Röviden – Opel Corsa E | |
---|---|
Mi ez? |
Az Opel Corsa ötödik generációja |
Mit tud? | Modern vezetői asszisztensek és médiarendszer, új motorok, igényesebb utastér az előddel azonos méretben |
Mibe kerül? | A belépő modell, 75 lóerős 1,2 literes benzinessel most akciósan 2 990 000 forint. A 100 lóerős 1,4-es turbó 3,7 millió |
Kinek jó? | Aki szereti a Corsát, illetve aki egy modern, igényes kisautót vásárolna |
Négy generáció, 32 év, 12,4 millió eladott példány: igazán szép múlttal rendelkezik a kiskategóriás Corsa, amely az Astra mellett az Opel márka sikermodellje, emellett saját kategóriájának egyik legkeresettebb autója egész Nyugat-Európában. Most eljött az idő az ötödik generáció számára, amit végre álcázás nélküli állapotban is kipróbálhattunk.
Óvatosan a vonalzóval
Az új Corsára pillantva nem nehéz felismerni a különbséget a leváltott generációhoz képest, de aki elsőre csak egy erősebb ráncfelvarrásra gondol, az sem téved nagyot igazán. A külsőt tekintve nem volt cél a radikális változtatás, a jól futó Corsa D ugyanis 3 millió példányban kelt el, ami egyértelműen mutatja, nem volt érdemes új irányba indulni az autó formavilágát illetően. Nem ördögtől való az ilyen hozzáállás, gondoljunk csak a VW-modellekre, amelyek a létező legkisebb változtatás mellett is évtizedek óta sikeresek. Ugyanezt teszi most az Opel is, mégis tetszetős a Corsa E.
Távolról a Corsa D-re emlékeztető újdonság a korábbinál határozottabb, kifejezetten elegáns orrot kapott, amelyen a szép, új lámpatestek, és az Adam modelléhez hasonló hűtőrács dominál. Oldalról az ajtó alján lévő töréssel lett parányival határozottabb a külső, míg hátul a lágy, gömbölyű vonalak helyett egy szögletesebb, markánsabb, jobban kiálló lámpatesttől mutat férfiasabban a Corsa.
Eltűnt a csomagtartóról a nyitásra szolgáló bemélyedés is, most az Opel jelvény alá benyúlva nyitható a hátsó ajtó egy vele egybeépített mikrokapcsoló segítségével. Nem változott viszont alapvetően az autó mérete és a súlya sem, aminek egyik legfőbb oka, hogy az előzővel azonos padlólemezre készül, illetve több elemet is felhasználtak az előző modell vázából.
Igényesebb az utastér
Egy dolog a dizájn, de az új műszerfal nemcsak ránézésre mutat szebben, anyagminőségben is veri a leköszönő Corsát, a műszerfal tetejét kellemesen puha, szivacsos anyag borítja végig az új modellben. A vízszintes vonalakkal rajzolt elemek szélesebb, tágasabb hatást is keltenek, mint a korábbi hosszúkás középkonzol, itt újak a kapcsolók, tekerők is, illetve egy vadiúj, szép felbontású 7″-os érintőképernyő is helyet kapott. Ez a médiarendszer lelke, amely iOS-t és Androidot futtató mobiltelefonokat kezel. Tesztautónkban egy iPhone 5-ösre telepített, BringGo nevű navigációs szoftverrel tájékozódtunk Stuttgartban, de két további app, a rádió és podcast világvevő Sticher és Tune-In program is futtatható a menüből, amennyiben azokat telepítették a mobilra.
További műszaki csemegéket is találni a Corsában, amelyek megkönnyítik és biztonságosabbá tehetik a közlekedést. Parkoláshoz remek segítség a City-mód, amely könnyebbé teszi a kormányzást, de a nagyobb modellekből ismerős parkolóasszisztens is megjelent már a kisautóban: ha nem akarjuk, nem kell vesződnünk a kormány tekerésével sem, magától beáll helyettünk az autó, merőleges és párhuzamos parkolóhelyre is. Van holttérfigyelő rendszer, az előre pásztázó kamera pedig felismeri a közlekedési táblák egy részét, segédkezik a sávtartásban és a távolságtartó tempomatnak, valamint az ütközésveszélyre is figyelmeztet. A Corsa extralistáját a bixenon fényszóró is gazdagítja kanyarfénnyel.
Új magyar motor
Mostani menetpróbánkon két turbós benzinmotorral vezettük az ötödik generációs Corsa modellt. Az egyik a Szentgotthárdon készülő egyliteres háromhengeres, amelyet az erősebbik, 115 lóerős kivitelben próbáltunk (ugyanez a motor létezik 90 lóerővel is). A másik az 1,4 literes, négyhengeres volt, amely 100 lóerőt és tisztességes 200 newtonméteres nyomatékot rejt a géptető alatt.
A kisebbik háromhengeres motor egészen új konstrukció, csak az Adamban szerepelt eddig. Járása egy kiegyensúlyozó tengelynek köszönhetően egyenletes, sőt hangján sem hallani városi környezetben, hogy háromhengeres volna. A javított hangszigetelésnek köszönhetően csendesebb az átlagnál, a konstrukcióra jellemző kávédaráló-hang is csak akkor hallható visszafogottan, ha bőven háromezres fordulat fölé forgatjuk. Erre viszont nincs igazán szükség, 170 newtonméteres maximális nyomatéka már 1800/perc fordulattól elérhető. A 195 km/óra végsebességre képes izmosabb egyliteres fogyasztása igazán kedvezőnek tűnik, városi használatra 6 litert ad meg a gyártó.
Többet mehettünk a másik benzinessel, a szintén új, 1,4 liter hengerűrtartalmúval, amely feltehetően népszerűbb lesz itthon a háromhengeresnél. Ezt alacsonyabb ára is indokolja, de a kisebb literteljesítmény és a nagyobb hengerszám is biztató. A kerek 100 lóerős teljesítmény szívómotortól sem lenne eget verő, nemhogy egy turbóstól. Cserébe viszont ez a legnyomatékosabb motor 200 Nm-rel a tarsolyában, amely rendkívül kellemesen használhatóvá teszi a városi forgalomban: keveset fogyaszt, rugalmasságának köszönhetően országúti előzések alkalmával is kellemes útitárs.Mindkét motorhoz új fejlesztésű, pontosan és akadásmentesen kapcsolható hatfokozatú kézi váltót társítottak – ez alapján is könnyen megkülönböztethetők a szívómotoros kivitelektől.
Az igazán spórolni vágyóknak az alaposan átdolgozott 1.3 CDTI dízelmotorok ajánlottak (75 LE és 95 LE) – ezek új turbófeltöltővel gazdagodtak többek között. Az erősebbik változat kombinált ciklusban mindössze 3,2 liter/100 km-es fogyasztással bír, ez még alapos ráhagyás mellett is több mint takarékos.
Új futómű, átdolgozott kormánymű
Jobb vezetni az új Corsát, ez már az első métereken érezhető volt. Az 5 mm-rel alacsonyabbra helyezett súlypontot nehéz lett volna magunktól kitalálni, de annyi biztos, hogy feszesebb a futómű hangolása a korábbinál, így a kocsi szebben és gyorsabban kanyarodik mint eddig.
Konstrukcióját tekintve ugyan nem változott (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros) a futómű, ám mégsem örökölt egyetlen alkatrészt sem. A felnőttes viselkedésű felfüggesztés sportos, de kellően kényelmes a hétköznapokra is, bár ezt csak a frankfurti útviszonyok alapján állíthatjuk. A vásárlók egyébként egy sportosabb futóműbeállítást is választhatnak majd, amelyhez alaphelyzetben jár a 17 colos alufelni. Pozitív irányba változott az új elektromos szervomotorral szerelt kormánymű is, kellően közvetlen, visszajelzésből is szolgáltat annyit, amennyire egy kisautóban szükség van.
Benzinmotorok |
Árak (legolcsóbb felszereltséggel, a 410 ezer forintos akció nélkül) |
|
1.2 (70 LE) | 3 400 000 Ft | |
1.4 (75 LE) | 3 450 000 Ft | |
1.4 (90 LE) | 3 500 000 Ft | |
1.0 Turbo (90 LE) | 4 200 000 Ft | |
1.0 Turbo (115 LE) | 4 363 000 Ft | |
1.4 Turbo (100 LE) | 4 110 000 Ft | |
Dízelmotorok |
||
1.3 (75 LE) | 4 400 000 Ft | |
1.3 (95 LE) | 4 730 000 Ft |
Év végén jöhet 3 milliós alapárral
Az új Opel Corsa minden szempontból képes volt fejlődni elődjéhez képest, és nemcsak a specifikációk/sajtóanyag alapján tűnik igényes utódnak, de az életben is. A modern, nagyobb kategóriára jellemző vezetői asszisztensek, a csendesebb, nyugodtabb, igényesebb utastér mellett a turbós benzinmotorok vezethetősége is vonzóvá teszi – ezek sokkal kellemesebb élményt nyújtanak a régebbi szívóknál. Akinek ezek alapján szimpatikus lett a Corsa, rendelését máris leadhatja, de a kiszállításig 2015 januárjáig várnia kell. A legolcsóbb 1,2 literes modell bevezetőára most 2,99 millió forint, a próbált 1,4-es turbós 3,7 millió a 410 ezres kedvezménnyel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|