Röviden – smart fortwo, forfour, 2014 |
Mi ez? |
Apró városi autó |
Mit tud? |
Valószínűtlenül kis helyen megfordul, és mindenhová befér |
Mibe kerül? |
Egyelőre titok, de még novemberben megtudjuk |
Kinek jó? |
Bárkinek, akinek sűrűn lakott nagyvárosban kell autózni, parkolni
|
15 évvel ezelőtt mutatták be a smart első generációját, azóta pedig 1,6 millió darabot adtak el belőle, és időközben a harmadik kiadás is széria-éretté vált. Igazi zsúfolt, nyüzsgő nagyvárosban vezethettük elsőként a kisautót, Barcelonában. Kézi váltó, duplakuplungos automata, világbajnok fordulókör, rengeteg vezetőtámogató-berendezés, Euro 6-os motorok, hogy csak párat említsünk a megújult smart jó tulajdonságai közül.
Komolyabb kiállású, mint az elődök
Komolyabb kiállású, mint az elődök
Fotó megosztása:
A smart legidegesítőbb tulajdonsága már a múlté: soha többé nem kell benne bólogatni
A smart legidegesítőbb tulajdonsága már a múlté: soha többé nem kell benne bólogatni
Fotó megosztása:
Nyomokban Mercedes-es hangulatot tartalmaz
Nyomokban Mercedes-es hangulatot tartalmaz
Fotó megosztása:
A fényezés is rátesz egy lapáttal a fura formára
A fényezés is rátesz egy lapáttal a fura formára
Fotó megosztása:
LED-es hátsó lámpák
LED-es hátsó lámpák
Fotó megosztása:
Turcsi, lapos orr. A gyalogosok tehetnek róla.
Turcsi, lapos orr. A gyalogosok tehetnek róla.
Fotó megosztása:
Hátra dobfék jutott
Hátra dobfék jutott
Fotó megosztása:
Vékony nappalifény-csík, középen smart logós domborművel
Vékony nappalifény-csík, középen smart logós domborművel
Fotó megosztása:
Masszív kilincs
Masszív kilincs
Fotó megosztása:
A hátsó ablaktörlő fentről lóg le
A hátsó ablaktörlő fentről lóg le
Fotó megosztása:
Légbeömlő
Légbeömlő
Fotó megosztása:
Smart felirat, alatta balra a tolatókamera
Smart felirat, alatta balra a tolatókamera
Fotó megosztása:
Két darabban nyílik a hátsó ajtó
Két darabban nyílik a hátsó ajtó
Fotó megosztása:
Már nem egymással szembe törölnek a lapátok
Már nem egymással szembe törölnek a lapátok
Fotó megosztása:
Keret nélküli ablakok
Keret nélküli ablakok
Fotó megosztása:
Az orrpanel minden segédeszköz nélkül leszedhető a kocsiról
Az orrpanel minden segédeszköz nélkül leszedhető a kocsiról
Fotó megosztása:
Itt laknak a folyadékok
Itt laknak a folyadékok
Fotó megosztása:
Ennyi a csomagtartó
Ennyi a csomagtartó
Fotó megosztása:
Kinyitható a hátsó ajtó
Kinyitható a hátsó ajtó
Fotó megosztása:
100 kilogrammig terhelhető a lehajtható ajtó
100 kilogrammig terhelhető a lehajtható ajtó
Fotó megosztása:
Tágas, világos, kényes
Tágas, világos, kényes
Fotó megosztása:
Renault elemek
Renault elemek
Fotó megosztása:
Renault elemek
Renault elemek
Fotó megosztása:
Renault elemek
Renault elemek
Fotó megosztása:
Három pedál a smartban. Ilyen sem volt még
Három pedál a smartban. Ilyen sem volt még
Fotó megosztása:
Inkább látványos, mint használható műszercsokor
Inkább látványos, mint használható műszercsokor
Fotó megosztása:
A műszerfal hangulata maradt
A műszerfal hangulata maradt
Fotó megosztása:
Légbeömlőgumók
Légbeömlőgumók
Fotó megosztása:
A vészvillogó is Renault alkatrész
A vészvillogó is Renault alkatrész
Fotó megosztása:
Mókás részlet a hőfokszabályzó
Mókás részlet a hőfokszabályzó
Fotó megosztása:
Renault mintájú ötfokozatú kéziváltó
Renault mintájú ötfokozatú kéziváltó
Fotó megosztása:
Pohártartók
Pohártartók
Fotó megosztása:
Fiókocska a váltó előtt
Fiókocska a váltó előtt
Fotó megosztása:
Okos kis fiók használja ki a holtteret
Okos kis fiók használja ki a holtteret
Fotó megosztása:
A kesztyűtartóba tényleg csak egy kesztyű fér
A kesztyűtartóba tényleg csak egy kesztyű fér
Fotó megosztása:
Isofix-es csatlakozó az első ülésben
Isofix-es csatlakozó az első ülésben
Fotó megosztása:
Ez nyitja a hátsó ajtó lefelé nyíló felét
Ez nyitja a hátsó ajtó lefelé nyíló felét
Fotó megosztása:
Ülésfűtés
Ülésfűtés
Fotó megosztása:
USB csatlakozó és 12 voltos táp
USB csatlakozó és 12 voltos táp
Fotó megosztása:
Apró zseb a hátsó ülés mögött
Apró zseb a hátsó ülés mögött
Fotó megosztása:
Renault belsőtérlámpa
Renault belsőtérlámpa
Fotó megosztása:
Beárnyékolható tetőablak
Beárnyékolható tetőablak
Fotó megosztása:
A tetőablak műanyagból készül
A tetőablak műanyagból készül
Fotó megosztása:
Elektromos smart, elektromos smart bringával a hátán
Elektromos smart, elektromos smart bringával a hátán
Fotó megosztása:
Aki 2016 előtt akar villany-smartot, annak be kell érnie a második generációs modellel
Aki 2016 előtt akar villany-smartot, annak be kell érnie a második generációs modellel
Fotó megosztása:
A duplakuplungos automatikus váltó még prototípus
A duplakuplungos automatikus váltó még prototípus
Fotó megosztása:
Hangulatvilágítás a belsőben
Hangulatvilágítás a belsőben
Fotó megosztása:
Keresztbe sajnos nem igazán fér be egy parkolóhelyre
Keresztbe sajnos nem igazán fér be egy parkolóhelyre
Fotó megosztása:
Menő fotóstúdióban parádézik a smart
Menő fotóstúdióban parádézik a smart
Fotó megosztása:
Tolatókamera és radar is jutott bele
Tolatókamera és radar is jutott bele
Fotó megosztása:
Plusz két ajtó és két ülés a családosoknak. Ez a forfour
Plusz két ajtó és két ülés a családosoknak. Ez a forfour
Fotó megosztása:
Hááát, arányosnak nem mondanám ezt a formát
Hááát, arányosnak nem mondanám ezt a formát
Fotó megosztása:
Plusz két ajtó és két ülés a családosoknak
Plusz két ajtó és két ülés a családosoknak
Fotó megosztása:
A forfour hátsója már egyben nyílik
A forfour hátsója már egyben nyílik
Fotó megosztása:
A smart logóban a tolatókamera
A smart logóban a tolatókamera
Fotó megosztása:
Mókás belső
Mókás belső
Fotó megosztása:
Síkba dönthetőek a hátsó üléstámlák
Síkba dönthetőek a hátsó üléstámlák
Fotó megosztása:
Nem túl nagy, de használható méretű raktér
Nem túl nagy, de használható méretű raktér
Fotó megosztása:
A hátsó ülőlapok fordíthatók, hogy még több hely legyen
A hátsó ülőlapok fordíthatók, hogy még több hely legyen
Fotó megosztása:
A hátsó ülőlapok fordíthatók, hogy még több hely legyen
A hátsó ülőlapok fordíthatók, hogy még több hely legyen
Fotó megosztása:
A rolós redőny simán kiszedhető, ha útban van
A rolós redőny simán kiszedhető, ha útban van
Fotó megosztása:
A négyajtós hátsó ablaka csak billenthető
A négyajtós hátsó ablaka csak billenthető
Fotó megosztása:
Vastag, hő- és hangszigetelő szőnyeg
Vastag, hő- és hangszigetelő szőnyeg
Fotó megosztása:
6 csavar tartja helyén a fedelet
6 csavar tartja helyén a fedelet
Fotó megosztása:
Íme a pincébe száműzött motor
Íme a pincébe száműzött motor
Fotó megosztása:
Fura kis ventilátor a motortérben
Fura kis ventilátor a motortérben
Fotó megosztása:
Az EÜ-csomagot, elakadásjelzőt a hátsó ajtó rekeszébe is el lehet rejteni
Az EÜ-csomagot, elakadásjelzőt a hátsó ajtó rekeszébe is el lehet rejteni
Fotó megosztása:
Csomagtérvilágítás
Csomagtérvilágítás
Fotó megosztása:
Ilyen egy S-osztállyal összeütközésben került smart belseje. Ajtók nyílnak, és az utascella is egyben maradt
Ilyen egy S-osztállyal összeütközésben került smart belseje. Ajtók nyílnak, és az utascella is egyben maradt
Fotó megosztása:
A túlélésre van esély a smart-ban is
A túlélésre van esély a smart-ban is
Fotó megosztása:
Nagy autó vs. kiskocsi
Nagy autó vs. kiskocsi
Fotó megosztása:
Különféle szilárdságú acélokból épül a kasztni magja
Különféle szilárdságú acélokból épül a kasztni magja
Fotó megosztása:
Különféle szilárdságú acélokból épül a kasztni magja
Különféle szilárdságú acélokból épül a kasztni magja
Fotó megosztása:
Szinte 90 fokban nyílnak a hátsó ajtajai, így egész nagy cuccokat is bele lehet tenni
Szinte 90 fokban nyílnak a hátsó ajtajai, így egész nagy cuccokat is bele lehet tenni
Fotó megosztása:
3 méter pont elég neki. csak találjunk potyahelyet
3 méter pont elég neki. csak találjunk potyahelyet
Fotó megosztása:
Egy normális méretű parkolóhelyen szinte elvész a smart
Egy normális méretű parkolóhelyen szinte elvész a smart
Fotó megosztása:
A fényezés is rátesz egy lapáttal a fura formára
Külső
A legújabb smart fortwo formaterve nem biztos, hogy mindenkinek tetszeni fog. A
Facebook-oldalunkra pár napja feltett első képek kommentjei alapján legalábbis az derül ki, hogy a férfi olvasók többsége nem gerjed erre a fazonra. Igaz, nem is nekik készül a smart.
A korábbinál komolyabbnak szánt, Mercedes-es hangulatú ívekkel is gazdagított orr-rész hirtelen fogy el, és az autó hátulja is érdekes a kocsi sarkaiba tolt kerekekkel. De ne feledjük azt sem, hogy a legtöbb modern autó formatervét a légellenállás mellett a gyalogosvédelmi előírások herélik ki. Ezért nincsenek már Jaguar E-Type, vagy éppen Cápa-BMW formájú gyönyörű autók, csak uniformizált, pufók orrú, de gyalogoskímélő izék.
Keret nélküli ablakok
Hátul – természetesen a fortwo változatnál – megmaradt a két darabban, felfelé és lefelé nyíló ajtó, a fent rögzített ablaktörlő is, amit elöl hagyományosra cseréltek, a korábbi egymással szembe törlő megoldás helyett.
Közhely, de a smart belülről jóval tágasabb, mint azt a külsejét nézve gondolnánk. 190 centivel még nem is kellett koppanásig hátratolnom az ülést, hogy megtaláljam a kényelmes pozíciót, és még az üvegtetős smartban is temérdek hely maradt a fejem és a tető között. Sőt, a két utas között vállban is elég nagy a légrés. Sajnos a kormány csak fel-le irányban állítható.
A belsőben pár smartos poén megmaradt, így a fordulatszámmérő-óra műszeregység apró, a műszerfalból kinyúló csápon trónol, és a légbeömlő gombócai is megmaradtak, ugyanúgy, mint a textillel borított műanyagfelületek. A tesztautó fehér belseje látványos ugyan, de háromgyerekes családapaként nem tudom elhinni, hogy van olyan ember, aki képes egy hónapnál tovább is ilyen állapotban tartani ezt a világos bútorozást.
Inkább látványos, mint használható műszercsokor
Kapcsolói, gombjai nagy része a testvérmodell
Renault Twingóból származnak, így a belső világítás, az ajtónyitó kilincs, az elektromos tükör állítógombja, vagy a váltógomb is ismerős lehet a francia márka modelljeiből. Rakodóhellyel is jól áll a smart, bár térfogatban ne várjunk csodát, a sok kis rekeszbe sok kis dolog fér csak be. Kesztyűtartójába valóban legfeljebb egy csipkekesztyű fér be, de a váltó elé épített, éjszaka hangulatvilágítással kiemelt fiók, és az ülések mögötti hálós zsebek is sok-sok apróságot elnyelnek.
Plusz két ajtó és két ülés a családosoknak
A 80 centiméterrel hosszabb forfour hátsó sora már inkább csak szükségmegoldás, nem nyújt nagyobb kényelmet, mint a legtöbb háromajtós autó hátsó sora. Az ülőlapok rövidek, a fejtér szűk. Ellenben pakolni egész jól lehet, közel 90 fokban nyílnak az ajtajai, és az ülések variálásával figyelemreméltó befogadóképességű raktér alakítható ki a csöppnyi autó hátuljában.
Farmotoros létére csomagtartója alapállásban nem túl nagy – fortwo: 260 liter – és az alulra épített háromhengeres motor miatt elég magasan is van. Sokan tartanak a csomagtartóba, közvetlenül a motor fölé helyezett cuccok átmelegedésétől. Mi a menetpróba alatt még erős városi igénybevétel után is legfeljebb langyosnak éreztük a szigetelést. Igaz, kint nem is volt nyári forróság, 30 fok, de a vastag hő- és hangszigetelő bevonat egész meggyőzőnek tűnik.
Mókás belső
Milyen vezetni?
Városban világbajnok a smart. Kevés olyan parkolóhely van ahová nem fér be, fordulóköre pedig világbajnok, 6,95 méter. Mivel a műszaki alap megegyezik a két és a négyajtós változatoknál, így az sem meglepő, hogy utóbbi is szenzációs, az előző generációs fortwo fordulókörével szinte megegyező íven fordul, 80 centivel hosszabb létére is. A korábbi robotizált, idegesítően bólogatós váltót szerencsére lecserélték, és a modell történetében először ötfokozatú manuális váltóval – igen, végre hagyományos kézivel – és szintén újnak számító, hatfokozatú, duplakuplungos automatikussal rendelhető majd a kiskocsi.
A hátsó ülőlapok fordíthatók, hogy még több hely legyen
A kéziváltós kivitelt a 90 lóerős, háromhengeres turbós motorral próbáltuk, míg a hatfokozatú automatikust a 71 lóerőssel. Bár mindkettő elég fürgén tolja a kicsi, de nem különösebben könnyű, 900 kilogrammos autót, a turbós mégis sokkal szórakoztatóbb darab. Papíron ugyan 10,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra, de a dodzsemszerű járgányban taposva a pedált jóval dinamikusabbnak érződik a száguldás. Mivel a farmotor és a hátsókerék-hajtás párosa nem éppen ideális, így szükség esetén a hülyebiztosra hangolt ESP menti meg a helyzetet.
Íme a pincébe száműzött motor
Autópályán a forfour a hosszabb tengelytávnak köszönhetően jóval stabilabbnak, kiegyensúlyozottabbnak tűnik, és mindkét autó egész csendesen fut. 130 körül mintha lehagynánk a hátul brummogó motor zaját, legfeljebb a kintről beszűrődő szélzaj zavarhatja az utasok kényes fülét. Fogyasztásról egyelőre nincs adatunk, a fortwo turbós változatának fedélzeti számítógépe városban, ész nélkül hajtva 10, míg a forfour szívómotoros példánya városon kívül 6 liter körüli értéket saccolt.
Videón így festenek az új smartok:
a videó a hirdetés után indul
Biztonság
Kis autónál logikus dolog a biztonság miatt aggódni. A smart biztonsági utascellája különféle szilárdságú acélokból készül, és nagyobb, súlyosabb autókkal ütközve is megóvja a bent ülőket. Olyannyira, hogy egy S-osztállyal is összeeresztették a smartot, és a 2,3 vs. 1,1 tonnás tömeg ellenére is meggyőző eredménnyel végződött a teszt. A passzív biztonsági berendezések mellett temérdek vezetőtámogató rendszer is került a smartba, így a sávelhagyásra, követési távolságra figyelmeztető berendezés mellett oldalszél-asszisztens is megtalálható benne.
Ilyen egy S-osztállyal összeütközésben került smart belseje. Ajtók nyílnak, és az utascella is egyben maradt
Mellette – Ellene |
- Pörgős, erős turbómotor
- Elképesztő helykínálat
- Parádés fordulókör
|
- Fura forma
- A forfour hátsó ülései inkább csak szükségülések
|