Állt a kocsi, a létező legegyszerűbb dolog történt, valaki ajtót nyitott. A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő sztorija remélhetőleg mindenkibe örökre beleégeti: kiszállás előtt is nézz körül! Főleg forgalmas helyen.
Napsütéses szép pénteknek indult, semmi nem utalt a későbbi tragédiára. Szokása szerint Linda kerékpárjával tekert munkába, amikor az Andrássy úton előtte szabályosan leparkoló autó bal első ajtaja kinyílt. (Aki nem ismeri, azok kedvéért: az Andrássy két szélén parkolnak az autók, beljebb húzódik a kerékpársáv, azon belül a 2×2 sáv az autóknak.) Feri éppen kiszállni készült a még járó motorú Toyotából – ennek a látszatra apróságnak később fontos szerepe lesz. Csak résnyire nyílt az ajtó, de pont a legrosszabbkor.
Minden pár másodperc alatt történt. Miután észrevette a hirtelen ajtónyitást, Linda azonnal balra rántotta a bringa kormányát, elesett, és az úttest közepére zuhant. Kerékpárja tőle 3 méterre a belső sávba csúszott. A harmincas nővel a belső sávban párhuzamosan érkező autós éppen, hogy nem gázolta el a hirtelen elé vágódó Lindát, csak vészfékezéssel tudott megállni.
Pechére a mögötte közlekedő furgon – a későbbi helyszínelés, és a szakértői vizsgálatok alapján – nem tartott megfelelő követési távolságot, ezért hátulról bele csapódott.
Maradandó fogyatékosság
Bár a gázolást épphogy csak megúszta, Lindát a mentők súlyos sérülésekkel vitték a Baleseti Intézetbe. A kórházban azonnal megműtötték, többszörös csonttöréseket szenvedett: a jobb oldalán ferde irányú kulcscsonttörést, eltört a combcsontja, szilánkosra tört a jobb alkarja, megsérült a bokája.
Három hétnyi kórház után engedték haza, de még tíz hónapig táppénzen volt, a felépülése több mint egy évig tartott. Otthonában házi ápolásra kényszerült, heti négy alkalommal gyógytornász járt hozzá, a háztartási munkákban is segítségre szorult.
Felépülését követően korábbi munkáját már képtelen volt ellátni, mert a karja nem bírta a terhelést. Sérülései az orvosszakértő szerint „maradandó fogyatékosság hátrahagyásával” gyógyultak, melynek következtében a munkaképesség-csökkenése 20-30 %-os lett.
Eközben az ajtót résnyire kinyitó Feri ellen büntető eljárás indult, amelynek végén bűnösnek mondat ki őt a bíróság „maradandó fogyatékosságot eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétségében”. Büntetésként eltiltották egy évre a járművezetéstől, és kapott 150 ezer forint pénzbüntetést is.
Nincs vége, kártérítési per indult
A büntetőeljárást követően Linda kártérítési, polgári pert indított Feri ellen, amelyben a Székely Ügyvédi Iroda képviselte őt.
Minden autós tudja elvileg az alapvetést: a balesetet okozó személygépkocsi tulajdonosának kgfb-je alapján a biztosítója köteles helytállni a biztosítottja által okozott kárért. Linda vagyoni és nem vagyoni keresete ennek megfelelően Feri biztosítója felé irányult.
Kárát összesen 5,5 millió forintban határozták meg.
A kártérítés összegének megállapításakor az ügyvédi iroda arra hivatkozott, hogy Linda a baleset következtében maradandó sérüléseket szenvedett, az elszenvedett sérülések következtében életvitele elnehezült, mozgásában korlátozottá vált, a mindennapi életvitellel járó fizikai tevékenységében segítségre (nem állandó) szorul.
Feri biztosítója a kereset elutasítását kérte. Az alperes szerint a biztosítónak nincs felelőssége az álló járműben ülő ember magatartásáért. Ugyanis az ajtó kinyitásakor a kocsi már parkolt. Csakhogy még járt a motorja – Linda keresete ezért irányult a biztosító felé.
Linda és ügyvédje arra hivatkozott az eljárás során, hogy a Toyota ajtajának kinyitása nem a jármű „üzemeltetési körén kívül eső tevékenység”, így nem menthető ki az alperes felelőssége.
Miért kellett végül fizetni?
Védekezésében a biztosító következetesen arra hivatkozott, hogy nincs ok-okozati összefüggés Linda balesete és az ajtónyitás között. Mégpedig azért, mert Feri még az ajtónyitás előtt meggyőződött a kiszállás biztonságos feltételeiről, plusz a nő és az autó nem is érintkeztek egymással. A perben kirendelt igazságügyi szakértő ezt az állítást azonban nem támasztotta alá, így a bíróság is elutasította.
Természetesen az eljárás során a bíróság meghallgatta az érintetteket és a tanúkat, közlekedési-, műszaki-, és orvosszakértőket rendelt ki, végül az általuk kiállított dokumentumokra hivatkozva megalapozottnak nyilvánította a felperes keresetét.
Vagyis a biztosítónak ki kellett fizetni az 5,5 millió forintot. A bíróság a nem vagyoni kár mértékének megállapításánál hangsúlyosan figyelembe vette Linda balesetet megelőző életvitelét, s azt, hogy ezt a baleset után már sajnos nem tudta folytatni.