Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Családi autót szeretnék vásárolni 6,7 üléssel. felmerült már egy-két tipus, FIAT ULYSSE, FIAT MULTIPLA, HYUNDAI TARJET, SEAT ALHAMBRA és ezek testvérmodelljei.Véleményetek szerint melyik tipus lenne megfelelőbb egy 5-tagú család számára,évi 15-20 ezer km.futással vegyes használat mellett,illetve benzin, benzin-gáz, vagy diesel!Segítségeteket előre is köszönöm Gedai Antal.
Szakértőnk válasza
Kedves Antal!
Sajnos nem írt árat, így nem tudom, melyik Ulysse-generációra gondol. A frissebbik helyett én simán FIAT Scudót, Citroën Jumpyt vagy Peugeot Expert Tepee-t vennék. Nagyon kényelmes, strapabíró autók. Részletes használtautótesztet itt olvashat róluk. Ez a cikk pedig az olcsóbb előző generációt mutatja be.
Az említett típusok közül lehetőleg a Multiplát választanám. Ha Önhöz közel van valamelyik nyilvános földgázkút (Kőbánya, Budaörsi út, Debrecen, Győr, Szeged), akkor sűrített földgáz (CNG) üzeműt vennék, mert azzal a legolcsóbb autózni és Olaszországban ennek van hagyománya, nem a Multiplával kezdte a gyári gázüzemet a FIAT. A Trajet nem rossz, A témába vág az 1-2 milliós használt egyterűekről szóló cikk is.
Hajtóanyag: dízelt nem vennék, főleg olcsót, legfeljebb régi kamrás szívódízelt Berlingóban, Partnerben, amelyek szintén elég tágasak egy ötszemélyes családnak. De inkább benzinest választanék autógáz üzemmel.
Üdvözlettel, Szörényi András
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő Úr!
Michelin Alpin téli gumim a rásütött adat szerint 2010. 08. havi gyártású, kb. 50.000 km-t futott, nem kopott. Elvben erre a szezonra jó lenne és talán még egyre is. Csak az a kérdés, hogy a gumik természetes fáradása ezt megengedi-e?
Köszönöm válaszát:
Fodor Péter
Kedves Péter!
Amennyiben a leírt gumi profilmélysége eléri legalább az 5-6 millimétert, még felteheti, de ne várja azt a szintű tapadást havon, jégen, mint az első 4 évben. A téli guminál a 4 mm profilmélység az a határ, ami alatt már nem számít téli guminak.
A gumiabroncs a benne lévő anyagok oxidációja miatt öregszik, és elkezdi elveszíteni azokat a jó tulajdonságait, amelyeket a gyártást követő első években tapasztalunk. A gyártók általában négy évben határozzák meg azt az időt, amikor az abroncs még teljesíteni tudja a fejlesztés során felállított normákat. Az elöregedő gumikkal én naponta találkozom a tréningek során, sok vezető anyagi okok miatt nem tudja lecserélni újra négyévente. Az öregebb abroncsok már száraz úton is hosszabb fékutat hoznak, és vonóerő-átadásuk is rohamosan csökken.
Azt semmiképpen nem javasolnám, hogy a következő telet is kihúzza ezzel. A következő év őszén cserélje le 4 új télire! Ha tavasszal április elejéig kihúzza velük, megtették, amire hivatottak voltak.
Üdvözlettel, Székely Gyula
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
Bérgépkocsi használat indokolt, de a számlával igazolt költségből jogszerű-e levonni a biztosítónak guruló költséget? Ha igen, milyen mértékben?
Szakértőnk válasza
Kedves Katalin!
Biztosítási kárrendezési gyakorlat szerint a károsult nem kapja meg a számla teljes összegét, hanem levonásra kerül egy ún. guruló önköltség, ami általában a teljes díj 15-20 %-a. Ez a díj biztosítónként eltérő lehet. Ennek alapja, hogy a károsult a bérgépkocsi igénybevételének ideje alatt nem használja saját gépkocsiját, amely a biztosítók álláspontja szerint így nem kopik.
Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvédi Iroda!
Beszorított parkolási helyzetből, többszöri nekirugaszkodásra sikerült olyan szituációba kerülnöm, mikor már majdnem kifértem. A hátam mögül, velem párhuzamosan közlekedő autó (valószínűleg „késve” észlelte a gépjárművemet) balra rántotta a kormányt és egy szembejövő vétlen autónak ütközött.
Az eset nappal, jó látási viszonyok között, 2 x 1 sávos száraz úton történt, csekély forgalommal. Helyszíneléskor, illetve a rendőrségi meghallgatás során közölték, hogy el leszek „meszelve” a közlekedési szabályok megsértése miatt! Kíváncsi lennék a véleményére, illetve arra, hogyan kellett volna kiállnom ebből a helyzetből úgy, hogy ne akadályozzam rövidebb-hosszabb ideig a forgalmat? Illetve miért vagyok én felelős? Létezik még a defenzív vezetés elve?
Köszönettel,
Keresztury Mónika
Szakértőnk válasza
Kedves Mónika!
A Kresz 24. § rendelkezik az elindulással kapcsolatos szabályokról! Ennek értelmében az úttest széléről elinduló, a várakozó helyről az úttestre ráhajtó, az út más részéről vagy útnak nem minősülő területről az úttestre ráhajtó jármű vezetőjének az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére elsőbbséget kell adni. Felmerül a kérdés, hogy miért nem vette észre, vagy miért vette észre későn Önt a másik autó. Ilyen esetben mindenképpen célszerű vizsgálni, hogy terheli-e reakcióidő késedelem az autóst, aki elrántotta a kormányt.
üdvözlettel:
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!