ebben az esetben is folytatták a franciák, a szokatlanul apró volán mögött messze magasra tolva trónolnak a műszerek. Formájuk Audi R8 hangulatot sejtet, de az óramutató járásával ellentétes irányba lendülő fordulatszámmérő kijózanít, ez a 115 lóerős dízel ötezernél már visítva könyörög a sebességváltásért.

A Peugeot 308 legnagyobb dobása a belső tér, illetve a műszerfal egyedi kialakítása. Tökéletes vita-alap van aki imádja, mások gyűlölik, annyi biztos, hogy ez igazi francia hangulatú egyedi újítás

A Peugeot 308 legnagyobb dobása a belső tér, illetve a műszerfal egyedi kialakítása. Tökéletes vita-alap van aki imádja, mások gyűlölik, annyi biztos, hogy ez igazi francia hangulatú egyedi újítás

Az i-Cockpit vezetőfülke által kínált meglepő részletek kavalkádja a középkonzolon sem hagy alább. Itt kellett volna, tartson az autógyártás már két évvel ezelőtt! 9,7 colos érintőképernyőről érhető el a legtöbb funkció, csak győzzük nyomkodni.

Radikális, látványos változás, ami talán túl nagy falat, én 28 évesen már túl konzervatív vagyok ehhez. Legalább a klímarendszer gombjait meghagyhatták volna a való térben.

Mert a hőmérsékletet, levegőáramlást állandóan piszkáljuk, ez egy kiemelt funkció, ami a menürendszer logikáját tekintve ebben az esetben azonos szinten áll a telefon Bluetooth kapcsolatával. Így plusz gombnyomkodás árán jutunk el csak a megfelelő menüpontra, ráadásul az érintésre érzékeny felület sem működik mindig első bökésre.

Igaz, le lehet mondani minderről a képernyővel, rengeteg extra funkcióval együtt, de a végeredmény velőtrázóan fapados, képet is alig lehet találni róla a neten, de egy francia oldal végül megajándékozott az élménnyel. Íme:

A Golf-ellenesek tökéletes választása 83

A legfelső Allure felszereltségen viszont nyoma sincs a fapados hangulatnak, habszerűen puha gumírozott borítás fut át szintén kitűnő minőségű kemény műanyagba, napon a tűzforró váltógomb jelzi, hogy valódi fémből készült, a hátunkat masszázsfunkció kényezteti, a kilátást panorámatető emeli magasabb szintre.

Fokozza a derűs hangulatot a világos üléskárpit is, de ilyet ne rendelje senki, soha, semmilyen autóhoz, hacsak nem rendkívül pedáns, mert a foltok azonnal feltűnnek. A tesztautóban 3000 kilométer után már szürke pacák borították a könyöktámaszt.

Kecsegtető a nagyobb tér, de ide inkább kérjünk pótkereket, nagyobb biztonsággal vághatunk neki a hazai kátyútengereknek

Kecsegtető a nagyobb tér, de ide inkább kérjünk pótkereket, nagyobb biztonsággal vághatunk neki a hazai kátyútengereknek

Süppedős kényelem, jövőbe mutató, formabontó stílusba csomagolt extrák, a második sorban is elegendő tér, összegezve ezt kínálja a Peugeot 308 SW utasainak.

Csomagtér, praktikum

Már a számszerű adat is elég ígéretes, hiszen 610 literével a Peugeot 308 SW hátuljába csak 14 literrel fér be kevesebb poggyász, mint a kategória legnagyobbjába, a Honda Civic Tourerbe. A 610 literes befogadóképessége egyébként egyezik a Skoda Octavia Combiéval, 5 literrel nagyobb a VW Golfénál, és több mint száz literrel a Ford Focus vagy az Opel Astra kombijáénál.

Annyira nagy, hogy 184 centiméteres magassággal így lehet pihenni, ha síkba döntöttük a hátsó üléssort.

Annyira nagy, hogy 184 centiméteres magassággal így lehet pihenni, ha síkba döntöttük a hátsó üléssort.

A csomagtér-ajtó felől is előredönthető hátsó üléssornak köszönhetően egy mozdulattal 1660 literig bővíthető a raktér, ami praktikumban hozza a kötelező elvárt szintet. Két sínen hat csúsztatható rögzítő szem segít a poggyász helyhez kötésében, a kerékdobok mellett elkülönített rekeszek várják az apróbb kacatokat.

Teljes értékű pótkerék nélkül rekeszeket találunk még a padló alatt is, amit a pakoláshoz egy madzag-kampó kettőssel rögzíthetünk. Ennél azért láttunk már sokkal elegánsabb megoldást is a konkurenciánál.

Pótkerékkel, vagy nélküle?

A 610-1660 liter teljes értékű pótkerékkel értendő adat, ha megelégszünk a defektjavító szettel, akkor 660-1775 liternyi teret kapunk, de amikor itthon tengernyi kátyú ütheti javíthatatlanná a felnit, érdemes a pótkerék adta nyugalmat választani.

Vezetés, fogyasztás

Amilyen különleges a beltér, annyira visszafogott, szerény a 115 lóerős dízelmotorral szerelt 308 SW vezetését tekintve. Ha csak a pénztárcabarát célba érés lebeg a szemünk előtt, ez a jól bevált 1,6 literes e-HDi tökéletes választás.

Finoman jár, csendben csipegeti a gázolajat, a PSA konszern start-stop rendszere itt is bizonyít, generátorról finoman, vibráció nélkül indul újra a nyolcszelepes dízel. Hangja csak tompán szűrődik be az utastérbe, és a hosszú áttételezésű sebességváltó miatt magas fordulatú morgástól sem kell tartani, 130-as tempónál 2000-et mutat a fordulatszámmérő.

A Golf-ellenesek tökéletes választása 86
Minden fokozatra igaz ez a tulajdonság, városban néha az ötödik is terhes, negyedikben viszont 1700-as fordulat környékén már épp ott van jobb talpunk alatt a maximális 270 Nm nyomaték, aminek birtokában már gyerekjáték tartani a nagyvárosi forgalom ritmusát.

Az átlagosnál kisebb kormányt sokan imádják, mások gyűlölik, nehéz objektíven közelíteni a jelenséghez, mérete egyedi, de vezetési élmény szinten átlagosan teljesít.

Országúton van igazán elemében a Peugeot 308 SW, a francia hagyományokhoz méltó puhán megvezetett váltót itt van idő megfontoltan kapcsolni, és jóleső mosollyal nyugtázni, hogy átlagfogyasztásunk erőlködés nélkül marad öt liter alatt. Puha a váltás, puha az ülés, de az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés kilóg a sorból, keresztbordákon, mélyebb repedésekben felüt, de gyanús, hogy a defekttűrő abroncsok rontanak igazán az összképen.
 

Az Allure felszereltség mellé szériaként járnak a full-LED fényszórók

Az Allure felszereltség mellé szériaként járnak a full-LED fényszórók

A takarékos dízelek téren mindig is élen jártak a francia gyártók, és az igen könnyű (menetkész tömeg – 1275 kg) 308-as kombi sem jelent kivételt. Több mint nyolcszáz kilométert tettem meg sietve, állandó kílmával, sokszor kihasználva a 0-100-as gyorsulás 10,6 másodperces értékét, és a végeredmény így is csak 5,4 literes átlagfogyasztás lett.

Összegzés, költségek

A kitűnő fogyasztás mellett biztonsági, kényelmi extrák tömkelegével kecsegtet az autó,  ütközésveszélyre figyelmeztetés, automata vészfékező rendszer, holttérfigyelő, tolatókamera, parkolóasszisztens veszi le a vezető válláról a terhet. Sőt elöl mindkét ülésbe rendelhető masszázsfunkció, ami inkább hullámzó deréktámaszt jelent, mint hasznos extrát.

Ennyi gomb jutott a középkonzol alsó fertályára. Tény, hogy ez a jövő, de jobban át kellene gondolni a megvalósítást, és legalább a szellőzés funkcióit meghagyni a való világban. Vagy két részre osztani egy nagyobb képernyőt.

Ennyi gomb jutott a középkonzol alsó fertályára. Tény, hogy ez a jövő, de jobban át kellene gondolni a megvalósítást, és legalább a szellőzés funkcióit meghagyni a való világban. Vagy két részre osztani egy nagyobb képernyőt.

Kiemelendő a távolságtartó tempomat, ami megfelelően teszi a dolgát, viszont ha erősebb fékezésre kerülne a sor, egyszerűen lekapcsol, átadja az irányítást. Ez okozhat kellemetlen pillanatokat, ha hirtelen beesik elénk valaki autópályán, tehát jobb a csendesebb napokon, kamion mögötti csorgásra használni a rendszert, mint a hosszú hétvégére 145-el hazanyargaló vérszomjas tömegben.

 Vetélytársak árai
Listaár, forint 
Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 6 677 580
Škoda Octavia 1.6 TDI
6 267 000
Opel Astra ST 1.6 CDTI Active 6 130 000
Ford Focus Kombi 1.6 TDCi 6 175 000
KIA Cee’d SW 1.6 CRDI
5 379 000

A kitűnő fogyasztást és komoly méretű csomagteret ezzel a motorral bevezető Access felszereltséggel 5 570 000 forintos bevezető ártól érhetjük el, de az igazi kényeztető kényelmet már borsosabb áron mérik, Allure szinten 6 750 000 a listaár (bevezető akció – 6 450 000 Ft), erre pedig még jön a külön pipálható tételek sora, és máris megkapjuk a 7,7 millió forint körül mozgó minden földi jóval teletömött tesztautót.

A világos kárpit a távoli fotókon jól mutat, de iszonyat könnyen koszolódik, bármilyen csábító, inkább hagyjuk ki.

A világos kárpit a távoli fotókon jól mutat, de iszonyat könnyen koszolódik, bármilyen csábító, inkább hagyjuk ki.

Elődjéhez képest hatalmas ugrás a Peugeot 308 SW, ára versenyképes a konkurens típusokhoz hasonlítva, és érthetetlen megoldásai mellett tud olyan egyedi trükköket mutatni, amibe könnyen beleszerethet a családi kombira vadászó autós. Tehát a növekvő eladási mutatók mögött valódi érték lapul, ha nem akarunk unatkozni, akkor a hasonló tartalmat szürke körítéssel kínáló konkurencia helyett megfontolandó választás lehet a Peugeot 308 SW.  

Mellette – Ellene
  • Takarékos dízelmotor
  • Csendes működés
  • Egyedi belső tér
  • Gazdag extralista
  • Egyszerre puha és rázós futómű
  • Megszokást igénylő üléspozíció
  • Érintőképernyőbe zsúfolt funkciók
  • Felesleges masszázs-funkció

Te hány pontot adnál a puttonyos Peugeot 308 SW-nek?
átlag
8.13
szavazat
31
Te hány pontot adnál a puttonyos Peugeot 308 SW-nek?