Alagút-biztonsági gyakorlat miatt zárták le az M6-os autópályát, a Bátaszéki és a Véméndi csomópontok között 2014. október 21-én, este. A gyakorlat során egy feltételezett balesetből fakadó vészhelyzetet szimuláltak.
A feltételezés szerint az autópálya egyik alagútjában egy nagy mennyiségű veszélyes anyagot szállító tartálykocsi a vezető rosszulléte miatt az alagút falának csapódik, amelynek következtében több gépjármű is összeütközik, a veszélyes anyag pedig szivárogni kezd.
Az eseményen az esetleges veszélyhelyzetek elhárításában résztvevő szervezetek – a katasztrófavédelem, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az alagutak kezelője, biztonsági tisztje és diszpécserei, a rendőrség és a mentőszolgálat – képviselték magukat a beavatkozói állomány mellett.
A gyakorlat sajtótájékoztatóval kezdődött este kilenc órakor, amelyen Szemeti Gábor, a Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a szakasz átadása óta nem volt komolyabb, nagyobb erők bevonását igénylő baleset. Az alagutakba a legmodernebb technológiát építették be, kamerával figyelik a forgalmat, baleset esetén pedig hangosbeszélőn utasítják az autósokat.
Bérczi László tűzoltó dandártábornok röviden ismertette az alagutak biztonsági berendezéseit, és azt, hogy ezek milyen módon szolgálják az utazók biztonságát. A főfelügyelő elmondta, a mostanihoz hasonló gyakorlatok célja a balesetek során közösen dolgozó szervezetek valós együttműködésének gyakorlása és annak vizsgálata, hogy a tervekben foglaltak a valóságban hogyan teljesülnek.
A rendőrség feladata a balesetek megakadályozása, a többi résztvevő szervezet munkájának biztosítása, valamint az esetleg bekövetkező baleseteket követően azok körülményeinek, okainak feltárása.
Ezt követően a füstgép beindításával kezdetét vette a gyakorlat. A forgatókönyv szerint a „C” alagút bal pályáján haladó, 30 ezer liter ammóniát szállító tehergépjármű Tolna és Baranya megye határán a gépjárművezető rosszulléte miatt az alagút falának ütközik. A forgatókönyv szerint a baleset idején éppen folyik a kamerarendszer karbantartása, így a balesetet a segélykérő telefonon jelzik a hatóságoknak. A helyzetet súlyosbítja, hogy a tartálykocsi mögött haladó két személyautó későn észleli a balesetet és a teherautó hátuljába csapódnak.
Az ütközés következtében az egyik autó a tartálykocsi alá szorul, a tartály megsérül, és ammónia szivárog belőle. Az ammóniát az alagútban uralkodó légmozgás a teherautó vezetőfülkéje felé viszi. A balesetben mindhárom személygépjármű utasai megsérülnek, a járművekbe szorulnak, a tűzoltóknak kell őket kiszabadítaniuk. A tartálykocsi vezetője beszorult a vezetőfülkébe, életveszélyben van. Az alagút bal pályáján érkező járművek a pálya mindkét forgalmi sávját elfoglalják, ezért az alagúton nem lehet áthaladni.
Az uralkodó légmozgás megfordul és az intenzív keleti szél hatására a kiáramló ammónia a feltorlódott járművek felé halad, életveszélyes helyzetet teremtve. Az ilyen helyzetekre kidolgozott tervek alapján a gyakorlatban a környéken lévő tűzoltóságok vettek részt nagy erőkkel, így a véméndi, a szekszárdi, a mohácsi, a pécsi, a bajai hivatásos és a bátaszéki önkormányzati tűzoltók érkeztek a helyszínre.
Tolna és Baranya megye katasztrófavédelmi műveleti szolgálata is a helyszínen dolgozott, a katasztrófavédelmi mobil laborok pedig méréseket végeztek. A tűzoltók végül tizennégy sérültet mentettek ki és adtak át a mentőknek, egy embert azonban nem tudtak megmenteni. A káresetet este tizenegy órára sikerült felszámolni.
A gyakorlat végrehajtását Fülep Zoltán, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tűzoltósági főosztályvezetője megfeleltre értékelte.
Forrás: BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
Képek: Tolna MKI / Boros Brigitta tűzoltó főhadnagy