A legtöbb embernek ’56-ról leginkább kiégett, tornyukat vesztett szovjet tankok, oldalukra borult villamosok ugranak be. Pedig más járgányok is aktív részesei voltak a kezdeti sikereknek, majd a bukásnak, illetve a kegyetlen megtorlásnak. Nézzük, mik ezek, de előtte frissítsük fel egy kicsit az iskolai tananyagot. Mi is volt itt ’56-ban?
Az 1956-os forradalom Magyarország népének a sztálinista diktatúra elleni forradalma és a szovjet megszállás ellen folytatott szabadságharca. A budapesti diákoknak az egyetemekről kiinduló békés tüntetésével kezdődött 1956. október 23-án, és a fegyveres felkelők ellenállásának felmorzsolásával fejeződött be Csepelen november 11-én.
Bringa – Minden forradalom / katasztrófa / világvége legkézenfekvőbb válasza arra, hogy mivel jussunk el oda, ahová szeretnénk, ha nincs hangulatunk órákat gyalogolni. Majdnem minden háztartásban megtalálható, nem kell bele üzemanyagot tankolni, és aránylag érzéketlen a felszedett macskakőre, elektromos viharra, hitványra pusztított utakra. Hátránya, hogy sok cuccot nem lehet vele szállítani, és nem is túl gyors. A kép tanúsága szerint '56 őszén is hamar előkerültek biciklik.
Fotó megosztása:
BTR-152 - páncélozott hatkerekű csapatszállító jármű, amely 1950 körül állt szolgálatba és 1970-ig húzta. Utódaival ellentétben ez még nem tudott úszni, de a városi harcokban ez a hiányosság nem is számított sokat. Durván 10 tonnás, 6,5 méter hosszú. 300 literes tankjával 600 kilométeres hatótávja volt, motorterében különféle soros, hathengeres benzinmotorok dolgoztak. Érdekes, hogy éles harcban legelőször éppen az 1956-os forradalom idején mutatkozott a típus.
Fotó megosztása:
BTR-152 - páncélozott hatkerekű csapatszállító jármű, amely 1950 körül állt szolgálatba és 1970-ig húzta. Utódaival ellentétben ez még nem tudott úszni, de a városi harcokban ez a hiányosság nem is számított sokat. Durván 10 tonnás, 6,5 méter hosszú. 300 literes tankjával 600 kilométeres hatótávja volt, motorterében különféle soros, hathengeres benzinmotorok dolgoztak. Érdekes, hogy éles harcban legelőször éppen az 1956-os forradalom idején mutatkozott a típus.
Fotó megosztása:
T-54 - A T-54-es a Szovjetunióban kifejlesztett és gyártott közepes harckocsi. 1946-ban rendszeresítették, sorozatgyártása 1947-től 1962-ig folyt. Számos, a Szovjetunióval szövetséges országba exportálták, a hidegháború idejének legtöbb regionális konfliktusában alkalmazták. Javított változatával, a T- 55-ös változatával együtt máig a legnagyobb példányszámban gyártott harckocsi, mintegy 100 ezer darab készült belőle. V12-es 630 lóerős motor mozgatta a közúton 50 km/órás sebességre képes 41,5 tonnás monstrumot.
Fotó megosztása:
Csepel - A Csepel teherautók különféle változatai rengeteg forradalmi képen szerepelnek. A B- és D 350-eseket - előbbit benzin, utóbbit dízelmotor hajtotta - 1950 és 58 között gyártották. A képen egy rendőrségi riadókocsiból megmaradt roncs látható.
Fotó megosztása:
Csepel - A Csepel teherautók különféle változatai rengeteg forradalmi képen szerepelnek. A B- és D 350-eseket - előbbit benzin, utóbbit dízelmotor hajtotta - 1950 és 58 között gyártották.
Fotó megosztása:
GAZ-M-20 Pobeda - A modellt 1946-tól 58-ig gyártották a Gorkij Autógyárban – GAZ - itthon taxiként, illetve az ÁVH cégautójaként tűnt fel az utakon, bár a legendákban szereplő, lefüggönyözött fekete Pobeda helyett inkább más típusokkal gyűjtötték össze a rendszer ellenségeinek kikiáltott embereket. Ez itt éppen vöröskeresztes autónak látszik. A KGB-nek kézült kisszériás limitált kiadás is, amely a szokásos 2,1 literes négyhengeres motor helyett 3,5 literes soros hathengerest kaptak, amivel fele annyi idő alatt futották meg a százas sprintet, mint a szériamodell.
Fotó megosztása:
Ikarus 60 – Szintén egy vöröskeresztes jármű, csak ez kicsit nagyobb. Az Ikarus 60-as autóbuszt az első ötéves terv célkitűzései szerint a mátyásföldi Ikarus Gyárban tervezték meg 1951-ben. A maga korában modernek és tágasnak számít buszban a Csepel 700-as hathengeres, zajos, de roppant takarékos és igen megbízható dizelmotorja dolgozott. Budapesten a 80-as évek végéig voltak szolgálatban.
Fotó megosztása:
Ikarus 60 – Szintén egy vöröskeresztes jármű, csak ez kicsit nagyobb. Az Ikarus 60-as autóbuszt az első ötéves terv célkitűzései szerint a mátyásföldi Ikarus Gyárban tervezték meg 1951-ben. A maga korában modernek és tágasnak számít buszban a Csepel 700-as hathengeres, zajos, de roppant takarékos és igen megbízható dizelmotorja dolgozott. Budapesten a 80-as évek végéig voltak szolgálatban.
Fotó megosztása:
ISU 152 - Több feladatú, lánctalpas önjáró löveg, 1943 és 1970 között volt szolgálatban, ezerféle variációban gyártották. A gépet 520 lóerős dízelmotor hajtotta, hatótávja 200 kilométer körüli volt, amit külső, extra üzemanyagtankokkal akár 670 kilométerre is fel lehetett tornázni. Az ’56-os forradalmon kívül az egyiptomi – izraeli háborúban, Koreában, illetve a második világháborúban vetették be. A 47,3 tonnás lánctalpas, 4-5 fős személyzettel dolgozott.
Fotó megosztása:
Pannonia motorkerékpár. Az 1954-től gyártott Pannóniák is feltűnnek a harcok idején készült fényképeken. Szerencsére a szerkesztőségünk motorguruja felismerte az egyik járgányban a Pannónia TLT-t, amely 1956-os modell, így teljesen újként élte meg a forradalmat.
Fotó megosztása:
Škoda Tudor - Újabb vöröskeresztes autó, ez itt éppen egy Škoda Tudor. A modell gyártása nemsokkal a háború befejezése után, már 1946-ban megkezdődött. 1100 köbcents, 32 lóerős motr hajtotta, készült belőle két és négyajtós változat is. Magyarországon taxiként is használták.
Fotó megosztása:
A T34-es ’56 környékén már nem számított túl modernek, de mivel Budapesten nem német nehéz-páncélosok vadásztak rá, simán bevetették ezeket is. A 38,9 literes 12 hengeres dízelmotor 493 lóerő leadására volt képes, hatótávja 460 kilométer körüli volt.
Fotó megosztása:
A T34-es ’56 környékén már nem számított túl modernek, de mivel Budapesten nem német nehéz-páncélosok vadásztak rá, simán bevetették ezeket is. A 38,9 literes 12 hengeres dízelmotor 493 lóerő leadására volt képes, hatótávja 460 kilométer körüli volt.
Fotó megosztása:
A képen jól látszik az egyben maradt, öntött lövegtorony
Fotó megosztása:
Zisz 151 - 1947 és 57 között ez volt a legelterjedtebb szovjet gyártmányú teherautó. 5555 köbcentis, hathengeres, 90 lóerős benzinmotor dolgozott benne, amely alig 30 litert fogyasztott 100-on.
Fotó megosztása:
Zisz 151 - 1947 és 57 között ez volt a legelterjedtebb szovjet gyártmányú teherautó. 5555 köbcentis, hathengeres, 90 lóerős benzinmotor dolgozott benne, amely alig 30 litert fogyasztott 100-on.
Fotó megosztása:
Fotó megosztása: