Idén ki volt a mércéd szerint az öt legjobban teljesítő versenyző? Kérlek, értékeld őket egy tízes skálán.
Ricciardo 10 pont, Hamilton 9, Rosberg 8, Bottas 8, és…, gondolkodom…, ennél többet nem igen lehetett volna kihozni a Ferrariból, ezért Alonso is 8.
Általános vélekedés szerint nyers tempóban, egy körön Hamilton a csúcs, azonban Rosberg egyértelműen elverte az időmérőkön. Ezek szerint mégis Rosberg a legjobb egy körön?
Éppen emiatt adtam Hamiltonnak csak 9-et. Nagyon fura volt látni, hogy megveri edzésen, ami egyéni hangulattól, pályától, és attól is függhet, hogy hol melyikük kapja el jobban a fonalat.
Eközben Hamilton versenytempója szinte a legtöbb pályán erősebb volt. Mi mindenen múlt, hogy szinte ugyanazzal a technikával az egyikük az edzésen lett gyorsabb, míg a másik a versenyen? Beállítások, vezetési stílus, koncentráció?A versenyautóik beállításain semmiképpen, nincs olyan, hogy valaki inkább az edzésre állítja be az autót, míg a másik inkább a versenyre. Mindenki a másnapi versenyre lövi be, ott osztják a pontokat. Nüanszokon múlt ez idén. Hamilton rendre kevésbé fogyasztotta az üzemanyagot, így valamivel könnyebb autóval indulhatott, de akár verseny közben jobban feltekerhette a motort, hiszen több tartaléka lehetett. Ezen felül a vezetési stílusának köszönhetően a gyorsabb tempója ellenére a gumijai sem fogytak úgy, ezért a 20 körös etapokból többet tudott kihozni, mint Rosberg. Sok-sok ilyen apróságból állt össze a végső teljesítmény.
Melyiküket segítette jobban, hogy megkapták a másik telemetriai adatait?
Két ennyire hasonló tempójú versenyzőnél nincs olyan, hogy csak az egyiküket segítené, egyértelműen mindketten profitáltak belőle. Közel azonos köridők mellett is az egyikük ezt a kanyart vette jobban, míg a másikuk a másikat. Ez állandó pingpongozás.
Jövőre mit vársz a csatájuktól?
Nagyon nehezet kérdezel. Simán lehet, hogy Hamiltont megnyugtatja a második cím, és még inkább legyőzhetetlenné teszi, Rosberg pedig benyeli, hogy nem bírja legyűrni. De éppen ellenkező hatással is lehet rájuk az idei végeredmény: Rosberg csak azért is meg akarja mutatni, és még összeszedettebbé válva képes lesz fordítani.
Van náluk nagyobb kérdőjel is. Vettel és Alonso több évre szóló új projektekbe kezd – melyikük hozott jobb döntést a csapatválasztásnál?
Megint borzasztó nehezet kérdezel. A motivációját vesztett Alonsónak máshová nemigen vezetett útja a Ferraritól, de Vettelnek sem a Red Bulltól. Nagy kérdés, hogy a fiatal, sokszoros világbajnokkal képes-e megújulni a Ferrari, és az is, hogy az újoncság összes hátrányával érkező Honda mire lesz képes. Nem csak a szezon elején, hanem az év közbeni fejlődésnél. Mindkét csapat nagy tradícióval, komoly tudással, és sok pénzzel rendelkezik, ezért szerintem szoros versenytársai lesznek az elkövetkező években egymásnak. Az is simán lehet, hogy évek múlva közülük kerül ki a Mercedes kihívója.
Jövőre melyikük végez előrébb?
Ilyen összetett hajtáslánc mellett a Hondának nagyon sokat kell tanulni, fejlődni, míg a Ferrarinál már ott a tapasztalat a hibridrendszerről. Nekik csak jobbítani kell, emiatt jövőre a Ferrari lesz előrébb.
Idén két régi barátból lett egy időre ellenség a Mercedesnél, a Ferrarinál viszont tényleg őszintén mosolyog majd egymásra a szezonelőn Vettel és Räikkönen. Na de meddig? Kiélezett küzdelemben elromolhat a tollaspartnerek viszonya?
A szerződés aláírásakor mindenki mosolyog, de láttuk, hogy mi történt Hamilton és Rosberg között, pedig bárki bármit mond, ők tényleg gyerekkori barátok voltak. Räikkönen viszont egyszerűen nem olyan típus, Vettel már inkább hajlamos rá. Elképzelhető közöttük konfliktusos szituáció, de nem emelkedik majd olyan szintre, mint idén a Mercinél.
Az ő esetükben is meg kell kérdeznem: szerinted jövőre melyikük végez előrébb?
Szerintem Vettel, de nem lesz közöttük akkora különbség, mint idén volt a csapatnál. Meglátjuk, hogy Vettel milyen gyorsan áll át.
Ron Dennis és Alonso csúnya konfliktusa pár évvel ezelőttről mindenki számára ismert, ki gondolta volna az év elején, hogy ezek egyszer újra összeállnak. Én egyiküket sem látom ma puhábbnak, sőt. Milyen lesz a viszonyuk? Elképzelhető, hogy éppen a közös múlt miatt 174 pontban rögzítik előre a játékszabályokat a legapróbb részletekig?
Minden szabályt fel lehet rúgni, a papírnál erősebb lesz a viszonyukat meghatározó közös érdek. Ez számít igazán. Mindketten tanultak a 2007-es viszályból, főleg Dennis. Ráadásul most simán lehet, hogy nem is a McLaren fizeti Alonsót, hanem a Honda, és Alonso előre kiköti, hogy nem felel Dennisnek. Részt vesz egy évben 12 pr-eseményen, van beleszólása a fejlesztésbe, és ennyi. Dennis okos, nem a maga ellensége.
Számtalanszor büszkén kommunikálta a McLaren a múltban, hogy náluk a sportszerűség azonosan kezelt versenyzőket jelent. Heteken belül kimondják, hogy Alonso egyes számú pilóta lesz 2015-ben?
Egyértelmű, hogy egyes számú pilóta lesz. A csapaton belüli egyenlőségről annyit, hogy ezen bukták el a 2007-es címet. Sarkalatos pont szerintem Alonso szerződésében, hogy vezéralaknak érkezik. Ha a McLaren vébét akar nyerni vele, akkor Alonsót egyes számú pilótaként kezelve tudják csak kihozni a csomagból maximumot. Ezt bizonyítja a sportág története.
Láthatóan Alonso azt szereti, ha vízhordó robotol mellette. Mit gondolsz, őszinte, amikor nyilvánosan Buttont kívánja maga mellé?
Ebben az esetben biztosan őszinte. Button szekere már kifelé áll, nem fog sok vizet zavarni, míg ő most kezd egy többéves projektet a csapatnál.
Te kit raknál mellé most, és mit érzel, ki lesz végül a befutó?
Én is Buttont hagynám a csapatnál, két tapasztalt világbajnok jobban tudja fejleszteni a teljesen új, várhatóan gyerekbetegségekre hajlamos Honda hajtásláncot. Button lenyomta Magnussent idén, aki nem győzött meg. Személy szerint a dán megtartásán lennék a legjobban meglepődve, hiszen ha fiatal és gyors pilótát akarnak, akkor már Vandoorne legyen. Ő tesztelt a héten, ez abba az irányba mutat, hogy befutó lehet a végén.
Mindenki tesztel, fejleszt ezerrel, miközben az van az átlag F1-rajongó fejében, hogy befagyasztották a motorfejlesztést. Tegyük tisztába, hogy mit lehet változtatni 2014-ről 2015-re, és mit nem.
60 pontból álló történet ez a szabálykönyvben, ami 5 évre előre rögzíti, hogy mikor mit lehet változtatni, és azt is, hogy mit nem. 2014-ről 2015-re a hajtásláncnak olyan 80-85 százalékán lehet módosítani, de a valóságban ez mégsem jelenti azt, hogy teljesen új motort építhetnek a csapatok. Ezt éppen az a 15-20 százaléknyi tiltás akadályozza. Kivéve a Hondát, ők értelemszerűen teljesen új hajtásláncot építettek…
…aminek megépítését szerintem nagyban segítette a McLaren a saját idei hajtásláncáról szerzett információkkal. Bármennyire is tiltotta ezt neki a Mercedes.
A McLaren bokszában Mercedes-mérnökök kezelték a hajtáslánc adatait, nem a McLaren mérnökei, ők pedig nagyon vigyáztak ezekre. Ettől még persze mehetett át infó, de egy dolog tudni valaminek a működését elméletben, és más dolog azt megcsinálni, és olyan hatékonysággal összehangolni a V6-ost az energia-visszanyerő rendszerrel, ahogy az a Mercedesnél működik.
Ez a 80-85 százalék milyen mértékig képes módosítani az idén beállt erőviszonyokon?
Egy valamit senki ne felejtsen el: a Mercedes riválisai nem álló célpontra lőnek. A Mercedes legalább akkora erővel fejleszt, mint ők, csak más szintről indulva. Ez több frontos háború.
Szerinted melyik csapat lesz jövőre az év meglepetése, és melyik pilóta?
Csapatként a Lotus-Mercedes lehet Grosjeannal a volánnál, aki az egyik legjobb pilóta a mezőnyben, de idén méltatlanul szerepelt az autója miatt. Pilótaként mégsem őt emelném ki, jövőre a már most sokat bírált Max Verstappen bizonyítja majd a kivételes tehetségét. Újoncként nyilván lesz egy-két meg nem értett mozdulata, de ő lesz az év pozitív meglepetése.