Megállíthatatlannak tűnő lendülettel szélesedik Európa-szerte a SUV/crossover-kínálat, naponta talál egymásra a vásárlók növekvő étvágya a gyártók által terített asztallal. Az utolsók egyikeként jelent meg a tág határokkal bíró kategóriában a Suzuki az SX4 S-Cross modelljével, és nem is hagyja ennyiben: jövőre jön a kategóriába pozícionált, az elődjénél sokkal szexibbnek ígért Vitara.
Nálunk persze kisebb a pénz, kisebb a foci. Maradva a metaforánál: egykori sokszoros BEK-győztesként a Suzuki nagyágyú a magyar pályán, a pár éve gründolt Bajnokok Ligájában viszont már csak a dobogóra kapaszkodna.
Ebben a helyzetben dobta piacra itthon hatalmas elvárásokkal az újdonságot a Magyar Suzuki Zrt. tavaly ősszel. Ne szépítsük, tarolni akartak vele ott, ahol talán az egész kontinensen a legfényesebb a márka csillaga, ahol a legnagyobb európai sikereiket aratták egykor.
Sorra begurultak a csilli-villi tesztautók az autós lapok szerkesztőségeibe, születtek a talán első igazi Suzuki-crossover kvalitásait méltató, az árát ellenben megmosolygó cikkek: remek autó, csak hát 8,5 milla, kicsit sok ez, nem? Az még hagyján, hogy mi nem éreztük az ár/érték aránynál a piacot szétcsapó erőt, az olcsó Suzukin szocializálódott vevőket is sokkolta az árcédula.
Megint csak bebizonyosodott: a magyar nem vesz drágán Suzukit. Az autó remek használhatósága (fogyasztás, vezethetőség, helykínálat, szervizelés stb.) ellenére nem kapott szárnyra az értékesítés, besült a csodafegyver.
„Nagyon büszkék voltunk és vagyunk az autóra, szerettük volna megmutatni a márkánkat szerető vásárlóinknak, hogy mit tud az új S-Cross. A panorámatetős, összkerék-hajtású, maximális felszereltségű változatra fókuszált a bevezető kampányunk, de nagyon nehezen akadtak rájuk vevők” – idézi fel a nyögvenyelős őszt Hársfalvi János, a márka marketing és értékesítési menedzsere.És akkor megint egymásra talált a magyar átlagvásárló és az ő Suzukija
Lépni kellett, mégis egy jó autóról van szó, így a Magyar Suzuki Zrt. az elmúlt hónapokban meghozta az okos, alapvetően szükséges döntéseket:
– egyrészt felhagytak a méregdrága csúcsváltozat nyomatásával, helyére az elsőkerekes GL került
– ennek 4,98 millió forinttal már eleve barátságosabb listaárából is jelentős kedvezményt adnak becsúsztatva a vételárat a mágikus határ alá, a kocsi árcéduláján ma 3,995 millió szerepel
– ez persze finanszírozással ennyi, de rugalmasan kezelve a kérdést úgy is elvihető 6,99 százalékos THM-re a kocsi a készpénzben gondolkodóknak, hogy mondjuk 3,6 milliót kifizetnek, és csak a jelképes 400 ezret hitelezik
Egyből hasítani kezdett az S-Cross értékesítése, 2014 első hét hónapjában a DataHouse szerint 604 darab talált gazdára. A már kövérnek számító adat mellett annak is joggal örülhet a Suzuki, hogy Hársfalvi szerint ezek új vásárlók a márka számára, nem az egykori swiftesek.
Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy az általa „crossover-kezdeménynek” nevezett régi SX4 értékesítése cseppet sem lankadt az új SX4 eladásainak beindulásával. Ugyanezen időszak alatt a hagyományos Suzuki-vásárlók 753 darabot vettek a hamarosan végleg kifutó, öregecske kocsiból. A régi SX4-et még csak promotálniuk sem kell, különösebb akciózás nélkül 2,99 millióért simán elmegy a maradék.
És akkor a versenytársak nem is versenytársak
A terepet, ahová új fiúként belépett az S-Cross, az elmúlt években a Dacia Duster és a Nissan Qashqai uralta.
Elnézve ezt a két kocsit, az egyik alatta van valamivel árban, minőségérzetben, míg a másik felette, de a statisztikusok mégis együvé sorolják őket ebben a minden irányba táguló szabadidő-autó/crossover kategóriában. Hogy mást ne mondjunk, ide tartozik pl. a Toyota RAV4 is, vagy a Honda CR-V, amelyek ugye megint nem feltétlenül közvetlen riválisai az S-Crossnak.
A crossover kategóriát gyakorlatilag megteremtő, és Európa piacai mellett az első generációs modelljével a magyart is meghódító Qashqai mai változata tulajdonképpen meg is nyitotta az utat az olcsóbb S-Cross előtt. Komolyabb kiállású elődjénél, jobb anyagokkal bélelt, és ennek megfelelően árban feljebb pozicionált, így valójában más közönségnek szól. Helyén pedig ott az űr, amit az elmúlt években éppen az első generáció töltött ki.
Nyilván az is az S-Crossnak segít, hogy hát nem is olyan véletlenül a formája – fogalmazzunk így – sokak szerint éppen a Qashqai első generációjának koppintása. Mások erre meg azt mondják, a sikerreceptet, nyerő formát másolni okos dolog.
„Örülünk, ha az S-Cross újabb autóvásárlók figyelmét hívja fel a crossoverekre, mint alternatívára. Ezzel bővíti is a szegmens méretét, és szerintem nem feltétlenül a régi vevőinket veszi el” – véli Palkovics Péter, a Nissan hazai PR és marketing menedzsere. Szándékaik szerint szeretnék megismételni a drágább új Qashqai-jal a régi sikerét Magyarországon, ami a számok szerint majdnem sikerül is nekik.
Tavaly úgy tudott eladni a Nissan idehaza 1147 darab első generációst, hogy november-decemberben már alig volt elérhető a kocsi. Tehát gyakorlatilag 10 hónap alatt hozott ilyen eredményt egy öreg, kifutó modell, míg idén február és augusztus közepe között 470 darab ment el a jelentős sajtótámogatással piacra lépő vadonatúj Qashqaiból.
Vitathatatlan, hogy a folyamatosan növekvő, de a 6-8 évvel ezelőttinél még mindig jóval kisebb hazai piacon az új autót vásárlók egyre inkább e kategória felé fordulnak. Ez európai trend, kis lemaradással mi is követjük. Új szereplőként hasít az S-Cross, drágábban is majdnem tartja pozícióját a Qashqai, míg a Duster megközelíthetetlenül ül a trónon 1158 darabos első hét hónapos értékesítésével. Érdekes módon éppen úgy, hogy pont ellenkezőleg viszonyultak, viszonyulnak a vevők a drágább/olcsóbb változataihoz, mint a Suzuki esetében.
„Bevezetésekor és azután még sokáig igen szépen mentek belőle a jobban felszerelt, összkerekes, dízeles, drágább változatok. Újabban viszont kezd eltolódni az arány az olcsóbb kétkerék-hajtásúak irányába” – állítja Rosta Gergely, a Renault Hungária Kft. marketing menedzsere.
És akkor most merre megy a magyar piac?
Az a magyar piac, amelyen az általunk megkérdezettek szerint ezeket a kocsikat a legkevésbé sem szörfös fiatalok veszik szabadidő-járműnek a kategória neve ellenére, hanem az alsóközép-kategóriás autójukat erre lecserélő családok. Hársfalvi szerint ők nem is ebbe a szegmensbe, hanem az Astra és a Focus mellé sorolják az S-Crossukat.
Nem meglepő módon mindannyian a szegmens további térhódítására számítanak, arra, hogy egyre többen átülnek más kategóriás járműveikből ezekbe. Nyilván mindannyian a saját szekerük sikerét jósolják.
Palkovics szerint nincs jobb ajánlat a kategóriateremtő Qashqainál. Rosta biztos benne, hogy 2015 – az ő kifejezését idézve – a „Renault Qashqai”-ról szól majd, ami az eredetinél is nyerőbb lesz.
Hársfalvi viszont már a legújabb esztergomi terméket ajánlja: „Az S-Crosst a hazai piacon a „C” méretkategóriában versenyeztetjük, és elsősorban családi szabadidő-autóként tekintünk rá, ezen felül extra értékként mutatjuk be crossover jegyeit. A crossover tulajdonságok erőteljesebb kommunikálása, kihangsúlyozása várhatóan a 2015-ben megjelenő Vitara modellünk sajátja lesz. Az új modell gyártása a tervek szerint az első negyedévében indul Esztergomban, bízunk benne hogy a hazai gyártásnak köszönhetően ez a modell is a magyar autópiac meghatározó szereplőjévé válhat.”