A Toyota nemes egyszerűséggel FCV-nek keresztelte első, sorozatgyártásba kerülő hidrogénüzemű autóját. Az FCV a Fuel Cell Vehicle (üzemanyagcellás jármű) kifejezés rövidítése, szóval a névadással tényleg nem erőltette meg magát a világ legnagyobb autógyártója.

Bezzeg a formatervvel, azzal alaposan. Ez volt az első változat, még 2013-ból, FCV-R néven:

Tavasszal még így nézett ki az FCV, tükör és valódi kilincs nélkül, plexi-kopoltyúval a fényszórók alatt

Egy korábbi koncepció, még elképesztőbb megjelenéssel. Ha van az autók között is reptilian, ez az

Egy korábbi koncepció, még elképesztőbb megjelenéssel. Ha van az autók között is reptilian, ez az

Ez az, amit Genfben láttunk tavasszal, és már akkor esküdtek rá, hogy ilyen lesz az utcai autó is:

Tavasszal még így nézett ki az FCV, tükör és valódi kilincs nélkül, plexi-kopoltyúval a fényszórók alatt

Tavasszal még így nézett ki az FCV, tükör és valódi kilincs nélkül, plexi-kopoltyúval a fényszórók alatt

Ez pedig itt a párizsi fazon, ami már tényleg, istókuccse a szériaautó:

A végső, gyártásérett verzió, Párizsban. Igazi tükör, igazi kilincs, rendszámtábla-tartó - viszont sötét üveg, hogy a közönség még ne lássa a belteret

A végső, gyártásérett verzió, Párizsban. Igazi tükör, igazi kilincs, rendszámtábla-tartó – viszont sötét üveg, hogy a közönség még ne lássa a belteret


Profilból is fura az európai szemnek, van benne valami eltúlzott keletiesség

Profilból is fura az európai szemnek, van benne valami eltúlzott keletiesség


Ezt a fart meg aztán végképp nem kommentálnám, a Subaru is megirigyelhetné

Ezt a fart meg aztán végképp nem kommentálnám, a Subaru is megirigyelhetné


Az amerikai verzió utastere ilyen a gyári fotók szerint. Színestévé mindenütt

Az amerikai verzió utastere ilyen a gyári fotók szerint. Színestévé mindenütt

Az FCV adatait nézve nem sok fejlődés látszik a Honda régi-régi, 2007-es fejlesztésű hidrogénautójához, az FCX-hez képest (amit öt éve már nem csak nézegettünk, de vezettük is). Ez is 100 kW teljesítményű, ez is középkategóriás méretű (4,87×1,81×1,54 méter) – még az utastere is éppúgy négy személyre formázott. A kocsi hatótávolsága a benzines autókéhoz hasonló, kb. 700 kilométer, a menetteljesítményeiről viszont csak sejtések vannak; 10 másodperc körüli 0-100 és 160 km/h-ban limitált végsebesség valószínű, a konkurens modellek technikájának ismeretében.

Japánban átszámítva 17 millió forint a hidrogénüzemű FCV ára, vélhetőleg Európában sem bír majd olcsóbb lenni az autó. Az igazi Európában persze ettől még bizonyára számos kocsit eladnak (vagy, ami valószínűbb, lízingbe adnak) majd, hiszen nem kis PR-értékkel bír, ha valaki olyan kocsival jár, ami vízpárát pöfög. Magyarországon megtippelni se merjük, mikor látunk az úton FCV-t, hiszen egy ilyen autót nálunk egyelőre megtankolni se nagyon lehet. 2009-ben bejelentette ugyan a Paksi Atomerőmű, hogy nyit egy hidrogénkutat, de úgy tudjuk, ez eddig nem valósult meg (egyébként miért is valósult volna, amikor gyakorlatilag nincs hidrogénjármű az országban).

A Toyota FCV-fejlesztéséről ide kattintva egy remek gyári oldal, nyílik angol nyelven. A Vezess.hu Párizsi Szalonról írott cikkeit ebben a rovatban gyűjtjük.