Az új formaterv hű maradt a korábbi stílusjegyekhez, így például a jobb oldalra lehúzott szélvédőhöz, valamint a karosszéria oldalán, a kerékdobok körül végigfutó ívekhez – igaz az új Urbinókban ezek robusztusak. A design összhangban van a lengyel gyártó villamosán alkalmazott formavilággal, sőt az új Urbino és a Tramino elölről szinte teljesen megegyezik. A színösszeállítással együtt a megújult modell kissé kompakt benyomást kelt, a karosszéria pedig egyes fejlesztéseknek köszönhetően könnyebb. A hannoveri világpremieren a 12 méteres szóló, valamint a 18 méteres csuklós busz volt látható.

Solaris Bus&Coach

A Solaris a kezdetekben 1994-től Neoplan Polska név alatt működött. Később a céget eladták az alapítónak, Krzysztof Olszewskinek. A vállalat ezután is alacsony padlós városi buszokat gyártott eredeti német licenc alapján. Először 1999-ben jelentek meg Solaris márkanév alatt buszok, az úgynevezett Urbino modellek. 2001. szeptember 1-jétől a Neoplan Polska új neve Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. A Solaris által eddig gyártott több mint 11 ezer autóbusz 28 országban futnak Európában és a Közel-Keleten. Hazánkban a BKV, a Debreceni Közlekedési Vállalat, valamint a Szabolcs Volán és Hajdú Volán rendelkezik jelentősebb Solaris-flottával.

A tervezők a külcsín mellett a szabad szemmel nem látható részeket is átdolgozták. Megerősítették a váz hossz- és keresztirányú tartóinak kapcsolatát, a padlólemezét hengerelt acélemezből, valamint rétegelt falemez kombinációjából állították össze. Ez az acéllemez része a vázszerkezetnek, így erősebb a váz, ugyanakkor a padló is ellenállóbb az időjárással szemben.

Villamosra hasonlít az új busz 1
Villamosra hasonlít az új busz 21 Vezetői kényelem
A vezető üléspozíciója 50 milliméterrel magasabbra került a korábbi változatokhoz képest. Emellett megnövelték a szélvédő felületét is, így a buszsofőr kilátása javult és csökkent a holttér a jármű elülső részében. A gyártó közlése szerint a vezetőfülke ergonomikusabb az elődöknél, sőt a korábban már a teljesen elektromos hajtással szerelt Urbinókból és a Traminókból ismerős érintőképernyős műszerfalat is megkapta.

Skin-on-skin összeszerelés
Az Urbino megépítése során alkalmazott eljárás gazdaságosabbá teheti a járműcsalád gyártását. A skin-on-skin technológia, ami magyarul a „burkolat a burkolaton” – elnevezéssel adható leginkább vissza, tulajdonképpen nem más, mint a burkolatok csavarokkal történő rögzítése. Ily módon egyes elemek könnyen és gyorsan cserélhetők, továbbá nem kell a jármű oldalán futó lemezt leszedni, ahogy az jelenleg a városi autóbuszoknál szükséges egy-egy sérülés esetén. A ládaajtók és más fedelek 170 fokban nyithatók, ami 40 fokkal több az eddigi nyílásszögtől.

Villamosra hasonlít az új busz 22
Mindent befogad
A motorsátor többféle méretű erőforrás befogadására alkalmas. Ennek megfelelően az Urbino akár az új fejlesztésű PACCAR MX-11-es, valamint akár a Cummins ISB6.7E6-os Euro 6-os kibocsátási normákat teljesítő motorokkal is rendelhető lesz. A hajtás szempontjából ugyanakkor teljesen univerzális a jármű, dízel, dízel-elektromos hibrid, valamint teljesen elektromos hajtáslánccal is rendelhető. Emellett trolibusz változatban is készül majd, de hát ez már csak természetes a lengyelektől. Az alacsonyabb önsúlynak köszönhetően 100 kilométerre vetítve legalább 1 literes üzemanyag-megtakarítással számol a Solaris. 

Letisztult, világos utastér
Az új Urbino utasterét LED-világítással szerelték, ugyanakkor a külső fényszórókban is energia-takarékos LED-izzók kaptak helyet, de opcionálisan halogén vagy xenon világítás is választható lesz a modellhez. Az utastér még a korábbi változatokhoz képest is tágasabb, ami nagy szó, hiszen a második generációs változatok – a versenytársakhoz képest is-valóban jól átgondolt, nagy felületű peronokkal ellátott utastérrel rendelkeztek. A hátsó tengelyek terhelését megkönnyítették az összes sűrített levegőt tartalmazó tartály előre helyezésével.

Ennek a megoldásnak, valamint a jobb súlyelosztásnak köszönhetően nőtt az utastér befogadóképessége, valamint javult a jármű vezetési dinamikája. Javítottak a modell kerékfelfüggesztésén is, így a busz lényegesen simábban haladhat a gyengébb minőségű utakon is. A Solaris opcionálisan választhatóvá tette a modellhez az elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESP) is.

Villamosra hasonlít az új busz 23 Vékonyabb tető
Az Urbino teteje 50 milliméterrel vékonyabb lett, a belső magasság pedig maradt ugyanaz. Az utastér szigeteléseit pedig úgy oldották meg, hogy a busz csendesebb elődeihez képest. A belső térben mérhető zaj 74.8 decibel , ami alatta van a szigorú német maximális 77 decibeles határértéknek (az emberi fül számára 3 decibeles változás már hallható különbségnek számít). A legtöbb európai országban az elfogadott utastéri zajszint a városi buszoknál 80 decibel körül mozog.

A szóló kivitelű Urbinóban a dobogó  nélküli ülések száma 16, míg a csuklós változatban 24 darab, ami meglehetősen impozáns számnak számít, hiszen egyes versenytársaknak még fele ennyit is nehéz kiizzadni. A közlekedő folyosók mellett az ajtók is szélesebbek lettek: az új Urbinóban az ajtók szabvány szerinti szélessége 1230 milliméter, de rendelkezésre áll egy 20 milliméterrel szélesebb változat is. Az ajtók magassága pedig 1970 és 2000 milliméter között van.

Összegzés
Hogy feltétlenül szebb-e elődjénél az új Urbino azt nehéz megítélni, ugyanakkor tény, hogy javították a jármű karbantartási lehetőségeit, ami egyáltalán nem utolsó szempont az üzemeltetők számára. A formavilágot persze még szokni kell, de nem elhanyagolandó tény, hogy a megújult modell megőrizte elődeinek előnyös tulajdonságait, mindamellett karosszériája készen áll a környezetbarát hajtásokra is.  Végezetül íme egy videó az új Urbinóról, amit mindenképpen megtekintésre ajánljunk annak érdekében, hogy fent említett paraméterek jobban összeálljanak.