Röviden – SEAT Leon X-Perience | |
---|---|
Mi ez? |
A SEAT Leon 4×4-es, terepálló változata |
Mit tud? | Fejlett összkerék-hajtásával el lehet vele hagyni az aszfaltot |
Mibe kerül? | 8,6 millió forinttól indul az árlista |
Kinek jó? | Aktív életet élőknek, akiknek a kombi tágas belseje mellett szükségük van 4×4-es hajtásra is |
A SEAT Leon a legutóbbi modellváltozat bevezetése óta szépen fogy, míg 2013-ban 44 százalékot vitt a márka összértékesítéséből, addig 2014-re ez 60 százalékra futott fel. Ezen belül kelet-európában, a cseheknél ugrott a legnagyobbat a modell népszerűsége, bő 60 százalékot, de az utóbbi időben a britek is az átlagnál jobban szerettek bele a háromajtósként, extrém sportos járgányként és kombiként is kapható modellbe. Most pedig itt van a Leon összkerekes változata, X-Perience néven.
Mitől más?
Kintről egy SEAT Leon kombit látunk, új első és hátsó lökhárítóval, amelynek a kasztnija is 27 milliméterrel magasabbra került – többek között a 17, 18 colos kerekeknek köszönhetően – és aminek a tetején díszes, fémszínű tetősín trónol. Kapott még műanyag kerékjárat- illetve küszöbvédőket is, bár ez a sötétre fényezett autókon alig tűnik fel. Elöl-hátul egyaránt aluszerű betétek teszik még dögösebbé a képet. Befelé igyekezve először a küszöbre ragasztott X-Perience feliratba botlik a vezető, majd a spéci, díszöltésekkel megbolondított ülések, váltó és kormány következik. A többi berendezési tárgy többé-kevésbé ugyanaz, mint a SEAT Leon kombiban.
A Kossuth Lajos hasonmásverseny vigaszágon bejutott versenyzője ennyire örül a SEAT X-Perience kulcsának:
a videó a hirdetés után indul
Az ajtókárpit a puccosabb kivitelű járgányokban kellemes tapintású, tényleg klasszul kinéző bőr, és a műszerfal anyaga is pihe-puha. A klímavezérlő egység, illetve az összes gomb és kapcsoló mind-mind a VW nagy, közös dizájnkalapjából került ide. Nincs is ezzel baj, kipróbált, jól működő dolgok ezek. Szóval belül is tisztességes munka, jóféle anyagokból összehordva, német szabvány szerint.
Jó hír, hogy a lemezek alatt dolgozó összkerék-hajtás beépítése nem járt áldozattal, így a jól pakolható, minden szükséges kiegészítővel ellátott csomagtartó megtartotta eredeti méretét. Normál állapotban 587 literes, de a csomagtartóból, egy kar meghúzásával is ledönthető hátsó üléstámlák eltüntetése után 1470 liternyi akármit lehet benne szállítani, akár a mezei Leon kombiban.
Bár Európa nagyobb része egyértelműen a dízelmotoros kombikat részesíti előnyben, az X-Perience-ből mégis jól fogyhat a benzines kivitel is. Főleg olyan vidám piacokra gondoltak a SEAT-nál, mint a svájci, belga, ahol nem nagyon számít a fogyasztás, viszont az emberek – valahol érthető módon – rettegnek a koromtól.
Motorválaszték, teljesítmény, fogyasztás:
Motor | Teljesítmény/váltó | Fogyasztás | CO2-kibocsátás 100 km-n |
---|---|---|---|
1,6 TDI | 110 LE / manuális | 4,7 l | 122 g |
2,0 TDI | 150 LE / manális | 4,9 l | 129 g |
2,0 TDI | 184 LE / DSG | 4,9 l | 129 g |
1,8 TSI | 180 LE/ DSG | 6,5 l | 150 g |
2WD?
Bár az X-Perience alapvetően 4×4-es járgány, akinek nem feltétlenül létszükséglet az összkerék-hajtás, annak jövő év júniusáig kell várni, ugyanis a gyár akkora ígéri az elsőkerekes, aszfaltra való, de mégis csinos terepgúnyába öltöztetett X-Perience-t, 1,4-es, 125 lóerős TSI-vel illetve 1,6-os, 110 lovas TDI motorral, manuális váltóval. Valószínűleg jóval kedvezőbb áron, mint amit a mostani, ötödik generációs Haldex-rendszerű összkerekesért kérnek el. Ez alapból a motor nyomatékát nagyobb arányban küldi az első kerekek felé, de ha a szükség úgy hozza, akkor fokozatmentesen egyre többet képes a hátsókhoz juttatni. A legújabb rendszer már nem igényel nyomástárolót, így kisebb és 1,4 kilogrammal könnyebb is, mint elődje.
Milyen vezetni?
A kétliteres, 150 lóerős változat menet közben nagyjából olyan, mint a konszern bármelyik más modelljében. Bitang erős, és normál használat mellett csendes is. Az autók kiosztásánál hozzánk kézi váltós került, amely szintén semleges, pontos darab, de talán az erős motor miatt igényel egy is összeszokást, mire az ember ráérez, hogyan is lehet vele finoman, érzéssel váltani.
Terepen – itt nem a somogybabodi siratófalat, vagy a tetőig érő dágványt kell érteni – teljesen otthonosan mozog az autó. A tekintélyes hasmagassággal sokkal ütőképesebb az X-Perience hitvány utakon, mint a legtöbb belvárosi shoppingolásra tenyésztett cica-SUV. Sőt kifejezetten élvezetes volt a Barcelona környéki vöröses buckákon autózni vele. Nem ráz, szinte soha nem ér le az alja, csak a veszélyes fűszálak miatt hisztériázó radarok éktelen sipákolása zavaró, de azt ugye ki is lehet kapcsolni.
Az X-Perience alapáron 7 légzsákkal, menetstabilizálóval, másodlagos ütközésvédelemmel, mind a négy keréken működő elektronikus differenciálzár hatású EDS-sel, és kanyarbeli differenciálzár hatású XDS-sel érkezik. Feláras, rendelhető extra a távolságtartó tempomat, a fáradtságfigyelő, sávtartó rendszer, és többek között LED-es fényszóró is rendelhető bele.
Mikortól, mennyiért?
A terepes SEAT Leon X-Perience 2015 januárjában érkezik Magyarországra, és az alábbi árakon lehet majd megkaparintani.
A SEAT X-Perience várható árai:
Motor | Teljesítmény | Ár |
---|---|---|
2,0 TDI | 150 LE | 8 627 000 ft |
2,0 TDI | 184 LE | 9 931 000 ft |
1,8 TSI | 180 LE | 8 947 000 ft |
Ha nem volt elég a SEAT Leon X-Perience-ből, akkor itt van még pár díszes gyári fotó, amit lehet nézegetni. Roppant aktív életet élő statisztákkal:
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|