A cím amatőr ökörködést ígér, ezúttal azonban nem erről van szó. Egy norvég autós tv-műsor szerkesztői úgy gondolták, kipróbálják, mire is képes valójában egy modern szabadidőjármű, és ennek érdekében az ésszerűség határait sem voltak restek feszegetni.
Az alapfelvetés ismerős: nálunk is sokan vásárolnak azzal a felkiáltással összkerékhajtású járművet, hogy „valamivel csak oda kell jutni a nyaralóhoz.” Egészen mások persze a klimatikus és földrajzi viszonyok a Kárpát-medencében, mint Norvégiában, ahol a nyaraló általában hegyi házikó, az úttalan út pedig szó szerint értendő.
Legyőzi a Dacia a lánctalpast? 1
Legyőzi a Dacia a lánctalpast? 7


Egy Magnus Narum nevű férfi azonban olyan megközelíthetetlen helyre építette nyaralóját, hogy nem is terepjárót, hanem egyenesen katonai lánctalpast vásárolt megközelítéséhez. A svéd-norvég gyártású Hägglunds BV206 DN6 típusú jármű 3,1 literes, hathengeres Mercedes-dízelmotorja 143 lóerőt ad le, a jármű végsebessége 60 km/óra. A norvég hadsereg mentőautóként, aknavető-felépítménnyel vagy egyszerű csapatszállítóként használja az újonnan 1,3 millió koronába (45 millió Ft) kerülő járművet, amelynek két tagját hidraulikus erőátvitel köti össze. Mind a négy gumilánctalp hajtott, a jármű terepváltóval is rendelkezik, és akár nyílt vízen is képes átkelni. 
Ehhez képest a Duster jóval egyszerűbb jószág, a maga másfél literes, 110 lóerős dízelmotorjával, felezővel nem rendelkező, kapcsolható összkerékhajtásával jóval szerényebb képességeket ígér. A Norvégiában legálisan használható szöges gumikkal persze minden autó biblikus képességekre tesz szert jégen, ez esetben azonban egyszerű téli abroncsokkal vágott neki a kihívásnak a csapat.
A még márciusban készült, de pillanatokon belül ismét aktualitást nyerő film vége nem okozott meglepetést: a házfelújítással foglalkozó Magnus Narum nyilvánvalóan csupán vállalkozásának népszerűsítése és gyerekkori álmának megvalósítása miatt jár lánctalpassal, a lefagyott hegyi útra pedig ugyanúgy felment a Duster, mint a nála hatszor drágább katonai célgép – és a síkjégen, ahol a Dacia elakadt, a BV206 sem tudott továbbmenni.
Mégis, te melyiket választanád a kettő közül?