Míg a korábbi években inkább csak a Ferrari vágyálma vagy épp Bernie Ecclestone időnkénti figyelemelterelő húzása volt a háromautós Forma-1-es csapatok témája, az elmúlt egy-két hétben egyre komolyabbnak tűnik a kérdés.
Ha a jelenleg 11 csapatos mezőnyből három alakulat kidől, a Concorde Agreement szerint a maradék nyolc szereplőnek 3-3 autót kell kiállítania, márpedig a Caterham, a Marussia, a Sauber és a Lotus is ilyen-olyan mértékben veszélyben van.
A kis- és középcsapatok nyilván nem rajonganak az ötletért, ők (pénzügyileg) egészségesebb, 11-12 csapatos, kétautós mezőnyt szeretnének látni, de még a nagyok sincsenek odáig a lehetőségtől.
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff még a hétvégén arról beszélt, hogy a harmadik autó kiállítása évi 20-30 millió eurós pluszköltséget jelentene, és valószínűleg hasonló eredményre jutottak a Force Indiánál is.
„Mi pénzügyi kompenzációt követelünk majd, ha harmadik autót kell építenünk, ingyen nem fogjuk csinálni. Biztos vagyok benne, hogy a jogtulajdonos (a CVC csoport, Ecclestone-ék) is tisztában van azzal, hogy ezt pénzügyileg fenntarthatóan kellene csinálni. Idén a Mercedes jár mindenki előtt, előtte meg pár évig a Red Bull volt megfoghatatlan. Most meg azt akarjuk, hogy egy-egy csapat bérelje ki a teljes dobogót? Hát ennek nincs sok értelme” – magyarázta a tulajdonos-főnök Vijay Mallya, aki szerint az F1 bevételeinek egyenlőbb elosztása mellett fel sem merülhetne a háromautós csapatok szükségessége.
Ami a nagy, gazdag csapatnak tekinthető McLarent illeti, náluk sem ugranak az ötletre, legalábbis erre utalt a csapatfőnök, Eric Boullier:
„Azt hiszem, a pilótakérdést lenne a legkönnyebb rendezni, viszont a kasztni és a harmadik autót illető logisztika, az ahhoz szükséges személyzet – nos, ezekhez legalább hat hónappal előbb tudnunk kellene a dologról.”
Az előző néhány évben az anyagilag nem épp stabil lábakon álló Lotust irányító Boullier, Mallya és a többi kis- és középcsapat érveit is megérti, de az egész témafelvetést feleslegesnek érzi.
„Vijay nem rajong az ötletért, és megértem, hogy miért. De úgy gondolom, hogy egyszerűen nincs is itt az ideje ennek a vitának. Várjunk, aztán majd meglátjuk, hogy egyáltalán lesz-e szükség háromautós csapatokra. Akkor majd megbeszélhetjük a pénzelosztást meg akármit.”
„De úgy gondolom, ha egy napon tényleg a segítségünket kéri a Forma-1, ha háromautós csapatok kellenek, akkor segítenünk is kell” – tette hozzá.