Biciklis Balaton-kört már csináltam párat. Montival is, rekuval is. Hogy legyen benne valami kihívás, ezúttal villanybringával vágtam neki. Persze lehet kötekedni, hogy villanybiciklivel minden hülye körbe tudja tekerni a Balatont, de azért ott volt a dologban a rettenetes szívás lehetősége is. Ugyanis eddig még senki nem próbálta ki, hogy valóban bír-e ennyit egy elektromos rásegítéssel dolgozó bicikli. A jól bejáratott biciklis boltunkban is csak annyival biztattak, hogy a kölcsönkapott szerkezet 130-140 kilométert biztosan tud. Azt már próbálták.
Úgy néz ki, mint egy jó, hagyományos bringa
Nehéz elhinni, hogy kb. 30 kiló

Nehéz elhinni, hogy kb. 30 kiló

Jó, de mi lesz, ha nem megy tovább? A maradék 70 km egy közel 30 kilós, tehetetlen elektromos kerékpárral elég kínos menet lehet. Mindegy, így legalább lesz benne egy kis izgalom. Reggel hat húszra terveztük az indulást, Balatonakaliból és kelet felé indultunk, hogy még frissen essünk túl az út egyetlen komolyabb emelkedőjén. Megy is minden mint a karikacsapás egy ideig.

Baleset

Régen estem ekkorát. Pontosan nem is tudom hogyan történt, aki mellettem tekert, bevágott elém és vitte magával a kormányomat is. Szűk a bringaút, és éppen jöttek szembe, ezért volt a manőver. Egy darabig még kétségbeesetten próbáltam fordítani a kormányon, de nem ment, hiszen ott volt a másik kerékpár. Aztán hogy megdőlt alattam a gép, már inkább az esésre koncentráltam. Hihetetlen mennyire lelassul ilyenkor az idő. Tudom, hogy hamarosan elég rossz lesz nekem, még beugrik, hogy van rajtam sisak, így valószínűleg a fejemet nem verem az aszfaltba. Közben már szinte érzem a naptól meleg út szagát, gyorsan összeszorítom a fogaimat, majd a becsapódás előtt reflexből becsukom a szemem. Bamm. 

Imádkozzunk, hogy ha defektet kapunk, akkor az az első kereket érintse. A hátsóhoz kulcs kell és a kábelezéssel is vacakolhatunk.

Imádkozzunk, hogy ha defektet kapunk, akkor az az első kereket érintse. A hátsóhoz kulcs kell és a kábelezéssel is vacakolhatunk.

Fél másodperc múlva már az út közepén fekszem, szanaszét álló karokkal, lábakkal. Csend van. Egyelőre csak fekszem a hátamon, próbálom újraindítani a rendszert. Látok. Ez biztató. Aztán elkezdem megmozgatni a végtagjaimat, megy minden rendben, de inkább fekszem még egy kicsit. Nem akarok felkelni, jó itt nekem. Gyorsan eszembe jut, hogy valószínűleg a durván 1,3 milliós kölcsönbicikli is elég rosszul nézhet ki. Ekkor futnak be az első fájdalmak a bordáim felől, majd a könyököm, medencecsontom, térdem kérdi szemrehányóan, hogy ezt most miért kellett. 

Gyors kárfelmérés – a bicikli megúszta egy könnyű horzsolással, hiszen rám esett – majd a szakszerű sebkötözés után megkeressük a GPS-ben a legközelebbi kórház koordinátáit. Légvonalban 6 kilométer, így beugrunk egy laza röntgenre, varrásra. Egy óra múlva újra úton, hisz nem hagyhatunk félbe semmit. Pláne, ha Balaton-körről van szó. Két tanulság a végére: sisak mindig legyen a bringáson, és a TAJ számot is hordjuk magunknál, különben a kórház az ellátás után olyan számlát állít ki, hogy ki sem tudjuk olvasni az összeget a végén.

Agymotor, brutális teljesítménnyel

Agymotor, brutális teljesítménnyel

Balaton-kör

Sok értelme nincs, valamiért mégis jó dolog egy nap alatt körbetekerni a Balatont. A nagyjából 200 kilométeres táv nagyobb felkészülés nélkül is teljesíthető, mégis aránylag megterhelő a menet, pedig emelkedő alig van benne. Főleg a feneket és a karokat készíti ki. De itt belül mégis megbizsergeti az embert a teljesítmény, az, hogy egy bazinagy tavat körbetekert és mindezt egy nap alatt. Valahogy olyan egyszer az életben meg kell csinálni hangulata van.
A térképre kattintva megnézhetők az út részletei is:

Villanyrakéta két kerékkel 58

Milyen tekerni?

Jó! A rásegítés mértékét 1-5 között lehet állítani, de henyélni nem nagyon lehet rajta, valamennyivel nekünk is hozzá kell járulni a menethez. Hogy mennyit dolgozunk, azt egy nyomatékfigyelő rendszer méri és aszerint adja a rásegítést a hátsó kerékbe épített villanymotor. Igazából már az 1-es fokozat is egész kényelmessé teszi a bringázást, de a legnagyobb királyság mégis az 5-ös, amikor egész kis befektetéssel téphetünk 40 feletti sebességgel is. 
A szörnyű saját tömeg ellenére is nagyon jól gurul a bringa, a kis gördülési ellenállású abroncsok miatt sokkal könnyebb hajtani, mint a Bubit. Kényelmes az ülése, jó dolog a széles kormánymarkolat is, bár hosszabb távon nem szerencsés, hogy a fogást nem lehet rajta váltogatni. Az XT-s váltó kezelése élményszámba megy, gyors, pontos, az óriás tárcsák és a hidraulikus tárcsafék finoman adagolhatóan, de roppant kemény kézzel lassítják a bringással együtt bőven mázsa feletti tömegét.
5 barra fújták fel az abroncsokat, a gördülési ellenállás így csekély

5 barra fújták fel az abroncsokat, a gördülési ellenállás így csekély

A taktika

Mivel a frissen feltöltött bringával még semmi tapasztalatom nem volt, az 1-es fokozat kapcsolása tűnt a legbölcsebbnek. Ezzel kényelmesen meg lehetett oldani az első 30 kilométert. Ekkor esett le az ötfokozatú töltöttségjelző első kis pöcke. Gyors fejszámolás után világossá vált, hogy ha ez így megy tovább, durva tekerés lesz a túra vége. Innen minden mindegy alapon a teljes déli parton 2-es fokozattal mentem egész a Keszthely előtti váratlan taknyolásig. Közben a megtehető táv egyre nagyobb lett, így 160-tól 180 kilométerig 3-as fokozat jött, majd 4-es és az utolsó 14 már 5-ösben, minimális tekeréssel. A célig még így sem sikerült teljesen lemeríteni az akkumulátort. 
A villanybringa végig rásegített, üresen egy percet sem gurult, és csak a hosszabb, nagyobb lejtőkön kapcsoltam be a motorféket, ami visszatöltött valamit az akkumulátorba. Bár végig tekerni kellett, de lihegnem sosem kellett, és mindössze két szendviccsel, három csokival és egy fagyival toltam végig az utat. Megérte bevállalni, nem hagyott cserben a gép. Bár a társaim sokszor gyűlöltek, amikor ők felfelé szenvedtek én meg 30-cal robogtam el mellettük.
A csomagtartó 30 kilóig terhelhető, rajta beépített lámpa. A gumipók feláras extra.

A csomagtartó 30 kilóig terhelhető, rajta beépített lámpa. A gumipók feláras extra.

Technikai paraméterek

Felhasználási terület

Aszfaltra
Motorteljesítmény 500W
Akkumulátorfeszültség 36V
Akkumulátorkapacitás 20,4 Ah
Nyomatékérzékelő van
Motor elhelyezése hátsó agymotor
Gyártó BULLS
Gumik Schwalbe Energizer Pro
Fokozatok száma 30
Tömeg N/A
Váz Alumínium
Villa Suntour Raidon E, Lockout
Beépített rendszer Green Mover
Akkumulátor Li-ion 735 Wh
Első váltó Shimano Deore XT
Hátsó váltó Shimano Deore XT 10 seb.
Váltókarok Shimano Deore XT
Hatótáv 100 km

Mennyibe kerül?

A Bulls E45-ös bringa nem olcsó darab, 1 260 000 forintba kerül. (Aki soknak tartja, nézze meg ebben a cikkben Rácz úr 430 ezres bringáját, amely 30 – harminc – kilométert bírt a legutóbbi közös kerékpározáson.) Ezért a pénzért egy igen jó cuccokkal felszerelt, nagyon menő bringát vihetünk haza, amelynek az akksija baromi sokat bír és irgalmatlan tempóban lehet vele száguldani. Igen, tudom, ennyi pénzért már autót is lehet kapni, sőt, kettőt is és azok egy feltöltéssel többet is elmennek, mint egy csoffadt Balaton-kör. De örüljünk annak, hogy mégis gyártanak ilyen frankó elektromos bringákat, és reménykedjünk, hogy egyszer talán mi is keresünk annyit, hogy beleférjen egy efféle játékszer. 
Jaj, majd’ elfelejtettem, végül mindannyian sikeresen teljesítettük a kört.
Mellette – Ellene
  • Erős
  • Csendes
  • Jó minőségű felszerelés
  • Megbízható hatótávjelzés
  • Drága
  • Nehéz
  • Nagy a tehetetlensége
Kéne, nem kéne? Mennyire? Szavazz!
átlag
8.30
szavazat
158
Kéne, nem kéne? Mennyire? Szavazz!