Röviden – Citroën Berlingo Electric

Mi ez?

Elektromos hajtású furgon  
Mit tud? Csendben, tisztán dolgozik
Mibe kerül? 7 719 000, illetve 7 954 000 forint, hossztól függően. Nettó, természetesen.
Kinek jó?  Akik rövid távú, városi áruterítésre keresek autót és valamelyik gyorstöltő közelében van a telephelyük

Jó időben villanyautóval közlekedni roppant szórakoztató dolog. De a sok kellemes klímában, boldogan leautózott ingyen kilométer után ideje volt belekóstolni a kevésbé gondtalan, téli elektromos autózásba is. Egy Citroën Berlingo Electricben.

Külső

Ember legyen a talpán, aki kívülről erről a Berlingóról megmondja, hogy nem hagyományos üzemanyag, hanem akksikban tárolt energia mozgatja. Persze a büszke matrica, és emblémák lelövik a poént, de az alapkivitelű járgányon mindössze a kipufogó hiánya lehet gyanús, illetve a jobb oldalon, elöl lévő elektromos töltőcsatlakozó. A többi része pont olyan, mint kőolajszármazékot égető rokonaié.
Zimankós időben az elektromos autók sokat vesztenek bájukból. Még ha ilyen hasznosak, akkor is.
Kintről semmi nem árulja el, hogy elektromos a Berlingo

Kintről semmi nem árulja el, hogy elektromos a Berlingo

Belső tér

Belül szomorú a hangulat, mezei, olcsó műanyagokból épül az utastér, a kormány egy nagy műanyagkarika és a fedélzeti rádió is olyan hitványul szól, hogy még egy vízállásjelentést se szívesen hallgat meg rajta senki. De nincs ezzel nagyobb baj, munkagép ez, nem cifra palota. Munkahelynek azonban egész tűrhető, a vezetőnek jó dolga van, a mellette lévő, felhajtható dupla ülésen azonban inkább csak karcsú embereknek jut elegendő hely. Pakolni van hová, ezernyi odú, ficak, barlang, zseb várja a munkavégzéshez nélkülözhetetlennek vélt kacatokat. 
Egy egész és két félember fér el elöl

Egy egész és két félember fér el elöl

A kezelőszervek, gombok, kapcsolók a megszokottak, mindössze a váltókart nem találni sehol. Helyette a középkonzolra biggyesztett mosógép-programválasztó tárcsával lehet az automatikus váltóknál megszokott P, R, N, és D állásokat kiválasztani. Hagyományos értelemben vett váltó azonban nincs benne, a villanymotornak nincs szüksége ilyen úri huncutságokra, hiszen jóval szélesebb fordulatszám-tartományban képes hasznos munkát végezni, mint a hagyományos belsőégésű motorok.
Műszerei is alkalmazkodtak a különleges igényekhez, így a sebességmérő mellett nem fordulatszámmérő, hanem teljesítménymérő van, ami pontosan úgy működik, mint egy ampermérő. Ha finom gázzal megyünk, alig lendül ki, ha lepadlózzuk, akkor kis késéssel de koppig kifekszik a mutató, ha pedig motorfékkel, vagy finoman fékezve gurulunk, akkor a másik irányba mozdul el, jelezve, hogy a visszatöltés miatt most az akksik felé hömpölyög az energia. Ezen kívül van még  töltöttségjelző és egy másik sokkoló mutató is, mely a segédberendezések – leginkább a fűtés – energiafelhasználásáról tájékoztat.
A baloldali műszer az akksik tltöttségét, a jobboldali az aktuális energiafelhasználást mutatja

A baloldali műszer az akksik tltöttségét, a jobboldali az aktuális energiafelhasználást mutatja

A fűtés amúgy az autó legidegesítőbb része, mert ahogy bekapcsoljuk, a megtehető kilométerek szabad szemmel is jól látható része tűnik el egy varázsütésre a hatótáv-saccoló kijelzőn. A veszteség annyira fájdalmas, hogy inkább azonnal, megadóan ECO-állásba tekertem a klímát. ECO módban minimális a komfort, talán csak annyi meleget fújnak a légbeömlők, hogy nem fagy le az ablak. Ellentétben a sofőrrel. A legtöbb elektromos autóban ülésfűtéssel cselezik ki az energiaigényes villanykályhát, sajnos a teszt-Berlingóba ilyen, amúgy 63 ezer forintos extra nem jutott. Pedig igény lett volna rá. Persze ha nem koldusüzemmódban használja valaki, akkor lehet benne príma meleget csinálni, de ilyenkor gyorsan 80 km alá esik a hatótáv, csurig töltött akksik mellett is.
AZ ECO üzemmód szerény fűtésre és maximális hatótávra elég

AZ ECO üzemmód szerény fűtésre és maximális hatótávra elég

Hogy megy?

Mint minden villanyautónak, a Berlingónak is megvan a maga varázsa a néma üzemmel, és a torpanások nélküli, folyamatos gyorsulással. Meg persze a tudattal, hogy nem füstöljük tele a mögöttünk lévő orrát, száját. A mágneses szinkronmotor 67 lóerős teljesítménye nem szaggatja le a vezető fejét és a 110 km/óra körüli limitált csúcssebesség is szerény, de induláskor mégsem nehéz durván elkaparni az első kerekekkel majd hallgatni, ahogy az ESP küzd a villanymotor alacsony fordulaton rettenetesen nagy nyomatékával. Vizes úton ez négyzetesen igaz.

Kormánya, fékje, mind elektromos rásegítésű, de ezen kívül úgy működik, mint egy átlagos autóban. Se jobban, se rosszabbul. Menet közben a lemezek alól finom trolibuszhang szivárog be az utastérbe, amihez nagyobb tempónál még egy kis futóműzaj társul, de ezen kívül csendes a belső.

Programkapcsoló egy intelligens mosógépben

Programkapcsoló egy intelligens mosógépben

Városban, munkában

Aszimmetrikus hátsó ajtajai külön külön is reteszelhetők, ha akkora cuccot kell vele vinni, ami már a két mozdulattal lehajtható belső rácson túl, az utastérbe belógatva sem fér el. Rakterének padlóburkolata baromira tapad, ezen nem csúszik el még a padlóba szerelt fülekhez hanyagul kikötött rakomány sem. Van még hátul világítás, és 12 voltos csatlakozó is. A Berlingo rendelhető két tolóajtóval is – ez további 60 ezer forintos tétel – illetve zsiráftetővel is. A városi manőverezést nagy külső tükör és a tolatóradar segíti. 
Tiszta, néma, kis étkű melós 102

Hosszabb távon

Különösebben hosszú távot nem lehet vele egy levegővel megtenni, bár a gyári katalógus 170 kilométeres hatótávról regél, ami életszerű körülmények között inkább mese habbal, mint reális adat. A reális úgy 100-110 körül lehet. Autópályára, városon kívülre amúgy sem tanácsos kimerészkedni vele, hiszen a hazai töltőhálózat igen szegényes, és a rossz légellenállás miatt a nagyobb sebesség is aránytalanul hamarabb üríti ki az akkumulátorokat. A villanyos Berlingo városban érzi otthon magát, itt lehet vele fogyasztási csúcsokat autózni. Tölteni alapesetben csak mezei 230 voltos csatlakozóról lehet – kiépítéstől függően 8-15 óra alatt – illetve a szintén ezt a bemenetet, de a töltőponthoz spéci csatlakozóval kapcsolható plusz kábellel a nyilvános töltőpontokról. A 400 voltos, 30 perces gyorstöltők használatához extra kiépítésű, 228 ezer forintos felárért rendelhető csatlakozót kell beikszelni az opciós listán.
Akár a raktérnél hosszabb rakomány is belefér. Ilyenkor el kell búcsúzni az egyik első utastól

Akár a raktérnél hosszabb rakomány is belefér. Ilyenkor el kell búcsúzni az egyik első utastól

Költségek, fogyasztás

Ha ugyan fűtés nélkül, de nem túl spórolósan használja valaki városban, akkor 20 kWh körüli fogyasztással számolhat. Kulturált menettel ez 16 kWh-ig is lenyomható, ügyesebbek pedig még ennél kevesebbel is eljárhatnak vele. Ez roppant pesszimista számításokkal, rezsicsökkentés és olcsó paksi áram nélkül is 860 forint 100 kilométerenként. Durván 2,3 liter gázolaj ára, de egyelőre még akár ingyen is tankolhat – a nyilvános töltőpontokon –  az, aki be tud ruházni elektromos autóba.

A villanyos Berlingo minden csicsa nélkül, hossztól függően 7 719 000, illetve 7 954 000 forintba kerül netto. A gazdaságossági számításokhoz ezeket az adatokat, valamint a hajtásláncra és az akkumulátorokra adott 5 év / 50 000 kilométer garanciát érdemes szem előtt tartani. Meg persze a pöfögős Berlingo durván 5 milliós bruttó árát. És osztani-szorozni, hogy bejön-e valaha a villanyosítás ára.

Mellette – Ellene
  • Takarékos
  • Csendes
  • Tiszta
  • Nagy, okos raktér
  • Átlagos hatótáv
  • Puritán belső
  • Kétséges megtérülés
  • Drága
Mennyire kéne egy némán, tisztán dolgozó, kis étkű melós?
átlag
6.16
szavazat
142
Mennyire kéne egy némán, tisztán dolgozó, kis étkű melós?