Hirtelen ránk tört a hideg, ez a helyzet pedig autóvásárlásra csábít, hiszen jobb egy 150 ezres autóban melegedni, mint robogón fázni, buszon tülekedni, állandóan késő vonatokra várni. Ezért összeszedtem öt különböző autót a 100-150 ezer forintos ársávból a KGST-piac városi törpéjétől egészen „a mi autónkig”.

Polski Fiat 126p

Mi ez?  Picike, gyenge, mára veterános hangulatúvá öregedett szociautó
Mennyibe kerül? Százezerrel a zsebben már válogathatunk, 250-ért hibátlant kapunk
Mire való?
Rövid vidéki utakra, nagyvárosban lassú, hosszú úton megbízhatatlan
Mi van helyette? A Kispók árszínvonalán minden gyakori KGST-modell megkapható

Mellette szól

A nemrég Rácz Tamás által szerzett tapasztalatok alapján a KGST-piac olasz-lengyel kisautója meglepő módon napjainkban is használható, de kizárólag városi forgalomban, rövidebb utakra. Mivel végtelenül egyszerű szerkezet, tökéletesen megfelel a (veterán mércével mérve) aprópénzért tartott hobbiautó szerepére. A fokozott törődés ebben az esetben pedig inkább kikapcsolódás, mintsem időrabló, bosszantó tevékenység.

Még nem feltűnő, megbecsült, értékes darab, de ritkulása nyomán lassan elérheti ugyanazt a státuszt, mint a kétütemű Trabant. Ez a szempont is motiváló tényező lehet a vásárlásnál, ahogy maga az élmény, amit egy keresztlaprugókon és független, csavarrugós hátsó felfüggesztésen pattogó, 12 colos kerekeken kóválygó hatmázsás kisautó nyújthat.

Az első típus, amin érezhető a Volkswagen atyáskodása. Hátránya a vérszegény motor, és a rozsdásodó karosszéria, de a mindennapi nyúzásra még alkalmas az élhető komfortot nyújtó Škoda Felicia.

A Polski Fiat ma már a hobbiautó, és a boltba leugrásra alkalmas udvari roncs határán lebeg. Sok törődést, időt igényel, de még nem annyira ritka és kultikus mint egy Trabant. De eljön az ideje.

A Polski Fiat ma már a hobbiautó, és a boltba leugrásra alkalmas udvari roncs határán lebeg. Sok törődést, időt igényel, de még nem annyira ritka és kultikus mint egy Trabant. De eljön az ideje.

Ellenérvek

Városból kiérve már feltűnő a passzív és aktív biztonsági felszerelések, valamint a lóerők hiánya. Csomagtartó gyakorlatilag nincs, a kocsi elejét a pótkerék, az ablakmosó tartály, a fékfolyadék-tartály és a szellőzőventilátor alaposan kitölti. A legendásan gyenge fűtés hátránya pedig a hűvösebb őszi napokra tervezett kiruccanások alkalmával érződik igazán.

Kispolszkit csak az vegyen, aki pontosan tudja, mire számíthat. Nem csak ködös-romantikus elképzelései vannak, hanem ténylegesen tudja, hogy ez tulajdonképpen egy Commodore 64, egy Nokia 3210, egy Pajtás fényképezőgép. Vagyis időrabló hobbi, amiért kapunk pár értetlen pillantást.  

Költségek

Aki szereti pátyolgatni autóját, boldog a Kispókkal, aki nem szeret szerelni, folyton bosszankodik vele. Olcsó alkatrészek már inkább csak apróhirdetésekből, bontva vannak. Új lengéscsillapítót, fékdobot nyolcezerért, felújított generátort 25 ezerért, gyújtótrafót hatezerért már találni hozzá a nagy alkatrész-depókban, de ezeken az árakon egy ’90-es évek eleji Puntóhoz is megkapjuk ezeket az alkatrészeket.

Polski Fiat 126p átlagfogyasztása

– 0,65 (24 LE): 5,7 l/100 km

Škoda Felicia 1.3

Mi ez? A Škoda és a Volkswagen első közös típusa, ami elindította a cseh gyártót a fellendülés útján
Mennyibe kerül? 150 000 forinttól már akad műszakival rendelkező autó, a plafont 500 000-nél érjük el
Melyik motor jó bele? A 68 lóerős ideális választás, de a piacon rengeteg az 54 lóerős kivitel, a dízel a legritkább
Mi van helyette? Közvetlen ellenfele a Suzuki Swift, árban, felszereltségben, minőségben ez áll a legközelebb

Mellette szól

Egy olcsón fenntartható, pár százezer forintért mért tucatautó, ami már megszokta, hogy alig kap törődést, mégis vállalhatóan alacsony kockázattal teszi a dolgát. Napjainkban 100-150 eladó darab keres új gazdát, a 150 000 forintos árszinttől egészen a félmilliós plafonig. Ha vágyunk némi kényelmi extrára, érdemes erre a kivitelre vadászni, központi zár, elektromos ablak, ködlámpák könnyítik meg a mindennapokat.

A kor színvonalához mérten megállja helyét a műszerfal, az utastér kellően tágas, a második sorban is elegendő teret találunk, a csomagtér pedig 280 liter az alapverzió, és 447/1388 liter a kombi karosszéria esetén.

Az első típus, amin érezhető a Volkswagen atyáskodása. Hátránya a vérszegény motor, és a rozsdásodó karosszéria, de a mindennapi nyúzásra még alkalmas az élhető komfortot nyújtó Škoda Felicia.

Az első típus, amin érezhető a Volkswagen atyáskodása. Hátránya a vérszegény motor, és a rozsdásodó karosszéria, de a mindennapi nyúzásra még alkalmas az élhető komfortot nyújtó Škoda Felicia.

Ellenérvek

A legelterjedtebb, 1,3 literes motorral viszonylag lomha, gyűlöli a fordulatot, 54 lóereje és 99 Nm nyomatéka már a Favoritot is nehezen mozgatta, pedig az egy szűk mázsával könnyebb volt a 935 kilós Feliciánál.

A lapos, teherautós szögben álló kormány egyeseknek kényelmetlen, és mivel a volán helyzete fix, nincs esély a korrekcióra, az ülésmagasság is csak a jobban felszerelt GLXi verzióban állítható. Szintén ez a helyzet a szervokormánnyal, az eladó példányok között csak elvétve akad egy ilyen luxuskiegészítővel felszerelt darab.

Minden Feliciára kivétel nélkül jellemző az erős a rozsdásodási hajlam, főleg a hátsó kerékjárati ív, és az ötödik ajtó kezd rondán oxidálódni

Költségek

A kipufogók tartóssága nem éri el az átlagot, a futómű alapvetően bírja a hazai utakat, a kerékcsapágyak gyors kopására viszont figyelni kell. Az elektromos rendszerekben szintén jelentkezhetnek problémák, a hajtáslánccal kapcsolatban viszont kevés tömegesen előforduló hiba akad. Az 1,3 literes motornál a hűtésrendszer okozhat gondokat, (gyakori a termosztát-meghibásodás) a hőterhelés miatt akár átégett hengerfejtömítéssel is számolnunk kell, ennek jeleit (fehér kipufogófüst, barnás-fehéres, sűrű massza a nívópálcán) mindenképp vegyük szemügyre a próbaút során.

Legfájóbb pont a már említett korrózió, ami főképp esztétikai szempontból ront az összképen. A hátsó kerekek mellett a sárvédőív és az ötödik ajtó gyakorlatilag spontán rohad. Az oxidáció ezen a területen rekordidő alatt készít leveles tésztát a lemezekből, gyógyír nincs, legalábbis az autóhoz illő költségkereteken belül.

Škoda Felicia motorvariánsok átlagfogyasztása

benzinesek:
1,3 (54 LE): 7,18 l/100 km
1,3 (68 LE): 6,93 l/100 km
1,6 (75 LE): 7,4 l/100 km

dízel
1,9 (64 LE): 5,87 l/100 km
forrás: spritmonitor.de

Suzuki Swift 1.0

Mi ez? A mi autónk. Az 1992-től 2003-ig hazánkban is gyártott második generációs Swift megkerülhetetlen szereplője a hazai utaknak
Mennyibe kerül? Ezer felett mozog az eladó autók száma, 150 000 forinttól egészen 700 000-ig terjed a skála
Mit tud?
Négy személlyel elgurulni a kijelölt célig, aránylag kevés üzemanyag felhasználásával, mindezt kívánt alkalommal ismételve, olcsón
Mi van helyette? Némileg rakoncátlanabb, de magasabb komfortot ad a Škoda Felicia, a keleti szél kedvelőinek pedig akár a Lada Samara is szóba jöhet

Mellette szól

Rengeteg az eladó példány. Háromhengeres egyliteresből hordák állnak a kereskedésekben, az 1,3-as 68 lóerősből szintén szín szerint válogathatunk. Az összkerékhajtással, vagy 1,6 literes motorral szerelt verziók ritkábbak (pláne a GTi), de ezek az extrák amúgy is túlmutatnak a pénztárcabarát puritán Suzukin. Költséges problémára, trélert jelentő hibára csak nagyon ritkán panaszkodnak a Suzuki Swift tulajdonosok,

Fogyasztását szinte minden motorral a hatliteres átlag körül lehet tartani, műszakilag megbízható konstrukció az itthon nagy számban gyártott típus.

Aki nem bízik a Škoda technikájában, és még szikárabb, puritánabb, alacsony fogyasztású személyszállító eszközre vágyik, annak a jó öreg Suzuki Swift jelenti a megoldást.

Aki nem bízik a Škoda technikájában, és még szikárabb, puritánabb, alacsony fogyasztású személyszállító eszközre vágyik, annak a jó öreg Suzuki Swift jelenti a megoldást.

Ellenérvek

Gyenge kényelem és komfort, amihez nem társul a szociautókat mára körülölelő nosztalgiahangulat. Kényelmetlenek az ülések, hátul a csökött fejtámlákkal ellátott ülések az utasok biztonságát és hangulatát sem javítják érdemben, ahogy a szűkre nyíló hátsó ajtók is problémát jelenthetnek.

A még nagy számban futó Swift és a Suzuki imázsa rossz, biztonsági hiányosságai, a könnyű, sérülékeny karosszéria pedig állandó céltáblát jelent. A korai példányok pedig erősen hajlamosak a korrózióra, a rozsdavédelem és a fényezés tartóssága gyengébb az átlagosnál, a kuplungtárcsa betétje városban gyorsan elfogyhat, a késeiek pedig komoly illesztési hézagokkal kerültek le a szalagról, a gyártás leállítása előtti időszakban 2003 előtt.

Költségek

Még mindig nagy számban futó, ismert típus, így szinte bármelyik műhelynek rutinfeladatot jelent a szerviz, és az alkatrészárak is viszonylag alacsonyak. Olcsó, olcsó, és megint csak, olcsó a fenntartása. Ezért lehet jó kompromisszum, ha az autónak látszó tárgyak közül olyasmit szeretnénk, ami gond nélkül szolgál, fogyasztása alacsony, és nem igényel időrabló törődést.

Suzuki Swift átlagfogyasztása

–    1,0 (54 LE) – 6,07 l/100 km
–    1,3 (68 LE) – 6,68 l/100 km
–    1,6 (90 LE) – 6,29 l/100 km
–    1,3 (101 LE) – 7,78 l/100 km

Suzuki Maruti 800

Mi ez? A Maruti ugyanolyan autópótló mint a Polski Fiat, de annak picit magasabb színvonalú ázsiai kiadása.  A típust az az indiai Maruti Suzuki gyártotta 1983 és 2014. január 18. között.
Mennyibe kerül? Jelenleg alig húsz eladó darab keres gazdát, a legtöbb százezer forint körüli áron, vagy inkább alatta
Mit tud?
Négy személlyel elgurulni a kijelölt célig, aránylag kevés üzemanyag felhasználásával, mindezt kívánt alkalommal ismételve, olcsón
Mi van helyette? Suzuki Swift, Polski Fiat 126p, Fiat Panda, Opel Corsa A

Mellett szól

Itthon a a Maruti DX 800 kizárólag egyféle ötajtós karosszériával, egyen-felszereltséggel és egyetlen motorral volt kapható. Orrában egy háromhengeres 40 lóerős dolgozott, ami bár kevésnek tűnik, mindössze 640 kilogrammot kellett lendületbe hoznia. Ezért egy emberrel városban könnyen tartható a forgalom ritmusa, a kis karburátoros motor ötvenig nem rémít halálra erőtlenségével. Fogyasztása minimális, városban 6-6,5, országúton 5 literrel érdemes számolni, pedig a váltóból kispórolták az ötödiket.

A Maruti 800-as az utolsó mentsvár, ha nem akarunk robogóval közlekedni. Egy Polski Fiat hangulatú városi törpeautó, indiai gyártással.

A Maruti 800-as az utolsó mentsvár, ha nem akarunk robogóval közlekedni. Egy Polski Fiat hangulatú városi törpeautó, indiai gyártással.

Ellenérvek

A kocsiból hiányzik az elektronikus gyújtás és a szervofék is. A vékonyka lemezek balesetnél nem sokat emésztenek fel az ütközési energiából, a Maruti ebben veszélyesebb, mint a házon belüli rivális Suzuki Swift. Kényelme Indiára hangolt, hátul laprugóval szerelt merev tengelyt találunk, ami a komikusan apró 12 colos kerekekkel a vészes billegés, pattogás, és a totális kóválygás keverékét adja.

Költségek

Amivel a szerviztapasztalatok szerint mégis gond adódhat, az a széteső váltórudazat. Gyorsan kopik a kuplungtárcsa, amelyet a szerkezettel együtt kell cserélni, mivel annak élettartama sem túl hosszú. Ennek az is oka lehet, hogy arányaiban sok idős hölgy jár ezzel a típussal. Időnként a gyújtórendszerben a megszakítót kell cserélni, de a nem elektronikus gyújtás jól megállja a helyét.

Lada Samara 1.3

Mi ez?  A Lada nagyszabású modernizációs próbálkozása, amivel nekirontottak a kilencvenes éveknek
Mennyibe kerül? Százötvenért már húszéves, képeken egységet mutató példányokat hirdetnek
Mire való?
Rossz vidéki utakra, igénytelen melós autónak, igáslónak.
Mi van helyette? Škoda Favorittal mindig összekeverik, de fejlesztésük, hátterük, a KGST-múlt miatt is a cseh típus a fő rivális

Mellette

Az évek során féltucatnyi kivitelben gyártott modell modernnek szánt formavilágával, elsőkerék-hajtásával és a Porsche közreműködésével fejlesztett motorjaival valódi forradalmat jelentett a keleti blokkban. Igaz, ezzel a forradalommal sem sikerült megközelíteni a nyugati, japán típusok kínálta komfortot, gyártási minőséget.

A kocsit sokáig csak a külföldi piacokon árulták „Samara” néven, a hazai piacon kizárólag „Szputnyik” (útitárs) néven futott, egészen 1991-ig, amikor megjelent a szedán változat, ezután az örökölte a Szputnyik nevet, a ferde hátú pedig Samara lett. Az autó gyártása 2013-ban fejeződött be.

Uralkodó típus a 100-150 ezer forint közötti ársávban, háromajtós, ötajtós, szedán, minden akad, amit csak ki tudtak találni az AvtoVAZ tervezői. Erőssége a Porsche közreműködéssel fejlesztett motor, a gyatra utakat is tűrő futómű, valamint az orosz viszonyokhoz belőtt robusztus, könnyen karbantartható szerkezet. Az ársávban megtalálható modellekhez viszonyítva tágas az utastér, csomagtere alaphelyzetben 330 literes.

Az igazi lesajnált orosz, amiből rengeteg van, de senkinek sem kell. Riasztó a zörgő, repedt, ócska belső, de hibái egyszerűen javíthatóak, az 1,5 literes motorral agilis, fogyasztása tűrhető 7-7,5 liter. Ha nem zavar, hogy tényleg az autós presztízs legalsó fokán tanyázó autóval járunk, megéri válogatni a több tucat eladó Samara között.

Az igazi lesajnált orosz, amiből rengeteg van, de senkinek sem kell. Riasztó a zörgő, repedt, ócska belső, de hibái egyszerűen javíthatóak, az 1,5 literes motorral agilis, fogyasztása tűrhető 7-7,5 liter. Ha nem zavar, hogy tényleg az autós presztízs legalsó fokán tanyázó autóval járunk, megéri válogatni a több tucat eladó Samara között.

Ellene

Trehány a belső tér összeszerelésének minősége, és ez az állapot még odafigyelő tulajdonos mellett is rohamosan romlik az évek során. A kárpit szakad, a borítás reped, a kapcsolók eltűnnek, egy Zsiguli harmincöt év alatt kerül hasonló állapotba, mint forradalmi utódja.

Az elektromos rendszerek érzékenyek a párára, nedvességre, hibák forrása lehet a gyújtás, a feltűnő felületi rozsda pedig gyakran komoly szerkezeti korróziót rejt maga alatt.

Költségek

Az alacsony vételár minden eladásra kínált példány közös tulajdonsága (a legolcsóbbak 60-80 ezer forint körül mozognak, lógó béllel, de érvényes műszakival), az állapotban azonban akadnak komoly különbségek. Lelakott melós autót ugyanúgy kínálnak 120 ezerért, mint vidéki idős párnál kímélve használt, keveset futott darabot. Nem árt válogatni, és még most is van miből, a Lada Samara nehezen kopik ki a használtpiacról.

Fenntartásról csak annyit, hogy a legtöbb tulajdonos nem szervizbe hordja az autóját, hanem az aranykezű Janihoz, a Lada-doktor Bélához az utca végén, akik csukott szemmel, kreativitással látnak neki a feladat költséghatékony megoldásához.

Lada Samara átlagfogyasztás

-1,3 (68 LE) – 7,4 l/100 km
-1,5 (75 LE) – 7,7 l/100 km

Az általam kiragadott ötösfogatot természetesen lehetne tovább bővíteni, akad még olyan típus, ami reálisan végiggondolva is használható, és nem magasabb a vételára százötvenezer forintnál. Tehát akinek van még tippje, írja meg nekünk a kommentek között!

Itt olvashat arról, hogy hol a legolcsóbb a benzin!