– Ugye, szereltetsz már valami lopásgátlót a kocsidba? – kérdeztem kedves ismerősömet. Nemrég lopták el a kocsiját, és vett helyette másikat.
– Azt mondta a barátnőm, hogy rakjak szöges szőnyeget az ülésre. Vagy orosz újságot – próbálta elviccelni a dolgot, miközben tudta, tényleg kell bele valami.
No de mi? A választék cifra, mint a cirkuszkerítés. Segítünk, végigvesszük a legismertebbeket!
Üvegek gravírozása – Körülbelüli árak: pár ezer forinttól
Tulajdonképpen ez még nem autóvédelem, inkább üzenet a kocsik között rosszban sántikáló tolvajnak. Az én üvegeim jelöltek, ne engem vigyél el, hanem másik autót! Sokan csak legyintenek erre a megoldásra, mások viszont esküsznek a hasznosságára.
Mellette:
– olcsó
– gyors eljárással megoldható
– tömegautók esetében valóban hasznosabb olyan autót ellopni, aminek az üvegeit is felhasználhatja a megrendelést leadó orgazda/bontós/szerelő
Ellene:
– fizikailag nem autóvédelem
– ha bármi más alkatrész miatt kell a bűnözőknek a kocsi, az üvegeket – mint a kocsit azonosító bizonyítékokat – csak összetörik a jármű szétbontása után, és kész
Ha már gravíroztatunk, az sem mindegy, hogy mit. Két tábor áll egymással szemben. Az egyik szerint a régi módszer alapján a rendszámot kell belemaratni az üvegekbe, hiszen már ránézésre gyanús az a kocsi, amelyiknél nem stimmel az ablakon olvasható betű és számsor a fémlapokon láthatóval.
Az ellenzők szerint máris használhatatlanná válik ez, ha autótörés után új rendszámot kér a tulaj az önkormányzattól. Szerintük a tuti megoldás az alvázszám bemaratása, hiszen az állandó. Csakhogy ki látott már közúti ellenőrzésnél olyan rendőrt, aki a gravírozást összenézi az alvázszámmal?
Kormányzárak, váltózárak – Körülbelüli árak: a gyatrák pár ezer forinttól elérhetők„Az internet tele van zárnyitó versenyekkel, ahol szó szerint másodpercek alatt kinyitnak bármit az indulók. Ők legális, szabályozott körülmények között dolgoznak, tessék belegondolni, hogy mire képesek az illegális eszközökkel dolgozó tolvajok” – teszi egyértelművé véleményét a kormány-, és váltózárakról Tímár László, a PTB Pajzs Technológia Kft. tulajdonosa.
A „mi rendszerünkkel szerelt autót még soha nem loptak el”, és a „mi visszafizetjük a kocsija árát, ha ellopták” szlogenekről is ismert cég vezetője szerint amit egy embert bezárt kulccsal, azt egy másik ki tud nyitni álkulccsal, másolt kulccsal, vagy speciálisan erre gyártott eszközzel. „Nincs olyan mechanikai szerkezet, amit ember még ne nyitott volna ki. Ezek az eszközök a Móricka-szint ellen jók, egy tapasztalt, megélhetési szinten autólopással foglalkozó tolvaj ellen nem.”
Kissé másként látja ezt Homoki Zoltán, a Contact Euro Kft. vezetője. A szakértő úgy véli, kispénzű autótulajdonosoknak igenis képes segítséget nyújtani egy-két komoly, fúrás-, és saválló fémből gyártott, majd profin beszerelt váltózár. Igazság szerint ő sem ezeket ajánlja, a filléres kormányzárakat semmiképpen.
Mellette:
– már potom áron beszerezhetők
– akár élelmiszer vásárlása közben vehetünk egyszerűbb kormányzárat a nagyobb hipermarketekben
– a legamatőrebb tolvajok talán nem tudnak megbirkózni a jobbakkal
Ellene:
– az egyszerűbbek valószínűleg tényleg csak a kezdők, alkalmi tolvajok ellen védenek
– a legkomolyabb váltózárak más szintet képviselnek, több idő és tapasztalat kell hozzájuk, de senki nem tartja ezeket sem kinyithatatlannak
Úgynevezett rejtett kapcsolók – Körülbelüli árak: a rafkósabbakat 10-20 ezer forinttól szerelik
Az ügyesebb szerelők ma már egyáltalán nem plusz kapcsoló üzembe állításával oldják meg. „Vannak trükkök, én is aktiválási láncokat szoktam beszerelni. Mondok találomra egy példát: elsőként a jobb hátsó ablakemelő gombját húzod fel, aztán benyomod a kuplungpedált, majd megnyomod a rádión az 5-ös csatorna gombját” – mondja Homoki, hogy miként lehet kijátszani a tolvajokat. A hagyományos nyomógombok már idejét múltak, azokat megtalálhatja a bűnöző.
Tímár viszont úgy véli, nem is feltétlenül kell a tolvajnak kapcsolót, megszakítási pontot keresni. Elég, ha ismeri az adott típus elektronikáját, és kikerülve a „rejtett kapcsolót” arra törekszik, hogy még ez előtt beindítsa a kocsit, amit szerinte meg is tudnak tenni.
Homoki ellenben úgy véli, ha profin beszerelt ez a fajta blokkolás, akkor nem tudja elindítani a kocsit a tolvaj. Maximum egy tréleres szállítás után, nyugodt helyen, több órányi munkával, de ez a fajta befektetés kizárólag luxuskocsik esetén éri meg a bűnbandának. Márpedig többnyire az átlagfizetésből élő átlagautós kér tőle ilyen aktiválási láncot, és nem luxuskocsikba.
Mellette:
– a kormány-, és váltózárnál komolyabb védelmi rendszer
– megfizethető a kispénzűek számára is
– az ügyes tolvajnak is komoly feladat elindítani egy profi módon kivitelezett indításmegszakítást
Ellene:
– nem csak profi beszerelő van, profi tolvaj is, sajnos a rejtett kapcsolós járművek is ellophatók, csak idő és tudás kérdése
Hangos és néma riasztók – Körülbelüli árak: jellemzően 10 és 50 ezer forint között
Ön körbenéz az utcában parkoló kocsik között, ha riasztó vinnyogását hallja? Ugye, hogy nem. Ezzel tulajdonképpen el is mondtuk a villogó és szirénázó riasztók hátrányait. Ugyanakkor az is vitathatatlan, hogy ordító autóban tolvajt se látott még soha, senki nyugodtan mókolni, az is eliszkol, ha visítani kezd a megpiszkált jármű.
Homoki itt is előáll az új trenddel, ő olyan GPS-es nyomkövető rendszereket telepít, amelyek néma riasztásokat idézhetnek elő. Ezek lényege, hogy ajtónyitásra, vagy indítási kísérletre (programozástól függ) a kocsiba szerelt GSM-rendszer riasztja a jármű tulajdonosát (pl. sms-t küld), vagy egy diszpécser-központot, a teljesen néma kocsi elindításán fáradozó bűnöző erről semmit nem tud. Ilyenkor a tulajdonos értesítheti a rendőröket, vagy akár saját maga „letilthatja” a kocsi esetleges mozgását a távolból.
Mellette:
– társítható bármely korábban említett záras vagy rejtett kapcsolós megoldás mellé
– aki tolvajt akar fogni, és saját kezűleg ítélkezni, ezt válassza
Ellene:
– önmagában ez sem fizikai járművédelem
– blokkolható a GSM-frekvencia
GSM/GPS alapú rendszerek – Körülbelüli árak: 30-300 ezer forint között
„A mechanikus rendszerek passzív védelmek, odáig védelmezik az autót, amíg fel nem törik őket. A mi rendszerünk aktív, folyamatos és hatékony védelmet nyújt 24 órán át felügyeleti központtal, tehát nem hagyjuk magára a tulajdonost. Ez a rendszer minden olyan történésről értesítést küld, ami lopásgyanús” – mondja Kovács Zoltán, a GSM/GPS alapú Skyguardot forgalmazó Auto Securit Zrt. marketing menedzsere.
A már több mint egy évtizedes múltra visszatekintő Skyguardnak két alapcsomagja van, amiből az olcsóbb 130 ezer Ft plusz áfa. Ehhez jön a beszerelési költség, és esetleges egyéb szolgáltatások díjai. A cég rendszerei nem csak járműfeltöréskor, vagy indítási kísérlet esetén küldenek jelet, hanem akár emelésérzékeléskor, vagy állításuk szerint a GSM blokkolási kísérletekor is. Sőt, a tulajdonos külföldi tartózkodásakor a Zrt. munkatársai kivonulnak az itthon hagyott, de riasztást küldő autóhoz.
Homoki szerint már ennél jóval olcsóbban, 30-40 ezer forinttól is elérhetőek jó minőségű GPS-es rendszerek, de az ez alatti kínai gagyiktól két kézzel óvja a túlzottan spórolós autósokat.
Mellette:
– helymeghatározás és nyomkövetés is része lehet a rendszereknek
– távolból is be lehet avatkozni a jármű „életébe”
– sok minden bele pakolható ezekbe a védelmi rendszerekbe
Ellene:
– a GPS mélygarázsban nem működik, a GSM-frekvencia blokkolható, elnyomható
– a komolyabb rendszerek drágák az átlagautós számára, ráadásul jellemzően az egyszeri fő költség mellett havidíjasak
– a kritikusaik szerint mechanikus elemek nélkül ezek nem minősíthetők járművédelemnek
Mechanikus és elektronikus védelem együttese – Körülbelüli árak: 100-300 ezer forint között
Ellophatatlan autó nincs, de sokak szerint a mechanikus és az elektronikus rendszerek kombinációja a legjobb megoldás. A kisebb pénzűek variálhatják a profi váltózárat az okosan kialakított „rejtett kapcsolóval” (természetesen két külön szerelő által telepítve), de természetesen vannak cégek, amelyek komplex rendszereket kínálnak. Ezek közül a legismertebb a Pajzs, amely 97 ezer Ft plusz áfától öt különböző csomagot kínál.
Tímár László esetében saját kellemetlen élménye volt az ötletadó szikra másfél évtizede, amiből mára eljutott oda, hogy 23 ezer autóban él a rendszere. „Hárman próbálták meg ellopni a kocsimat. Mire odaszaladtam, már járt a motorja, pedig a gyári védelmen felül három utólag beszerelt volt benne. Ezután gondolkodtam el azon, hogy miként férhettek hozzá. Mivel személyi testőr voltam korábban, gyorsan rájöttem, hogy amint a személyvédelemnél, úgy a járművédelemnél is csak egy lehet célra vezető: totálisan hozzáférhetetlenné kell tenni a védelmet” – mondja ma.
Amit kulccsal lehet nyitni és zárni, az elérhető a tolvaj számára is, a GSM-frekvencia pedig „ott van körülöttünk a levegőben”, szintén „elérhető”. Érdekes, hogy a Pajzs-rendszer alkotóelemeit bárki megnézheti a cég honlapján, nyilván a tolvajok is látták már, amikor ezt megemlítem Tímárnak, kapásból rávágja: persze, megnézhetik, de a kocsiba szerelve már képtelenek hozzáférni, márpedig így nem tudják hatástalanítani.
Mellette:
– összetett, komplex rendszer, több irányú tudás van benne
Ellene:
– komolyabb befektetés
Híres rendszerén felül a cégtulajdonos különböző ötletekkel is próbálja segíteni ügyfeleit. Szerinte számos autólopásnak a szervizekben kulcsot (kódot) másolgató simliskedők a kiinduló pontjai, ezért csomagjai mellé olyan űrlapot ad, amelyen a szervizbe vitt autóval foglalkozóknak rá kell írniuk a nevüket. Ezen felül ingyen átnézik utólag a szervizben járt pajzsos kocsikat, hogy megbizonyosadjanak róla, nem piszkálta meg senki a védelmet.
Tímár László szerint amióta ezt a rendszert bevezették, radikálisan lecsökkent a lopási kísérletek száma. A kísérleteké, mert állítja: soha egyetlen Pajzzsal szerelt kocsit nem loptak el.
Olvastad, hogy milyen autókat lopnak most? A te kocsid köztük van? Kattints, kiderül!