Őrizetbe vettek Spanyolországban öt taxisofőrt, mert üldözték és halálosan megfenyegették az Uber közösségi utazásmegosztó szolgáltatás egyik alkalmazottját – jelentette a spanyol sajtó szombat éjjel a rendőrség közlésére hivatkozva.
A taxisok Madridban vették üldözőbe áldozatukat, megállásra kényszerítették, majd megfenyegették.
Cégük szóvivője szerint mindazonáltal csak azt akarták megtudni, hogy pontosan kicsoda, mert panaszt akartak emelni ellene.
Az amerikai központú Uber már Európa sok országában jelen van – köztük Magyarországon -, és munkamódszere sok helyütt éles tiltakozásokat váltott ki. A szolgáltatás lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik.
A madridi taxisok szövetsége néhány héttel ezelőtt arra sürgette a városvezetést, hogy lépjen fel hatékonyan az Uber ellen. Spanyolországban komoly összeget, akár több tízmillió forintot is eléri az az összeg, amit ki kell kifizetni egy engedélyért, amellyel legálisan lehet taxizni. Az Uber sofőrjei nem váltják ezt ki.
Németország egyes városaiban már hoztak az Uber működését korlátozó döntéseket, és a rendszer más országokban is éles tiltakozásokat váltott ki. A taxisok szerint tisztességtelen konkurenciáról van szó, amely torzítja a piaci versenyt, és veszélybe sodorja a hivatásos személyfuvarozók megélhetését.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak azt közölte, hogy nincs kifogása az Uber magyarországi megjelenése ellen, de teljesítenie kell a taxizásra előírt jogszabályi követelményeket. Itthon – többek között – taxizni csak tízévesnél fiatalabb autóval lehet, emellett külön vizsgát kell tenniük a taxisofőröknek, kell a járműbe taximeter, illetve nyugtát kell tudniuk adni stb.
Az Uber esetében is GPS alapú a mérés, a mobilra letöltött applikáció használatával Google térképen kell megrendelni az autót. Az utazás után rendszer az utas bankkártyájáról levonja az utazás árát, akár egy online vásárlásnál. Az összegből 80 százalék megy a fuvarozónak, 20% az Uberé. Elvben bárki, aki rendelkezik kocsival, több éves jogosítványa van, az vállalhat fuvart. Mindez pedig komoly versenyt jelenthetne a Taxik ellenében, lenyomhatná az árakat, ami komoly előnyt jelenthet az utasoknak, de hátrány a taxisoknak.