Röviden – Volkswagen Golf Sportsvan

Mi ez?

Méretben a Touran és a Golf VII közötti családi autó, utóbbi technikájával. 
Mit tud? Gyorsan meggyőzni a részletmegoldások alaposságával és az autó igényességével.
Mibe kerül? Listaáron az alapváltozat 4,8 millió, a tesztelt csúcsmodell 7,9 millió forintba, plusz az extrák.
Kinek jó?  Családoknak és elődjéhez, a Golf Plushoz hasonlóan nyugdíjas pároknak.

Tulajdonképpen az egyterűek a család igáslovai: csokiskezű gyermeksereg maszatol bennük, raklapnyi csempe horpasztja padlójukat, ki kell jutniuk a horgásztanyára a dűlőúton és el kell viselniük nagyjából mindent, amit a hétköznapok hoznak.
 

Nem nyer ralikat, nem lesz restaurátorok főműve és a csajokról sem robbantja le a bugyit. De saját feladatát megejtő alapossággal teljesíti a felfújt Golf
Furcsa a Sportsvan név. Az autó nem sportos, nem is áruszállító és nem is túl egyterűs. Nagy-Britanniában, hogy az újságírók ne szapulják agyon, inkább SV lett a neve

Furcsa a Sportsvan név. Az autó nem sportos, nem is áruszállító és nem is túl egyterűs. Nagy-Britanniában, hogy az újságírók ne szapulják agyon, inkább SV lett a neve

A kompakt egyterűek között a Volkswagennek is két autója van, az 5+2 üléssel elérhető Touran és a magastetős Golf. A Golf Plusra kicsit pejoratíven ráragadt, hogy ez a nyugdíjasok Golfja. Tagadhatatlan, hogy szedáló hatású formatervével akár a Nissan Tiidától is képes volt vevőket elorozni. Bár a nyugdíjas korosztály az egyik legjobb célcsoport, mert itt a kuncsaftok havi fixe halálukig biztos, a Volkswagen az új változattal igyekszik a fiatalabb és bizonytalanabb jövedelmű vásárlókat is megnyerni.

Külső, formaterv

Gyáva, kiszámítható, szemnek kellemes: mindhárom megállapítás igaz a designra. Orra az utóbbi 3-4 évből bármelyik Volkswagené lehetne, oldalt és hátul viszont sokkal sikkesebb a formaterv, mint a megráncosodott Golf Plusé. Kockázatkerüléssel kevés ügyfelet lehet elriasztani, kockázatvállalással annál többet. A progresszívek meg vegyenek C4 Picassót.

Belső tér, csomagtartó

Kényelmes beszállni. Az ülés pont jó magasságban van ahhoz, hogy élvezzük a jó kilátást és elég mélyre ereszthető ahhoz, hogy jól üljünk az autóban. Az ülés kényelmes, hatásos deréktámasza kézzel állítható. Kihúzható lábtámasz, mint az Opelekben, itt nincs. Az Ergo Active sportüléssel azonban rendelhető 156 210 forintért.

Kitűnő a minőségérzet, minden finoman működik. Precizitása meggyőzi az ügyfelet, hogy nem véletlenül kerül olyan sokba

Kitűnő a minőségérzet, minden finoman működik. Precizitása meggyőzi az ügyfelet, hogy nem véletlenül kerül olyan sokba

Minden puhán és finoman működik az autóban, érzi benne az ügyfél, hogy miért adta ki azt a sok pénzt. A kesztyűtartó és az ajtótárolók vastag szövetbélelése is jóval túlmutat a profán műanyagon, amit a legtöbb autóban kaparászunk. Ötletből viszont egy C4 Picassóban vagy Scénicben jóval több van, rakodóhelyből szintén. Ebben csak a kötelező minimumot hozza a Sportsvan, még az első ülések alatti fiókkal is.

Hátul 18 centiméteres sínen csúsztathatók az ülések, a lábtér alaphelyzetben is kényelmesen szellős, hátratolt paddal végképp nagyvonalú. A hátsó ülések variálhatósága a konkurensekhez képest korlátozott, nem lehet kivenni vagy előrebuktatva összehajtani őket és csak a háttámla dől le.
 

Felárért előrehajtható az első üléstámla is, elfér 2,48 méteres deszka, szörf, miegymás. A csomagtér alapesetben 500, maximum 1520 literes

Felárért előrehajtható az első üléstámla is, elfér 2,48 méteres deszka, szörf, miegymás. A csomagtér alapesetben 500, maximum 1520 literes

Mögöttük 500-590 literes csomagtér, ami 1520 literre bővíthető. Kárpitozása színvonalas, formája praktikus és mérete is bőven elég a kiságytól a koszorúig a teljes életszakaszra.

Bírja az okostelefont?

Minden modern kori szórakoztató elektronikai funkciót magas színvonalon hoz az autó. Esetemben egy Samsung Galaxy okostelefont gyorsan és logikus lépésekben integrálhatunk. A menürendszerek felépítése ésszerű, gyorsan megtalálni a funkciókat. Jó dolog, hogy rendelhető fedélzeti hotspot internetezéshez. Az iPhone csatlakozók ára 19 050 és 27 940 Ft között van. Szép az ötcollos érintőképernyő, magasan jól elérhető helyen van. Menüje kezünk közelítésére ugrik elő. Igazi hightech megoldás, ami naponta  elkápráztatja az embert.

Háztáji videó az előugró menü működéséről illetve az autofókusz korlátairól

a videó a hirdetés után indul

Egyedül az nem tetszett, hogy a kormányon lévő OK gombbal nem belépünk a kiválasztott menüpontba, hanem elugrik onnan a rendszer. Belépni az OK helyett a nyilak nyomkodásával lehet, ami megszokást igényel, de egy OK-t megspórol.

Vezetés városban

Viszonylag jó a kilátás az autóból, az oszlopok szélessége sem zavaró városban járva. A magas ülésből nem takarják ki a világot az SUV-k. A fordulékonysággal nincs baj, parkolni a hátrafelé jól áttekinthető kocsival kamera és radar is segít, persze nem alapáron. Feláras a parkolórendszer is, amely rutinosan leparkol helyettünk a járdával párhuzamosan és merőlegesen is, elég a gázt és a féket nyomni meg a váltót D-be vagy R-be kapcsolgatni.

Jól a futóműhangolás, nem hiányzott a 303 530 forintos adaptív lengéscsillapítás

Jól a futóműhangolás, nem hiányzott a 303 530 forintos adaptív lengéscsillapítás

A flottul kapcsoló automatikus váltó áldás, ha sok a piros lámpa. A stop-start rendszer és az automata együttműködése lehetne azonban finomabb, mert elinduláskor sokszor ránt egyet az autó, mintha szögletesen dolgoznánk a kuplunggal.

Igen idegesítő a sávtartó asszisztens működése. Folyamatosan rajta tartja a kezét a kormányon, arra fordíatná, amerre én épp nem. Mint egy ellenszenves oktató, aki mindig mindent jobban tud és csak úgy képes váltani, hogy végigsimítson a lányok combján. Hamar megértettem, miért volt kikapcsolva a menüből.

Ennek ellenére az az érzésem, hogy míg a kollégák már lazítanak műszak után, a Volkswagenek fejlesztői még egy kicsit bindzsiznek valamilyen részleten. A fékpedál kialakítása tipikusan ilyen apróság, ugyanis nincs éle, amibe belekadhat az elegánsabb férficipők kérge. A hátoldalán egy gömbölyű műanyag lecsúsztatja róla a lábfejet, ahogy megakadna a gázról átemelve.

Helene Fischernek fekszik a Sportsvan

Ausztriában Helene Fischer énekesnő hirdeti a Golf Sportsvant. Itt az Auto Revue című remek magazinban

Ausztriában Helene Fischer énekesnő hirdeti a Golf Sportsvant. Itt az Auto Revue című remek magazinban

Ausztriában Helene Fischer énekesnő hirdeti a Golf Sportsvant. Itt az Auto Revue című remek magazinban


Aki mostanában Németországban vagy Ausztriában járva rádiót hallgat a kocsiban, esetleg ottani vendégmunkás, biztosan ismeri a németnyelvű országokat meghódító megaslágert. A nóta előadója egy szemrevaló szőkeség, Helene Fischer. A hölgy a Volga mellől 1941-ben Szibériába kitelepített, majd onnan Németországba emigráló család sarja. Nótatévés műsorokban indult a karrierje, aztán befutott.

Atemlos durch die Nacht (Aléltan az éjen át) című dala arról szól, hogy zúzunk az éjszakában, szerelmesek vagyunk, miénk a világ. Szenvedély, miegymás és lá-lá-lá, nánáná. Kövezzetek meg, de szerintem jó és van benne egy BMW 6-os kabrió. De mit keres a cikkben? Ausztriában Helene Fischer hirdeti a Golf Sportsvant, ami olyan jó ajánlat, hogy menten elalél tőle.

A rugózás igen kellemes, még 17-es felnikkel is. Az autó félig elsüllyedt vagy épp keresztben kiálló villamossíneken, aljas kátyúkon is finoman gördül át. A Róbert Károly körút sokkal kevésbé rázós benne, mint a tesztautók zömében, akár a belső sávban is ott maradhatunk. 355 600 forintért jó drága, de remek extra a nagyon hangulatos dupla üvegtető, amelynek első része tolótetőként nyitható. 

Milyen hosszabb úton?

150 lóerős turbómotorja bőven elég erős a belső sávhoz és villámgyors országúti előzésekhez. 1500-as fordulattól él a 250 Nm nyomaték, a halk motor kitűnően elindul és nagyon finoman jár. Érvényesül az alapos zajszigetelés és rezgéscsillapítás, német autópályán 150-160-nál kényelmesen beszélgethetünk. Hátul a középső utasnak a magas padlóalagút megnehezíti a dolgát, négyesben rendkívül kényelmesen utazhatunk akár több országon át.
 

Ötöst adnánk a komfortra. Igen kényelmesek az ülések, csendes a motor, halkan fúj a szél és a hétfokozatú DSG-vel még váltani sem kell

Ötöst adnánk a komfortra. Igen kényelmesek az ülések, csendes a motor, halkan fúj a szél és a hétfokozatú DSG-vel még váltani sem kell

A száraz kuplungos DSG automatikus váltó hát fokozattal igen jól beosztja a motor erejét. Gyorsan kapcsolja a megfelelő fokozatot takarékosan vezetve és sport üzemmódban vadul repesztve is. Alapesetben kicsit tétovázva vált vissza a kényelmes országúti menetből, de egy mozdulat besegíteni neki a kormány mögötti fülekkel vagy a fokozatválasztó kart az oldalsó síkba kitolva.

Elöl MacPherson, hátul is független futóműve többet is elbírna a maximum 150 lóerős motoroknál. A Sportsvant mintha műfajidegen kanyarsebességre tervezték volna, mert fekszik neki, ha sietni kell országúton.

Műfajidegen sebességgel repesztve is jót alakít a Golf Plus utóda

Műfajidegen sebességgel repesztve is jót alakít a Golf Plus utóda

102 870 forintért jó vétel a városi automatikus vészfékfunkciót is integráló távolságtartó tempomat. Olyan harmonikusan lassít és gyorsít magától, ahogy egy átlagon felüli vezető tenné. Nagyon kényelmes rábízni a követési távolság betartását.

Költségek, fogyasztás

Furcsa az árlista, mert a 4 750 030 forintos listaárú alapváltozat, a 86 lóerős 1,2 TSI Start olyannyira belépőmodell, hogy semmilyen extra nem rendelhető hozzá. A tesztelt változat neve mellett DSG sebességváltóval 7 874 230 Ft szerepel a konfigurátorban, amit a kellemes és hasznos extrák felvertek 10 350 500 forintra a tesztautó esetében. Jelenleg használtautó-beszámítási akcióval a listaárból 700 000 forint kedvezmény. Mivel automatikus váltó több konkurenshez csak dízelmotorral kapható, a táblázatban kézi váltós modellek szerepelnek. Vetélytársainál jórészt lényegesen többe kerül a Sportsvan.

Fogyasztása mérésünk alapján kedvező. Autópályán és országúton lendületesen autózva kereken 7,0 liter/100 km átlag jött ki a benzinkúton. Előtte tisztán városi forgalomban 10,1 litert mértünk, de ez simán lehet annak az eredménye is, hogy a tank csak papíron volt tele.

Lényegesen többe kerül a vetélytársaknál. A tesztelt modell ára 7,9 millió Ft, az alapverzió légkondival megáll 4,8 millióból

Lényegesen többe kerül a vetélytársaknál. A tesztelt modell ára 7,9 millió Ft, az alapverzió légkondival megáll 4,8 millióból

Konkurensek

A Golf Sportsvan és vetélytársai, az elérhető leggazdagabb felszereltséggel
Citroën C4 Picasso 1,6 THP Exclusive (156 LE) 7 740 000 Ft
Ford C-Max Titanium 1,6 EcoBoost (150 LE) 6 625 000 Ft
Opel Meriva 1,4 Turbo Stop-Start (140 LE) 5 240 000 Ft
Renault Scénic 1,2 TCe Limited (130 LE) 5 830 000 Ft
Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI Highline 7 362 420 Ft

Mellette – Ellene
  • Kitűnő üléshelyzet
  • Jó kilátás
  • Kényelmes ülések
  • Tágas és igényes utastér
  • Üléstologatással variálható, jókora csomagtartó
  • Kulturált, finom működés
  • Komfortos rugózás
  • Erős motor
  • Kedvező fogyasztás
  • Sokféle, egyenként rendelhető extrafelszerelés
  • Sablonos design
  • Szűk kesztyűtartó, nem túl sok rakodóhely
  • Viszonylag magas padlóalagút
  • Korlátozott ülésvariálás
  • Időnként rángató DSG-váltó
  • Magas ár
Hogy tetszik az egyterűsített Golf?
átlag
8.00
szavazat
118
Hogy tetszik az egyterűsített Golf?