Röviden – Opel Adam Rocks | |
---|---|
Mi ez? |
Az Opel kisautója terepjárós díszítéssel, nyitható tetővel. |
Mit tud? | Haladni, akár földúton is. Sok napfényt az utastérbe engedni. |
Mibe kerül? | 4 340 000 forint az alapára, amit jobb motorokkal és díszítőelemekkel lehet könnyedén növelni |
Kinek jó? | A látványos, egyedi megjelenésre vágyóknak, akik főként egyedül autóznak. |
Külső
Az Opel kínálatának leginkább egyénre szabható modellje az Adam. A kisautó annyiféle variációt kínál, hogy kicsi az esélye, hogy két ugyanolyan készüljön belőle. Az individualizmus folytatódik a Rocks variánssal – a Jam, Slam, Glam változatok után ez a negyedik változat.
A Rocks a normál Adam karosszériáját örökölte, de felcicomázták fényezetlen sárvédő- és küszöbszélesítésekkel, illetve a lökhárító egyes elemei is módosultak, a karcoknak jobban ellenálló fekete műanyagbetétekkel. Az ezüstszínű kartervédő-imitáció is a terepjárós látványt erősíti. Ugyanakkor a prémium hatás érdekében matt krómozás díszíti a ködlámpák bumeráng-motívumát, az irányjelzőket, a ködzárófényt és a tolatólámpát.
Nem nyúlt meg a Rocks az alapjául szolgáló Adamhoz képest. A hossza ugyanúgy 3,74 méter, így a marketingesek találhattak egy leget a kocsihoz: ez az első négy méternél rövidebb, háromajtós városi mini-crossover. Kirándulóképességét erősíti, hogy a többi Adamhez képest a karosszériát 15 milliméterrel megemelték, így a hasmagassága 14 centiméterre nőtt. Nem túl előnyös viszont a földutak szempontjából, hogy alapesetben 17 colos felni jár a kocsihoz – talán a 16-os praktikusabb lenne.
A Nissan Amerikában már készített nyitható tetős szabadidő-autót, most az Opel is hasonló úton jár az Adam Rocksszal. A háromféle színben – fekete, sötétbarna, világosbarna – elérhető nagy vászonroló 5 másodperc alatt húzódik a hátsó utasok feje fölé. A szériafelszerelésként adott háromrétegű szerkezet 140 km/óráig nyitható-zárható, előbbi egyetlen gombnyomással automatikusan megy, utóbbihoz folyamatosan nyomva kell tartanunk kapcsolót.Eddig sem panaszkodhattak a színválasztékra az Adam a vevői, de Rockshoz az eddigi 16-on túl további két színt dolgoztak ki. A karosszéria és a tető merev része továbbra is kérhető eltérő színekben, utóbbihoz hatféle közül lehet válogatni.
Megmaradtak ugyanakkor az egyénre szabhatóság további eszközei is, így nemcsak felni-hegyek közül válogathatunk, de egyes tárcsákra kis szárnyak is kerülhetnek a vevő igényének megfelelő színben, ahogy a hűtőmaszk keresztléce és a visszapillantó tükrök is kaphatnak egyedi fényezést.
Belső
A Rocks utastere természetesen követi a többi Opel Adamét, de az egyénre szabhatóság itt sem marad el. Két külön csomagot terveztek hozzá egyedi dekorációkkal, üléskárpitokkal, illetve ajtóborításokkal. Mindemellett továbbra is rendelkezésre áll a Jam, Slam, Glam változatokhoz elérhető töméntelen belső variáns.
Ha akarjuk, a műszerfal, a kormány, az ajtókárpit, az ülések díszítése, a középkonzol is követheti az autó színét, de lehet teljesen eltérő is. A kárpit lehet szövet vagy bőr. Az pedig már csak rajtunk múlik, hogy harmonikusra sikerül-e az összeállítás vagy csicsásra.
Olyan ismert megoldások mellett, mint a sebességtartó automatika, az Adamhoz elérhető a sávváltást biztonságossá tevő holttérfigyelő rendszer is. Újdonság a parkolóasszisztens, amely magától bemanőverezi a kocsit a megfelelő helyre.
Az Opel igen büszke a Rocksban található médiarendszerére, amely a járműbe integrálja az okostelefonokat. Az IntelliLink kompatibilis az Android- és iOS-készülékekkel, és USB- vagy Bluetooth-kapcsolaton keresztül kiszolgálja többek között a telefonálást és az audiostreaminget is. A vezérléshez hétcolos érintőképernyőt használhatunk, a zene hét hangszóróból szólhat.
Ám a rendszer nem túl meggyőző, legalábbis a navigálást illetően. Az iPhone 5S-ről futtatott Bringo navigációval gyakran elvesztette a kapcsolatot. Volt, hogy 10 percet kellett egy parkolóban állva a babrálással tölteni, hogy újra megtaláljuk a helyes utat. A szintén elérhető, a műszerfalra szerelhető navigáció jobb választásnak tűnik.
Technika, vezetés
Az új Adam Rocks vezetéssel egybekötött bemutatójához Lettországot választotta az Opel – nem véletlenül. A balti ország útjainak 60 százaléka murvás. Nem sima földutakra kell gondolni, mert ezek közül sokat rendesen karbantartanak. Az Adam Rocks számára pedig nem probléma, sem az, ha az épített utat el kell hagynia, sem az, ha rosszabb az útminőség.
A már említett nagyobb hasmagasság mellett több alkatrészét módosították, köztük a lengéscsillapítókat, a rugókat. Az autó ennek megfelelően kissé több komfortot nyújt, de a tesztautókon szereplő 18 colos gumik sokat elvettek ebből. Nem ajánlott tétel a magyar utakra.
Direktebbre hangolták a kormányt, ami jót tesz a vezetési élménynek, ugyanakkor az autó egyenesfutása – a széles kerekek miatt – nem tökéletes. Még szerencse, hogy rendelkezésre áll a City funkció, amivel nő a szervorásegítés és érzéketlenebbé válik a kormányreakció, így nyomvályús úton is képesek leszünk közlekedni. Legalábbis városi tempónál.
Nemcsak egy új modell premierjét tartotta az Opel, de egyben egy új motorét és sebességváltóét is. Az Adam Rocksban debütál a márka új, 1,0 literes motorja, amely része annak a 2014-2018 közötti programnak, amely során 17 új motort mutat be az Opel.
A Szentgotthárdon készülő motor háromhengeres, közvetlen üzemanyag-befecskendezésű és turbótöltésű. Mint a fejlesztés vezetőjétől, Dr. Matthias Alttól megtudtuk, az elsődleges cél az volt, hogy legcsendesebb és a legkisebb rezgésű háromhengerest készítsék el. Azt mondja, sikerült, mi azt mondjuk, nagyon csendes a motor és rázni sem ráz.
A teljesen alumíniumépítésű motor jellemzői közé tartozik az integrált kipufogócsonk, a szükség esetén működő vízpumpa, illetve a start/stop rendszer is. A motor 90, illetve 115 lóerő teljesítménnyel kerül a kocsiba, maximális nyomatéka 170 Nm. Mi az erősebbel próbáltuk a kocsit, amely igen meggyőzően mozgatott.
Nyoma sincs az eddigi szívómotorok tunyaságának, élénk a gázreakció. Illik az autóra a fürge kifejezés: 9,9 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a csúcssebessége 196 km/óra. A turbónak köszönhetően rugalmas a kocsi: 80-ról 120 km/órára ötödik fokozatban 10,9 másodperc alatt gyorsul. Szabvány szerint 5,1 liter az átlagfogyasztása, ami a valóságban fél-egy literrel több – a fedélzeti számítógépen látott értékek alapján.Mindkét teljesítményváltozatához új hatfokozatú sebességváltó csatlakozik. Remek szerkezet, simán, gyorsan lehet kapcsolni.
Az említett motor mellett az Adamban már szereplő 1,2 (70 LE) és 1,4 literes (87 és 100 LE) motorokkal is választható a Rocks. Ugyanakkor az Adam többi variánsába is bekerül a kis turbó gyengébb kivitele, amely a szabvány szerint 4,2 literes fogyasztással is beéri.
Mikortól? Mennyiért?
Az új Opel Adam Rocks máris elérhető. Az alapára 4 340 000 forint, 1,2 literes 70 lóerős motorral. Az új 1,0 literes turbóval 5 040 000 forinttól kapható (90 LE), 115 lóerővel 50 000 forinttal drágább. Az új motorral már a dinamika is rendben van, így valóban alternatívát jelenthet a MINI, illetve az Audi A1 olcsóbb modelljei ellen.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Nézd meg a gyári fotós képeit is az új Opel Adam Rocksról! Kattints a képre!