Röviden – Nissan Pulsar 2014, 1.2 DIG-T Tekna | |
---|---|
Mi ez? |
Kompakt autó a Nissantól, a megszakadt Almera-Tiida vonal folytatása |
Mit tud? | Átlagos Golf-kategóriás kocsi, kis, korszerű turbós benzinmotorral, japánosan gazdag felszereltségi listával. |
Mibe kerül? | 4,4 millió Ft az alapkivitelű benzines, 6,2 ez a gazdagon extrázott Acenta. |
Kinek jó? | Akinek bejön a forma és nem érdekli, ha egy kocsinak nincs személyisége. |
A Nissan nagy hullámokat vető követ dobott az európai autópiac legnépszerűbb kategóriája, a C-szegmens (lásd még: kompakt kategória, alsó-középkategória, Golf-osztály) akkori állóvizébe, amikor 2007-ben egy kis szabadidő-autót, a Qashqait mutatta be a Sunny-Almera-Tiida sor következő tagjaként. A trükk nagyon bejött nekik, a Qashqai sok vásárlót csábított el a hagyományos ötajtós kompaktoktól, a Nissan pedig felépítette a Juke-Qashqai-X-Trail-Murano vonalat. Ezzel talán az egyetlen tömeggyártó, amelynek európai kínálatában négy crossover is van, de sem középkategóriás, sem kompakt, se felső középkategóriás hagyományos kocsija nincs.
Most viszont egy pici kavicsot dobott a Nissan a C-szegmens mára ugyancsak felpezsdült vizébe. Igazi meglepetés az autós szakma és az autók iránt érdeklődő vásárlóközönség számára, hogy a nem igazán forradalmi Pulsarral most mégis visszatérnek a szorítóba a Focus, Astra, C4, Civic, 308, Golf, Mazda3 és társaik közé. Mi jön még ezután? Lesz megint Primera, Maxima? Ha bejön a Pulsar, még az is lehet, bár a jellegtelen, belül kissé hitvány új kompakt Nissannak még a visszafogott árazással sem jósolnék átütő erejű sikert.
Külső
„A merész formatervű, innovatív műszaki megoldásokat felvonultató és kategóriájában a legtágasabb új Pulsar stílusos, új csomagolásban kínálja a Nissan jól ismert tulajdonságait„, írja a sajtóanyag, és nagyon kíváncsi volnék, ki volt az a Nissannál, aki erre az autóra:
nem átallja azt mondani, hogy merész. Simán lehetne egy ötéves Hyundai vagy Renault modell is, nemhogy merésznek nemigen lehet nevezni, de az „egész helyes”-t meghaladó bármilyen méltatás is túlzásnak tűnik. Ez egy kifejezetten konfliktuskerülő forma, nem merész. Merész volt a kacsaseggű Mégane meg az űrhajó-Civic, vagy, ha Nissant kell mondani, egy régi-régi Pulsar, az EXA, na az volt merész.Egy régi Pulsar és a neutroncsillag
Nekem a Nissan Pulsar eddig az N12-es és N13-as Sunny rövid targa- illetve kupéváltozatát, ezt az autót jelentette:
A Wiki szerint az autót inkább EXA néven kéne ismernem, a Honda CRX ellen indította a Nissan 1982 és 1986, majd a második generációt ’86 és ’90 között. A kocsit Európában hívták Pulsarnak, főleg jópofa mintázatú hátsó lámpája miatt maradt meg a fejemben – pedig ennél érdekesebb, hogy a hátsó szélvédő helyére a kocsit kombivá változtató műanyag dobozt lehetett tenni. Az 1990-es évek elején lehetett látni nálunk pár büszkén behozott Lada-, vagy Škoda-váltó példányt. A Nissan amúgy úgy általában a Sunnyt hívta Pulsarnak számos piacon. A pulsar pedig a pulzárt, a pulzáló neutroncsillagot jelenti, aminek ugyan vajmi kevés köze van az autógyártáshoz, de jól hangzik, meg kell hagyni.
A teljesen konvencionális megjelenésű ötajtóson az egyetlen részlet, ami megragadta figyelmemet, a menetjelző lámpák elhelyezése. A csúcskivitelű Teknában LED-es bumeráng világít a lámpában, de ebben a közepes felszereltségű, halogénizzós Acentában nem a főfényszóróba, hanem a ködlámpák helyére került a DRL:
Persze attól, hogy nem merész, az embereknek még tetszik. A teszt ideje alatt azt tapasztaltam, hogy elismerően méregetik, akik észreveszik. Egy benzinkutas srác is megdicsérte: „Na végre, nagyon hiányzott már egy rendes autó a Nissannak”. Hát igen: még ma is sokan szeretik a konvencionális kompakt autókat, nem kell mindenkinek crossover.Belső
„Kategóriájában a legtágasabb” – na, ez majdnem igaz. Nem igaz, ha a csomagtartót nézzük (385 liter, kicsivel átlag feletti érték: itt a Honda Civic az örök nyerő 477 literrel, ha az Octaviát nem tekintjük kompakt autónak), de a hátsó traktusban tényleg olyan szintű terpeszkedés folyhat, mint még egy kategóriával feljebb sem gyakran. Ez itt én vagyok, ahogy 181 centisen magam mögött ülök:
Elöl is jól elférni, ami nagy szerencse, mert ha a vezető jobb vagy az utas bal térde gyakrabban érne hozzá a nyeklő-nyakló váltókonzolhoz középen, előbb-utóbb bizonyára végleg kifeküdne valamelyik oldalra szegény. A közepes felszereltségi szintű tesztautóban a textilek sem csúcsminőségűek, a két DIN-es szabvány-fejegység sem valami esztétikus látvány. A csomagtér kialakítása is kissé szedett-vedett, hiányzik az elvágólagosság, nincsenek ötletes kis kampók, kalaptartók, rögzítőelemek, amiket manapság megszoktunk. Az üléstámlák ledöntéskor nem fekszenek síkba.Úgy általában, sehol a kocsiban nincs semmi okos trükk, érdekes kis kényelmi szolgáltatás, friss ötlet. A német, japán, koreai kompakt kocsik többségének utastere már egy-két generációval ezelőtt meghaladta ezt az egy brosúrával ezelőtti távol-keleti szintet. Az egyetlen pont, ahol látszik 2014, a műszeregység, ami pont olyan, mint a Qashqai-ban, ami pont olyan, mint a Golfban. Szép, színes, részletes képet ad a kis kijelző a nagy órák között, a navigáció utasításai is megjeleníthetők rajta:
De az ergonómia jó, a menüben könnyű tájékozódni, a kormányon lévő tempomat- és kismenü-konzol is logikusan működik. A szellőzés dicséretesen csendes és huzatmentes, tárolóhely pedig van annyi, mint egy átlagos konkurensben. A mindennapokban szerethető, de legalábbis elviselhető társ a Pulsar; nem sok vizet zavar, a humora sem fergeteges, de kéznél van, ha kell, mindig lehet rá számítani.Biztonság
Adatlap
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Motor | 1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 115 LE |
Nyomaték | 190 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,7 sec |
Végsebesség | 190 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5 l / 100 km |
A Nissan különösen büszke arra, hogy gyors ütemben juttatja el az alsóbb kategóriákba a biztonsági fejlesztéseket. Éppen ezért már nem igazán tud meghatni a körpanorámás, felülnézeti képet adó parkolókamera-rendszer, a holttérfigyelő, de még a szándékolatlan sávelhagyást csipogással jelző csíkleső masina vagy a ráfutásgátló, radaros vészfékező robot sem.
Ezek némelyike már a Micrában is elérhető, legtöbbje a Note-ban is ott figyel – az igazi menőség manapság az aktívan sávot tartó kormányzás, a követőradaros tempomat vagy az éjjel a reflektort automatikusan kapcsolgató elektronika, meg persze az épp kibontakozó mobilnetes szolgáltatáskör.
Na mondjuk az igaz, hogy egy Golf vagy egy Focus, amit annyi elektronikus szenzorral és őrszemmel felszereltek, mint ezt a Pulsart, nem ennyibe fog kerülni. A Nissan javára írandó, hogy már egy ötmilliós kocsiban is hozzájuthatunk olyan elektronikus biztonsági hálóhoz, amit a legtöbb márka csak jóval drágább kivitelekben tesz elérhetővé.
Hajtáslánc
A Pulsar ugyancsak szűk motorpalettával érkezik, vagy a Renault 1,5 literes turbódízele, vagy a konszerntársak közös fejlesztése, az 1,2 literes turbós benzinmotor kérhető a kocsiba, utóbbi mindig stop-start rendszerrel. A bő 13 mázsás Pulsarhoz néha egy kicsit kevés a 115 lóerő, elindulásnál, a töltési tartomány alatt és nagy tempóval emelkedőhöz érve lehet érezni, hogy milyen pici a motor.
A hatfokozatú váltó jól passzol a motorhoz, nem pörgeti szét hatodikban sztrádán, de országúton se gyakran kell visszakapcsolni, legfeljebb egy-egy sietősebb előzésnél érdemes meghívni az ötödiket-negyediket. A fogyasztás vegyes üzemben, kb. 40% autópálya, 30% országút, 30% város megoszlásban 7,5 liter körül alakult, de az autópályás szakasz nagyon meghúzza felfelé az értéket, akár a kilenc liter is elérhető, még az objektív felelősség alatt maradó szabálysértéssel. Aki sokat pályázik, vegyen dízel Pulsart, jobban jár.Aki pedig nem szeret váltani, hatszázezer forintos felárért fokozatmentes automata váltót is kérhet a kocsihoz, akár dízel, akár benzin hajtja.
Vezetési élmény
A Pulsar vezetési élménye – tökéletesen semmilyen. Jól kiegyensúlyozott, biztonságosan alulkormányozott, teljesen hétköznapi fronthajtású autó, vékony karimájú, nagy átmérőjű, erőteljes rásegítésű kormánnyal, átlagos pedálerőre működő kuplunggal, fékkel, visszafogott teljesítménnyel, de mindig elegendő nyomatékkal. A kocsi csendes, a motort szinte sosem hallani, még autópályán sem szól a szél és a gumi zavaró mértékben. A hifit viszont hiába halljuk jól, az élmény nem az igazi: fahangúan, igénytelenül szól a muzsika a hat hangszóróból.
A váltó könnyen jár, talán túl könnyen is, és van benne egy kis franciás tétovaság. Elöl MacPherson rugóstagok, hátul csatolt hosszlengőkarok vannak a kasztni alatt, inkább komfortos, mint sportos stabilitásra hangolva. Az egyetlen elem, ami 2014-ben valamiféle sportosságot sugall ebben a kocsiban, a mechanikus, japánosan kis erővel és jól adagolhatóan használható kézifék. De ez is tuti nem a porfelhős fordulók miatt, hanem a konzervativizmus és a költségtakarékosság jegyében maradt a kocsiban.Ez egy nyugdíjasautó, na. Szerintem soha ki nem mondaná a Nissan, lehet, hogy majd kapok is egy felháborodott emailt, de egy hét és 400 kilométer után biztos vagyok benne, hogy a Pulsar legfőképp az 50+-os korosztálynak készült. Semmi kockázat, semmi sportos hév, semmi túlzó modernkedés, csak gondosan kidolgozott, szolid alapok. A Pulsarral közlekedni nyugis, pihentető élmény, de ha szeret az ember vezetni, hát bizony hosszú távon elég kiábrándító és unalmas dolog.
A legolcsóbb 1,2-es, 115 lóerős Nissan Pulsar és fapados, de klímás vetélytársai, listaárak | |
---|---|
Mazda 3 1.5 Challenge (105 LE) | 4 999 000 Ft |
Kia Ceed 1.4 CVVT LX (100 LE) | 4 029 000 Ft |
VW Golf 1.2 TSI Trendline (105 LE) | 5 030 470 Ft |
Renault Mégane 1,2 TCe Business (115 LE) | 4 490 000 Ft |
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T Visia (115 LE) | 4 390 000 Ft |
Kinek ajánljuk?
A Barcelonában gyártott Pulsar árazása nagyon feszesen igazodik konszerntársa azonos kategóriájú modelljééhez. A Mégane ugyanezzel a motorral (mármint tényleg ugyanezzel az 1,2 literes turbóval, csak ott nem DIG-T, hanem TCe a neve) listaáron 4,49 millióról indul, a Pulsar 4,39-ről. Pedig a Renault agresszív árazása miatt a Mégane úgy élt a tudatunkban, mint az olcsó, talán a legolcsóbb kompakt autó – a Nissan még jobban alákínál a piacnak? Ráadásul aki importőri finanszírozásban veszi legalább 24 havi hitelre a kocsit, még 400 ezer forint kedvezményt elkönyvelhet, vagyis négymillió alatti áron lehet Pulsarja.
Akit nem igazán érdekelnek az autók, csak megtetszett neki a Pulsar tagadhatatlanul vonzó külseje, esetleg megrögzött nissanosként most cserél autót és pont jó neki méretben, tudásban az új modell, boldog lesz a kocsival. Beleszeretni viszont nem igazán lehet, egyszerűen nincs miért. Ennek ellenére könnyű lesz eladni a szalonokban a sok elektronikai biztonsági extra mutogatásával, aki egy 7-8 éves autót akar most lecserélni, el lesz varázsolva a felülnézeti képet adó parkolókamera-rendszertől meg a sávelhagyás-jelzéstől. És talán, még ha innen is van az ötvenen, a nyugis, biztonságos, békés környezetben még a nem igazán minőségi részletmegoldásokat és a mindent átható fantáziátlanságot is elnézi a Pulsarnak.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|