Röviden – Hyundai i20 | |
---|---|
Mi ez? | A Hyundai új kisautója, Polók, Corsák, 208-asok ellenfel |
Mit tud? | Szolgáltatásai, méretei, kifinomultsága kiemelik a méretkategóriából |
Mibe kerül? | A magyarországi értékesítés februárban indul, akkor lesz ára |
Kinek jó? | Akit nem zavar, hogy koreai autója van, és rájön, hogy nem kell neki Golf-kategóriás, elég egy ilyen felnőttesebb kisautó is |
A Hyundai abszolút feljövőben levő márka az európai piacon, jól látszik ez fontosabb modelljei eladási statisztikáin is. Nézzük csak meg ezt a pár számsort egymás alatt, néhány kurrensebb modell és a Hyundai i20 eladási számait gyártásuk első öt évében:
Európai eladások (1000 db.)/gyártási év | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. |
---|---|---|---|---|---|
VW Golf, 2004-2008 (az V. generáció) | 585 | 487 | 417 | 436 | 462 |
VW Golf, 2008-2012 (a VI. generáció) | 579 | 497 | 494 | 430 | – |
Opel Corsa D (2007-2011) | 402 | 361 | 348 | 320 | 314 |
Citroen C3, 2. gen. (2010-2013) | 230 | 182 | 150 | 114 | – |
Hyundai i20, 1. gen. (2009-2013) | 58 | 68 | 80 | 75 | 82 |
Hyundai ix35 (2010-2013) | 48 | 75 | 88 | 89 | – |
Látják, mi a furcsa, ugye? Jellemzően egy-egy modell életciklusa során a legjobb esetben is csak egy-két évben képes javítani eladási adatain, ahogy a kocsi újdonságértéke folyamatosan elkopik. Egy jó modellfrissítés vagy a modellváltás előtti ügyes akció meglökheti az eladásokat, de a jellemző trendvonal folyamatosan csökkenő. Nem így a Hyundai i20-nál és ix35-nél.
Mitől fut a szekér?
A magyarázat valószínűleg az, hogy egyrészt a Hyundai jó autókat gyárt a legfontosabb kategóriákban, másrészt hogy a márka ismertsége, beágyazottsága még mindig nem érte el azt a szintet a vén kontinensen, mint a nagy európai vetélytársaké. Ezért tudja még utolsó modellévében is növelni népszerűségét egy-egy típus: a vevők nagy része csak menet közben veszi észre, hogy az autó, amit szeretne, egyáltalán létezik.
Vagyis, ha a Hyundai továbbra is jó autókat gyárt, jó áron, folyamatosan növelheti tovább részesedését az európai piacon. Márpedig úgy tűnik, pontosan ezt teszi. Az új i20 kategóriájában elképesztően jól kitalált autónak tűnik, ha ára is versenyképes marad, tovább folytatódhat az i20 Nagy Menetelése.
Pofás és nagy
A Hyundai-Kia konszernnek nem esik nehezére európai szemmel is kívánatos autókat tervezni, hiszen rüsselsheimi dizájnközpontjukból a rajzolók elég közelről látják, mit kíván a kontinentális piac. Az i20 is abszolút vállalhatóra sikeredett. A Hyundai nem kockáztatott poén-kísérletekkel, trükkökkel, különleges effektusokkal: az i20 egy komoly, határozott kiállású, dinamikus, de nem túlzóan sportos kisautó lett. Emelkedő övvonal, morcos tekintet, és persze a trendszetter Auditól átvett stíluselemek (fényszóró, hűtőmaszk, kötény).
Kisautó, mondom, hiába néz ki nagyobbnak, mint amekkora. Mármint hogy még nagyobbnak. Hosszabb és szélesebb, de alacsonyabb, mint elődje volt. Négy méternél három és fél centivel hosszabbra nőtt az új generáció (VW Polo: 3972 mm, Peugeot 208: 3962 mm), 2570 mm-es tengelytávja alig marad el az egykori Hatos Golfétól (2578 mm).
Külső méretek (mm)
|
Új generációs i20 |
+ / – |
Előző i20 |
Hosszúság |
4035 |
+40 |
3995 |
Szélesség |
1734 |
+24 |
1710 |
Magasság |
1474 |
-16 |
1490 |
Tengelytáv |
2570 |
+45 |
2525 |
Első túlnyúlás |
815 |
– |
815 |
Hátsó túlnyúlás |
650 |
-5 |
655 |
Igényes és tágas
Méreteinek megfelelően tágas is az i20. Elöl simán eladja magát egy osztállyal nagyobb kocsinak, már csak azért is, mert a megfelelő helyeken puha anyagokkal, az obligát zongoralakkal és krómmal úgy dekorálták, mint egy modern Golf-osztályost. Az ülések is szélesek, kényelmesek, fejtér, lábtér, válltér rendben.
326 literes csomagterével is a kompakt kategória felé ácsingózik az i20, hiszen a kisautók között még ma is 2-vel szokott kezdődni ez az érték általában. A hátsó ülések támlája ledöntve a padlóval síkba kerül, így az ilyenkor feltáruló bő egy köbméteres tér nagyon jól kihasználható, kényelmesen pakolható.
Kellően praktikus
Jól átlátható, logikusan csoportosított kezelőszervekkel berendezett az i20 műszerfala. Két nagy körműszer, köztük a kismenü kijelzője; pont mint egy Volkswagenben, és manapság nem egy keleti márka jött rá, hogy ha Európában egy műszerblokk olyan, mint egy Volkswagenben, az félsiker. Az USB-konnektor és a 12 voltos csatlakozó pedig a Hyundai/Kiánál immár hagyományosan az optimális helyen, a váltókar előtt, lent, a térdtől védve található. A legdrágább infotainment-képernyő hétcollos átmérőjű, a menürendszer átlátható, nincs túlegyénieskedve.
Az i20 felszereltsége mindazonáltal már nem olyan egyértelműen fölényes, mint dizájnja és helykínálata. Jó pár olyan extra kapható hozzá, amire joggal büszke a gyártó a kategóriában: fűthető kormánykerék, kanyarkövető fényszórók, automatikus páramentesítő, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, panoráma napfénytető, de igazán nagy áttörés, valami unikális csoda nem került az új Hyundaiba. Sokatmondó, hogy az erős fékezéskor a vészvillogót kapcsoló automatika és az emelkedőn elindulást segítő, féknyomást megtartó rendszer is csak most került be az i20-ba. A Hyundainál most újdonság, ami számos márkánál már sokéves gyakorlat. Az utastér szép és igényes, de semmi különös: ha az emblémát letakarjuk, tippelgethetünk reggelig, melyik márka új modelljében is ülünk.
Műszakilag alig átlagos
A motorkínálat egyelőre az i20 nagy gyengesége. Amíg meg nem érkezik a jövőre várt kis turbómotor, csak a 75 vagy 84 lóerős 1,25 literes benzinmotor és a százlovas 1,4-es alkotja a benzines kínálatot, márpedig manapság minden a nyomatékos, pörgős, húzós kis benzinesekről szól itt Európában.
Dízelekkel jobban áll az i20, a 75 lovas 1,1 literes és a 90 lóerős 1,4-es lefedi a lehetséges vevők túlnyomó többségének elvárható igényét. Autóskártya-csatákon cseperedett katalógusbubusok persze joggal hiányolnak valami igazán ütőset. Igaz, hogy a Dacia Sanderóhoz is csak 90 lóerő a dízel-max, de az i20 azért nem a Daciára lő, és nincs mit felmutatnia egy 105 lóerős vagy még erősebb dízel Polo, 208 ellen. Mondjuk a Mazda2 is elvegetált a modellváltásig úgy, hogy egyáltalán nem is volt hozzá dízelmotor az árlistában.
Öt- és hatfokozatú kézi váltók kapcsolódnak a motorokhoz, az előző generációénál hosszabb utolsó fokozattal – jogos, hiszen az i20 tényleg van olyan komfortos és tágas, hogy a vevők teljes értékű családi autóként számíthassanak rá, akár hosszabb utakon is. A futómű elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok, európai ízlésre hangolva, semmi extra. A kormány végállástól végállásig 2,7-et fordul, kellemesen direkt az áttétel, illik a kocsi dinamikus megjelenéséhez.
Az ij i20 alaktényezője 0,30, ami egyáltalán nem kiugró érték manapság, viszont dicséretes fejlődést mutat, amennyiben az előző i20 még 0,32-es cW-értékkel szelte a levegőt.
Kinek ajánljuk?
Röviden: bárkinek, akinek egy kellemes, csinos, tágas, de nem feltűnő kisautó a szíve vágya, és nem zavarja, hogy történetesen egy koreai márka Törökországban gyártott modelljében ül. A remek termékhez jön még az ötéves garancia, ez sem megvetendő.
Persze tudjuk, hogy egy autóvásárlási döntésben javarészt a szerelem a meghatározó. Szerelmet pedig nem ébreszt olyan könnyen az új Hyundai, mint oly sok európai konkurens. Ez az a hátrány, amit nehezen hoz be a márka, hiszen hiányzik a jó kocsikhoz a márkatörténelem, a generációkon átívelő rajongások, a 205-öshöz, ős-Bogarakhoz, legendás kis Fiatokhoz köthető érzelmi alaptöltés. Ez érthető, de észérvet igazán nem tudunk felhozni arra, miért lenne ez a kocsi rosszabb, mint bármi más.
1,25, benzin | 1,25, benzin | 1,4, benzin | 1,1, dízel | 1,4, dízel | |
---|---|---|---|---|---|
Hengerűrt., cm3 | 1248 | 1248 | 1368 | 1120 | 1396 |
Furat x löket, mm | 71×78,8 | 71×78,8 | 72×84 | 75×84,5 | 75×79 |
Telj., kW(LE)/1/min | 55(75)/5500 | 62(84)/6000 | 74(100)/6000 | 55(75)/4000 | 66(90)/4000 |
Nyomaték, Nm/1/min | 121/4000 | 121/4000 | 134/3500 | 180/1750-2500 | 240/1500-2500 |
Végsebesség, km/h | 160 | 170 | 184 | 159 | 175 |
Gyors., s, 0-100 km/h | 13,6 | 13,1 | 11,6 | 16,0 | 12,1 |