Pontosan emlékszünk, hogy volt ez a múltban. Emelkedett a benzin és a gázolaj ára heteken, meg heteken át, aztán egyre hangosabban panaszkodtak az érdekszervezetek. Hogy hát nem bírják tovább. Árat emelnek. Először a fuvarozók, aztán a pékek, tejesek, meg a többiek. Így volt ez, emlékszünk.
Csakhogy most hetek óta csökken, meg csökken az üzemanyagok ára, mától hároméves mélyponton landolt. Tessék mondani, akkor most olcsóbb lesz a kifli hétfőtől? Persze van itt még pár kérdés.
Például, hogy meddig csökken tovább az üzemanyagár?
A kutak totemjeire írt árakat alapvetően 3 dolog határozza meg.
1, adótartam
2, nyersolaj világpiaci ára
3, forint/dollár árfolyam
Szomorú, de az első meglehetősen magas. Az is marad.
A jelenlegi üzemanyagárakat alapvetően a nyersolaj nemzetközi árcsökkenésének köszönhetjük. „Tegnap is esett, mára nagyon közel került a mélyponthoz, további érdemi csökkenést már nem nagyon várok. Szerintem a közeljövőben ehhez a szinthez közel ingadozik majd, kicsit fel, kicsit le” – mondja kérdésünkre Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezetője.Harmadjára a forint. Ennek árfolyamában erősödést vár a szakértő, szerinte az államadósság kedvező elszámolása miatt év végére a kormány ideiglenesen izmosít majd valamennyit. Nemrég Varga Mihály gazdasági miniszter is célzott erre.
Vagyis a kérdésre a válasz: valószerűtlen, hogy idén visszakúszik 420-430 forint közé a mostani 382 körüli átlagos benzinár, és a 399 forintos gázolaj. Jó eséllyel a mostani árfolyam közelében ingadozik majd pár hónapig.
Mitől olcsó a nyersolaj a világban?
Összetett, bonyolult, világhatalmak mozgásai által formált játék ez, de azért megpróbáljuk röviden összefoglalni a közelmúlt történéseit. 2014-ben megnőtt az Egyesült Államokban a belső olajkitermelés, ami túlkínálatot eredményezett egyik legfőbb közel-keleti beszállítójánál, Szaúd-Arábiában, valamint pár kisebb térségbeli barátnál. A szaúdi királyság fixen beállított kitermelési túlkínálatát a nyáron még enyhítette a helyi erőművek égető kapacitása, azonban a nyár elmúltával csökkent a légkondicionálás áramigénye, így sokkal „láthatóbbá vált” a túlkínálat, csökkenni kezdett a nyersolaj ára. Nem enyhített ezen, hogy bár a kínai gazdaság étvágya nő, de a növekedés mértéke a vártnál is jobban csökken. Vagyis nem szívódott fel az elmúlt 1-2 hónapban a túlkínálat, ezért csökkent a világpiaci ár.
Milyen hatásai lesznek a mostani üzemanyagárnak
A Magyar Ásványolaj Szövetség alábbi táblázata jól mutatja, hogy már a szeptember közepétől megindult árcsökkentés előtt is több üzemanyag fogyott itthon, mint 2013 azonos időszakában. Wilde György főtitkár szerint egészen biztos, hogy ezekben a hetekben még többet tankolnak az autósok, de nem mindenki.
„Az elmúlt években a járműhasználatukat minimalizáló magánszemélyek fognak majd többet vásárolni, és mivel nekik benzines autóik vannak, a benzinfogyasztás növekszik meg érezhetően” – mondja Wilde.
Jól járnak tehát a saját autót használók, a tömegközlekedést koptatók viszont ne reménykedjenek, nem lesznek olcsóbbak a jegyek, hiába spórol komoly összegeket például a BKV a gázolaj kedvezőbb árán.
„A jegy- és bérletárak nem függenek az aktuális üzemanyagáraktól, a tömegközlekedés ugyanis – ahogy gyakorlatilag a világon mindenhol – veszteséges, üzemeltetéséhez állami és/vagy önkormányzati hozzájárulás szükséges. A jegy- és bérletvásárlásból befolyó bevétel jelenleg az üzemeltetési költségek mintegy 40 százalékát fedezi; ha az üzemanyagárak tartósan alacsonyabb szinten maradnak, az a költségek szintjét kis mértékben valóban csökkentheti, ezáltal azonban csak a Fővárosi Önkormányzat finanszírozási igénye mérséklődne. Mindezek alapján nem tartjuk valószínűnek, hogy a Fővárosi Közgyűlés erre hivatkozva csökkentené a tarifákat” – válaszolta a Vezess.hu kérdésére a BKK.
No de mindenkit a kenyér és a sör ára érdekel! Az csökken-e?
A fogyasztói árak emelkedésénél rendszerint a fuvarozók döntik el az első dominót. Olcsóbb a gázolaj, most vajon csökkentik az árakat?
„Csak hosszú távon lehet hatással a fuvarozási költségekre a kedvező gázolajár. Amikor emelkedett, akkor is jóval később követte a fuvarozási díj növelése. Bízunk benne, hogy tartósan ezen a szinten marad, és akkor idővel lehet csökkenés, de nem mostanában. Jelenleg van azon a szinten a gázolaj ára, ahol egálban van az elmúlt évek fuvarozási költségeivel, ahol lennie kellett volna” – mondja Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.
Akkor nem lesz olcsóbb semmi a boltokban?
Barta Judit: Nem!
Karmos Gábor: Nem!
Wilde György: Logikus lenne, de a piac nem mindig működik logikusan!