Bő évtizeden át csökkent a járműlopások száma, mígnem sokakat meglepve 2010-ben megtört a tendencia (lásd alábbi táblázatunkat). A bűncselekmények évek óta tartó újbóli növekedését többen az alábbi gondolatsorral magyarázzák:
– emelkednek a járműfenntartás terhei (magas üzemanyagárak, biztosítási adó, gyenge forint = növekvő törlesztőrészletek stb.)
– ezért mind többen fordulnak javíttatáskor a szürke zónában számla nélkül dolgozó szerelőkhöz
– közülük sokan az igényt („csak minél olcsóbb és olcsóbb legyen”) lopott alkatrészekkel tudják/akarják kielégíteni
– így szomorú kényszerhelyzetükben a kispénzű autósok a tudtukon kívül gyakran maguk válnak az autótolvajok közvetett megrendelőivé, ezzel növelve a bűncselekmények számát.
Októberig a rendőrség körözési adatbázisa 2210 ellopott járművet regisztrált, ami kevesebb 2013 első kilenc hónapjának adatánál. Akkor az ún. „HERMON körözési információs rendszer” 2542 járművet tartalmazott – ez pontosan 15 százalékos csökkenés.
A dobogón minimális változások történtek, más sorrendben, de ugyanaz a három márka vezet (gyakorlatilag a három legnépszerűbb autó), viszont ha elmélyedünk a számokban, van néhány érdekesség:
– felére esett idén a Renault-k lopása (307 vs. 170 db)
– Opelből is közel 60 százalékkal kevesebbet vittek el (437 vs. 283 db)
– Skodából viszont pont 50 százalékkal többet (184 vs. 276)
– legalább 50 százalékkal megugrott az Audik eltulajdonítása is, a márka 2013-ban be sem került a top 10-be, amelynek alsó határa akkor 88 db autó volt, idén viszont egyből nyolcadik 123 járművel.
Megkérdeztük a rendőrséget, hogy mi állhat a csökkenés mögött, de nem válaszoltak a kérdésünkre.
A lízingelt kocsikat hogy lopják?
Tavaly tavasszal Magyarország legnagyobb flottakezelője elsőként jelezte saját adatai alapján a lopások az évi emelkedését, kíváncsiak voltunk, az ő adataik is hasonlóan mozdultak-e idén. A 9500 járművet futtató LeasePlan Hungária Zrt.-től az év első kilenc hónapjában 30 százalékkal kevesebb kocsit vittek el, mint 2013 azonos időszakában, tehát az ORFK adataihoz hasonló a mozgás.
Pesti Tímea kereskedelmi igazgató szerint 60 százalékban alsó-középkategóriás járműveket loptak tőlük, az első három helyen a Skoda, az Opel és az Audi különböző típusai állnak. A VW-csoport két márkája itt is előre tört tavalyhoz képest. „Érdekes, hogy ugyanabból a típusból nagyon keveset futott, 2 ezer kilométeres és idősebb, 100 ezer kilométeres autóra egyaránt szemet vetettek a bűnözők” – mondja az igazgató.
Mennyi bejelentést kaptak az autóvadászok?
Szemben a rendőrség és a flottakezelő adataival, a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesülethez (NAKE) 43 százalékkal több lopott autót jelentettek be az első kilenc hónapban a károsultak (567 vs. 814), amiben Vezda László elnök szerint biztosan benne van, hogy egyre többen ismerik őket. Új honlapot indítottak, sűrűbben szerepelnek a sajtóban, tehát ő nem vonná le azt a következtetést, hogy ismét emelkedik a lopásszám.
Itt átrendeződött az élboly, idén eddig Suzukiból loptak a legtöbbet, viszont márkaszinten visszaesett a Renault. Utóbbi azért is meglepő, mert az autóvadászok statisztikái szerint a tolvajok abszolút kedvence immár második éve a Renault Mégane.
Miközben az ORFK titkolja az adófizető autósok előtt a lopott típusok toplistáját, az autóvadászok szerencsénkre ezeket is rendszerezik. Itt is látni pár érdekességet: a bejelentések szerint 2014-ben rákaptak a tolvajok az SX4-re, bekerült az élbolyba a Golf, kiesett viszont a top 10-ből Transporter (idén 11-ik) és az Astra.
4 év és 20 márka toplistája
A lopott autókat évek óta többnyire ellenszolgáltatás nélkül kereső egyesület készített egy négyéves, összesített sorrendet is (2010 nyarától idén nyárig), aminek külön érdekessége, hogy az első 20 márkát rangsorolják. Ebben már benne van a BMW-Audi-Merceds trió is.
Vezda Lászlóék természetesen megcsinálták a típusok top 20-as listáját is az elmúlt négy évből. Három Suzuki, két Opel és két VW tanyázik az első 10-ben, viszont a német prémiumgyártótól egyetlen típus sincs az első 20-ban.
Egyértelműen mutatja a lista, hogy nem a nagy értékű kocsikat lopják, a 17-ik helyen álló Passat előtt ennél csak olcsóbb autókat látunk.
Ön szerint számít a tolvajoknak a szín?
Szerintünk nem igazán, bár a lilát zöld csíkokkal kevésbé vihetik – az egyesület autószín szerinti összeállítása nagyjából azonos arányokat mutat az utakon futó kocsik fényezésével.
A két táblázat összefésüléséből pedig azt is megtudjuk, hogy az elmúlt években mi volt a tolvajok abszolút kedvence: a szürke Swift.
Mit visznek most? Mire kattannak rá időnként a tolvajok?
A NAKE-hoz érkezett bejelentések alapján az elmúlt napokban több Toyota Priust is elloptak a XI. kerületből, a hibridből tavasz óta szokatlanul sokat visznek a bűnözők. Vezda László elnök biztos benne, hogy ugyanaz a banda lopja a nálunk még elég ritka kocsit. Ha a ritkaságát nézzük, és azt, hogy a világ egyik legkevésbé meghibásodó kocsija, akkor logikus a feltételezés, hogy a jelenség mögött nem az alkatrész utánpótlás áll, mint általában az autólopásoknál.
Viszont újabban kezdi felfedezni a hazai használtautó-piac a 3-4 millió forint közötti 4-5 éves példányokat, simán lehet, hogy a kint törötten megvásárolt romokat építi újjá a tolvajok és a nepperek együttműködése. Az olcsó töröttből és a még olcsóbb lopottból összerakva árulhatják „garázsban tartott, nem dohányzó, orvos tulajtól” származó kocsiként. Vagy vándorolnak a magyar Priusok keletre, délre a taxisokhoz.
De vannak más hullámok is. Júniusban a Dacia Dusterekre pörögtek rá a tolvajok, májusban a régi Renault Mégane kombikat lopták nagy számban, míg a VW különféle generációs Transporterei gyakorlatilag mindig célkeresztben vannak. „Szinte a legutolsó kotvadékokat is ellopják ezek közül, nyilvánvalóan Afrikába szállítják őket. Ha nagy darabszámban viszik a bűnözők, akkor az öregekért is kapnak vagy 300-400 ezer forintot. Az érdekes még ebben, hogy ezeket a kocsikat a tengerpartig szállítani kell, majd ott pedig konténerezni” – céloz Vezda arra, hogy nem csak a tolvajokból állnak a bűnbandák.
A lényeg: bármilyen kocsija van, legyen benne komoly, minőségi lopásgátló rendszer. Azon tízezrek, akiknek lopták már el a kocsiját, az tudja, a többieknek szól ez a mondat.
Figyelje a Vezesst, napokon belül végigvesszük a kétszáz forintos műanyagtól a sok százezer forintos rendszerig a védekezési módok előnyeit és hátrányait.
Olvasta börtönben készült interjúnkat a lecsukott orgazdával? Kattintson ide, meglepő dolgokat mondott!