Röviden – Renault Clio RS 1.6 Turbo Monaco GP | |
---|---|
Mi ez? |
A leggyorsabb Clio, ami inkább kulturált, mint vad |
Mit tud? | Mindent, amit egy normál kisautó, csak sokkal gyorsabban, esetünkben limitált kiegészítőkkel |
Mibe kerül? | 6,39 millióba |
Kinek jó? | Aki szeret néha gyorsan menni, de kinőtt az állandó száguldozásból |
Kezdjük a nyers számokkal. A Renault Clio RS orrában 1,6 literes turbófeltöltéses motor termel 200 lóerőt, és 240 Nm nyomatékot. Százra 6,7 másodperc alatt ugrik az autó, a végsebesség 230 km/óra, az üres tömeg körülbelül 1,2 tonna.
Ezeket az adatokat olvasva joggal csöppen el az autórajongó nyála. Vérpezsdítő, mokány gép sejlik fel a fejünk fölé növő gondolatbuborékban, már látjuk magunkat féktávon jobb lábbal gázt pöckölve visszaváltani, halljuk az érces hangon durrogó kipufogót.200 visszafogott lóerő
Adatlap
Renault Clio RS Monaco GP
Motor | 1618 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 200 LE |
Nyomaték | 260 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 6,7 sec |
Végsebesség | 235 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,9 l / 100 km |
Ehhez hasonló élményt írt le minden kolléga, aki vezette a Renault Clio RS előző generációját, még kétliteres szívómotorral, kézi váltóval. A helyzet azonban gyökeresen megváltozott, harmadik pedált hiába kerestem a legújabb, legerősebb Clióban, helyette csak a duplakuplungos automata olcsó műanyagból faragott fokozatválasztó karja nézett vissza a két első ülés között.
Ugyan a 150 milliszekundomos váltási idő nem tűnik rossznak, de azért messze van még egy DSG-váltótól. Automata módban magától váltja felfelé is a fokozatokat, amivel utcai körülmények között nincs is semmi baj.
Ahogy az egész autóval sem, ha kulturált, mindennapi használatról van szó. Nincs izzasztó meló a volán mögött, minden olajozottan, könnyedén történik. Ha nem babráljuk a kézifék mellett található R.S. Sport feliratú gombot, akkor gyorsan, puhán felkapcsolva marad alacsony fordulaton a motor, a futómű keménysége is elviselhető, a gázreakció megfelelően tompa a lassan hömpölygő városi forgalomhoz.
Sőt, a szokásos három ajtó helyett ötajtós a kialakítás, és a csomagtartó is használható méretű. A messziről morgó kipufogó egyáltalán nem zavaró, tehát ennek a kétszáz lóerős autónak a kulcsát bátran rábízhatjuk a piacra induló nagymamára is. Nem fog őrülten, vérben forgó szemekkel visszatérni a sokkoló élménytől.
Nagy előny mindez, ha nem csak hétvégi játékszerként tartjuk az autót, de nincs tökéletes kétarcú konstrukció. Ezzel a tulajdonsággal sajnos együtt jár, hogy némileg csorbul a nyers vezetési élmény.Vezetési élmény
Többször írtunk már a Renault Clio RS nyújtotta élményről. Megmérkőzött legközelebbi riválisaival is, és akkor volt szerencsém a Ford Fiesta ST, valamint a Peugeot 208 GTi ellenfeleként vezetni.
„A Clio RS két ellenfelétől nem marad le tempóban, de a Playstation-generációnak szánt körítés ilyen speciális körülmények között feleslegesnek tűnik. Nyilván a szimulátorkormányon edzettek értékelik a kormány mögötti váltófüleket, a rajtprogramot, valamint az autó érzékszerveit hegyező, gombnyomással aktiválható RS módot, de a szűk pályán mindez inkább zavaró tényezőként csapódott le, főleg az előző generáció puritán, sofőrközpontú stílusa tükrében.Találunk váltófüleket a kormány mögött, bár azok a kormányoszlopra vannak rögzítve, így már egy enyhébb törésben is előfordul, hogy az elforduló kormányról már nem éri el az ujjunk azokat. Ilyen helyzetben biztosabb maga a váltókar, amelyen legalább a fokozat választást jól csinálták meg, előre felé kapcsolhatjuk vissza, hátra felé pedig magasabb fokozatba.
Kanyargós úton sem brillírozik a DSG váltók közvetlenségétől kissé elmaradó EDC váltótól. A kigyorsítások sokszor visszaváltással, és megtorpanással kezdődnek, ha nem magunk csináljuk időben a visszagangolást.
Ezek a kütyük nagyszerűen beválnak, ha a szomszéd csajt vagy a haverokat kell elkápráztatni, mer’ így váltanak az F1-ben, bitek számolnak gázfröccsöt visszaváltáshoz, és a legnagyobb aduász, a rajtprogram garantáltan kiemel a telepi fenegyerek státuszból.”
Írtuk mindezt akkor, és a véleményem azóta sem változott. Pár száz nyugodt, csak közúton levezetett kilométer után még mindig túl vastag a lényeget beborító máz. Párját ritkító telemetria-rendszerrel szerelték fel az autót, a központi kijelzőn mindent követhetünk, az aktuális kormányszögtől kezdve a fékpedálra ható nyomás mértékéig. Mindezt pedig rögzíthetjük, visszajátszhatjuk, és megoszthatjuk a közösségi hálókon ismerőseinkkel. Mert milyen jól mutat egy Facebook bejegyzés, ami bizonyítja, hogy két másodpercet faragtunk saját legjobb időnkön a Hungaroringen.
Mégis, a volán mögött ülve picit felesleges játékszernek tűnik mindez. Nem esik egybe a városban 9-10 literes átlagfogyasztást produkáló kényelmesen erős kisautó képével. Ami ráadásul lassabban ér körbe a Nürburgringen, mint elődje.
Hogy valami jót is szóljunk a váltóról: rajtprogramjával tudunk villogni utasaink előtt, és úgy mutathatjuk meg az autó képességeit, hogy közben nem tudunk elrontani semmit. Ehhez Sport vagy Race üzemmódban kell benyomnunk a féket bal lábbal, majd a két váltófület egyszerre magunk felé húznunk. Rövid időn belül jön a Launch Controll ON felirat a műszerfalon, és máris nyomhatjuk a gázt a jobb lábbal, miközben a féket és a váltófüleket is tartjuk.
A motor felpörög, a fordulatszámmérő 2500-nál megáll, és ekkor a fékpedál felengedésével indíthatjuk a startot. Ezzel 6,7 másodperc alatt lehetünk százon, amely az elődhöz képes kéttizedes előnyt jelent. És kifejezetten jó móka.Renault Clio RS
Az RS – azaz Renault Sport – névvel ellátott autókért a kezdetektől fogva egy külön részleg felel a franciáknál, ahol az elsődleges szempont mindig is a vezetési élmény fokozása volt.
Az első hivatalos Clio RS 1999 óta létezik, az akkori második generációval kezdődik a sikertörténet. Illetve nem egészen, mivel az első generációból is készült már egy kétliteres benzines kivitel, majd jött a Clio Williams, amiért a mai napig jó pénzt fizetnek a gyűjtők – RS jelzés nélkül is.
Mitől Monaco?
Pár éve döntött úgy a Renault, hogy limitált szériával tiszteleg a Forma-1 egyik legismertebb futama, a Monacói Nagydíj előtt. Akkor a Laguna, Megane, valamint a Megane RS kupék készültek egyedi kivitelben.
Ehhez a családhoz csatlakozott most a Renault Clio RS, amit a 2014-es Genfi Autószalonon mutattak be. Számozott, limitált kiadásról van szó, ennek ellenére a változtatások kimerülnek pár szépségtapaszban. Azért egy picit erősebb motort, átvariált futóművet, vagy valamilyen szintű súlycsökkentést elviseltünk volna.
Renault Clio RS és konkurensei | |
---|---|
Renault Clio RS (200 LE). |
6 390 000 Ft |
Peugeot 208 GTI (200 LE). | 5 880 000 Ft |
Citroen DS3 Racing (207LE) | 8 809 000 Ft |
Ford Fiesta ST (182 LE) | 6 170 000 Ft |
Opel Corsa OPC (192 LE) | 6 020 00 Ft |
Ehelyett a változtatások kimerülnek a megjelenés minőségét emelő apróságokban. Ezek közé tartozik az egyedi gyöngyházmetál árnyalatú fehér festés, a 17 vagy 18 colos könnyűfém felnik, valamint a szürke cérnával varrt bőr belül, illetve a több helyen feltűnő Monaco GP felirat.
Lehet, hogy a Renault szakemberei jobban rálátnak a piacra, és az autóvásárlók igényeire, én pedig csak a saját vágyaim szemszögéből látom ferdén a képet. Lehet, hogy ez kell. Erős motor, ha akarjuk kihívástól, feladatoktól mentes száguldás és élmény, rengeteg digitális kütyüvel körítve, a kormány mögötti fülekkel váltva.Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|